Hunter

Bemutatkozik a bio-üzema­nyag­cel­la

Brit kutatók újabb lépést tettek a hidrogén üzemanyagcellák életképesebbé tétele irányába. A fejlesztés lényege, hogy a drága fémkatalizátorok helyett enzimek gyorsítják a cellákban végbemenő kémia reakciókat.

Az enzimes üzemanyagcellák kisebbek, egyszerűbbek és olcsóbbak lehetnek a hagyományosnál, állítják a kutatók, akik már a gyakorlatban is alkalmazzák a technikát, konkrétan egy kvarcóra energiaellátására. A hidrogén üzemanyagcellákra a hagyományos akkuk egyik legreményteljesebb alternatívájaként tekintenek, mivel csupán hidrogénre és oxigénre van szükségük az elektromosság előállításához, melléktermékként pedig kizárólag vizet bocsátanak ki.

A hagyományos üzemanyagcellák két szakaszban működnek. Először a hidrogént protonokra és elektronokra bontják, mielőtt egyesülne az oxigénnel, hogy vizet termeljen. A reakciók különálló elektródákon mennek végbe, arra késztetve az elektronokat, hogy egy köztük elhelyezkedő áramkörön áthaladjanak és ezáltal elektromos áramot termeljenek. Ezek a reakciók azonban általában igen költséges fémkatalizátorokon alapulnak, ilyen többek közt a platina.

Az Oxfordi Egyetem kémia tanszékének kutatói a fenti reakciók katalizálására két enzimet alkalmaztak, az egyiket baktériumból nyerték ki, a másikat pedig gombából. A hidrogén lebontását a két bakteriális enzim természetes metabolizmusa végzi, míg a gomba enzimei szintén természetüknél fogva képesek a hidrogén és az oxigén egyesítésére. Mivel az enzimeket fokozottan erre a két reakció végrehajtására hangolták, ezért segítségükkel egy az eddigieknél jóval kompaktabb üzemanyagcellát nyertek, ami jóval kevesebb üzemanyaggal is eléri a kívánt hatást.

A platinaelektródákkal egy speciális membránt kellett beiktatni a két üzemanyag elkülönítésére, különben képtelen volt az energiatermelésre, magyarázta Kylie Vincent, az oxfordi csapat tagja. Az enzimekkel azonban a membrán feleslegessé vált, jelentős költségcsökkentést eredményezve, arról nem is beszélve, hogy az enzimek teljes egészében lebomlanak.

A csapat eddig egyetlen prototípust készített, egy üvegtartályt, ami két, egy-egy enzimmel bevont elektródát tartalmaz. A tartály levegőjéhez pár százalék hidrogén hozzáadagolásával működésbe hozhatók az enzimek, melyek kis mennyiségű áramot termelnek. Eddig a szerkezettel 700 mV-ot sikerült előállítani, ami elegendő egy kvarcóra működtetéséhez.

A szakértők szerint az oxfordiak fejlesztése kitűnő alternatívaként szolgálhat a hordozható eszközök akkui helyett, melyek hulladékkénti kezelése különösen kedvezőtlen az alkalmazott nehézfémek miatt. Persze a hidrogén előállításához is szükség van energiára. Paul Allen az Alternatív Technológiák Központjának szakértője figyelmeztet, hogy az üzemanyagcellák energiatárolók, nem generátorok. Ha nem sikerül a jövőben megújítható energiatermelő kapacitást kifejleszteni, akkor továbbra is nettó energia hiánnyal számolhatunk.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • BiroAndras #71
    Valamelyik nap láttam a Spektrumon egy japán fejlesztésű elektromos kocsit. Jobban gyorsul, mint bármelyik benzines sportkocsi, a végsebessége bőven 300 felett van, és kb. 200km a hatótávolsága. Az egyetlen hibája, hogy nagyon drága bele az aksi (forintban kb. 3-4 milla).
  • oneman #70
    Olvastam itt a napelemmel kapcs. is hozzászólásokat, de talán itt senki sem említette meg (meg egyébként sem szokás említeni), hogy a napelemek élettartama elég rövid (10-15 év), és ezidő alatt éppen, hogy behozza az árát (vagy még azt sem). Addig nincsen neki jövője, amíg egy költséghatékonyabb, vagy sokkal hosszabb élettartamot lehetővé tevő technológiát nem találnak ki.
  • Menhir #69
    Nekem csak az nem világos, hogy egy robbanómotor hatásfokához mi köze van a napsütésnek. Mióta ideális körülmény az?
  • roliika #68
    ? Nem értelek. Elolvastam, én voltam az. 40% az 40% szóval nem értem mi a probléma??
  • Menhir #67
    El kéne olvasnod mégegyszer az 50. hsz utolsó mondatát.
  • HUmanEmber41st #66
    Igazatok van, a hibrid hajtás a mai állapotában igazából a városi közlekedésben ideális.
    Valaki belinkelte az elektromos trabantot?
    Napi ugyanazt az utat bejárni ideális az elektromos autó.

    nameg ha ilyen nehézkes akksiban gondolkodtok, 200 km-ként lehetne létesíteni akksi csere állomásokat.
    Üres ki, teli be és kész. ( a töltés árát kell kifizetni).
    Ez is nagyon kézenfekvő lenne..
  • Cat 02 #65
    h+ és H2 lead 1 elektront és lesz 02 és h20 ?
  • Dingiridangdang #64
    Csak egy kis javítás: a növények a CO2-t beépítik a testanyagukba és nem ebből, hanem a felvett nedvességből (H2O) választják le a kibocsáltott oxigént.
  • teddybear #63
    Ár: 2.147.483.647 Ft
  • teddybear #62
    "Hengerűrtartalom: 2147483647 cm³ "

    Ez még az amerikai megalomániához is sok!