Emberhez hasonlóan tanul a "robotbaba"

Olasz, francia és svájci kutatók olyan robotot készítettek, ami a csecsemőkhöz hasonlóan tanulja meg a kapcsolatteremtést a külvilággal.

A "Babybot" segítségével a szakértők elvileg egészen új szemszögből nyerhetnek betekintést a biológiai intelligenciába. A robot automatikusan kísérletezget a környezetében talált tárgyakkal és megtanulja, hogyan tudja a legjobban használni azokat. Ezáltal a robot képessé válik motorikus képességeinek önálló kifejlesztésére, gyakorlatilag ugyanazt az utat járva végig mint a csecsemők.

A robot egy egykarú törzsből és két, a szeme­ket helyettesítő kamerából áll. A veleszületett kíváncsiság esetében inkább beprogramozott kíváncsiság, ami arra ösztönzi a robotot, hogy fizikailag próbálgassa az előtte elhelyezett tárgyakat, valamint felmérje a kísérletezgetés eredményeit és tanuljon hibáiból. Ha például nem sikerül biztosan megmarkolnia egy tárgyat, akkor arra emlékezni fog és legközelebb egy másik stratégia alkalmazásával próbálkozik újra. A Babybot egyik önállóan elsajátított képessége egy üveg átgörgetése az elé tett asztalon.

A mérnök csapat fejlődési pszicho­ló­gu­sok­tól és neuro­lógu­soktól szerezte a robot meg­alko­tá­sához szüksé­ges ismereteket. A kutatók közzé­tettek egy videó­felvételt is, melyen a robot egy gumi­kacsával próbál­kozik, míg egy másik beját­száson egy labdát tanulmányoz.

A Babybot agya valójában 20 darab neurális hálózatokat futtató számítógép halmaza. Szoftvere egy biológiai neurális hálózatot utánoz és ahhoz hasonlóan tanul, azaz mesterséges neuronok között létesít kapcsolatokat és változtatja azok erősségeit. A neurális hálózat állítgatásával és a robot tanulási viselkedésének megfigyelésével a robotszakértők különböző neurológiai modelleket tesztelhetnek.

A területet kutató tudósok kitűnőnek tartják az elvet. Steve Grand a tanulásra képes robotokat fejlesztő brit Cyberlife Research alapítója szerint ez az egyetlen mód az intelligencia vagy a mesterséges intelligencia fejlődésének tanulmányozására, bár személy szerint úgy véli, hogy az emberi agy és a Babybot agyaként alkalmazott számítógépek neurális hálózatainak alapvető eltérései miatt egy ilyen gép soha nem lesz olyan intelligens, mint egy ember.

Eközben már készülnek a Babybot utódjának tervei. A kutatók célja egy 2 éves kisgyermeknek megfelelő humanoid robot megépítése, ennek első mérföldköve a 2007 tavaszára tervezett "Robocub", akitől azt remélik tervezői, hogy képes lesz megtanulni járni is.

Abban biztosak, hogy a mászással nem lehetnek gondjai, illetve mechanikáját tekintve a járással sem. A kérdés csupán az, hogy képes lesz-e elsajátítani azt a tanulási folyamatot, melynek eredményeként az ember babák egy éves koruk környékén megteszik első önálló lépéseiket. A kutatócsoport tervei szerint a Robocub teljes egészében nyílt forrású lesz, beleértve a hardvert is, azaz bárki szabadon felhasználhatja majd saját munkájához.