Cifka Miklós
Készül az önálló harci robot
Az amerikai védelmi minisztérium fejlesztésekért felelős irodája, a DARPA már évtizedek óta pénzeli a robottechnológiát, hogy a jövő harcterén inkább a gépek viseljék a veszélyt a katonák helyett.
Az olyan feladatok, mint egy adott útszakaszon való járőrözés vagy egy terület felderítése kockázatos és sok embert igényelhet, márpedig mostanság az amerikai haderő éppen hogy emberhiányban szenved. A robotok már most is állandó szereplői a harctérnek, de ezek még egyszerű távirányítással vezéreltek, így állandó figyelmet igényelnek.
A DARPA azonban olyan robotokat szeretne, amelyek - legalábbis korlátozottan - állandó felügyelet nélkül is képesek végrehajtani bizonyos feladatokat, például eljutni A pontból B pontba. A végcél egy olyan robotokból álló rendszer kiépítése, ami egy, a harctértől akár több száz, vagy ezer kilométerre lévő bázisról is felügyelhető viszonylag kis számú személyzet által. Természetesen belátható időn belül ezek a robotok még csak a harctéren lévő katonák munkáját könnyítik meg, levéve a vállukról a kevésbé népszerű feladatokat.
A tengerészgyalogság jelenleg hat Gladiator távirányítású robotot tesztel
Most mutatták be e program legújabb gyümölcsét, a Crusher prototípust, amelynek két példánya már hónapok óta gyűri a terepet. A Crusher egy hat és fél tonnás jármű, ebből a hasznos teher mintegy három és fél tonna lehet, amely a páncélzat, fegyverzet, illetve felderítő-berendezések (radar, infravörös és látható tartományban működő kamera) között oszlik meg az adott feladattól függően. A felszerelés egy része egy teleszkópszerűen kitolható állványon foglalhat helyet, hogy például fák fedezékéből is pásztázhassa a terepet.
A jármű kombinált, dízel-elektromos hajtású: egy VW Jettából származó dízelmotor által hajtott generátor táplálja a hat kerék egymástól függetlenül működő villanymotorjait. A jármű kormányzása a kerekek egymástól függetlenül szabályozható forgási sebessége által lett megvalósítva. Lehetséges egyfajta lopakodás is, amikor lítium-ion akkumulátorok biztosítják tereptől és sebességtől függően 3-10 kilométeres távon az energiát. Mivel a dízelmotor ebben az esetben nem működik, a jármű meglehetősen csendesen közlekedhet.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
A Crusher lézeres távolságmérők, panorámakamerák, illetve GPS segítségével tájékozódik, hasonlóan, mint a Darpa Grand Challenge járművei. Azonban azoktól csak az az elvárás, hogy önállóan az egyik pontból a lehető leggyorsabban egy másikba jussanak. A Crusher ellenben egy átszedett terepen is el kell boldoguljon, tehát fel kell ismernie, hogy melyek azok a terepakadályok, amiket le tud küzdeni, illetve azok, amelyeket meg kell inkább kerülnie.
A két Crushert - ahogy elődjét, a hét tonnás Spinnert is - a Carnegie Mellon Egyetem munkatársai építették a DARPA megbízásából, és az eddigi tesztek a hírek szerint nagyon pozitívak. Az egyetem munkatársai szerint 2008-ra már rendszerbe is állhat a hadseregnél a Crusher utódja, mivel a munka jelenleg a már a páncélzat és a fegyverzet integrálásán folyik, illetve még a szimulált harci feladatok végrehajtása van még hátra. Az egyik prototípus már most is rendelkezik egy izraeli gyártmányú fegyvertoronnyal, de egyelőre még csak szimulált fegyverzettel van felszerelve.
Videó a Crusher terepgyakorlatáról (4 perces mpeg, 36 MB)
Az olyan feladatok, mint egy adott útszakaszon való járőrözés vagy egy terület felderítése kockázatos és sok embert igényelhet, márpedig mostanság az amerikai haderő éppen hogy emberhiányban szenved. A robotok már most is állandó szereplői a harctérnek, de ezek még egyszerű távirányítással vezéreltek, így állandó figyelmet igényelnek.
A DARPA azonban olyan robotokat szeretne, amelyek - legalábbis korlátozottan - állandó felügyelet nélkül is képesek végrehajtani bizonyos feladatokat, például eljutni A pontból B pontba. A végcél egy olyan robotokból álló rendszer kiépítése, ami egy, a harctértől akár több száz, vagy ezer kilométerre lévő bázisról is felügyelhető viszonylag kis számú személyzet által. Természetesen belátható időn belül ezek a robotok még csak a harctéren lévő katonák munkáját könnyítik meg, levéve a vállukról a kevésbé népszerű feladatokat.
A tengerészgyalogság jelenleg hat Gladiator távirányítású robotot tesztel
Most mutatták be e program legújabb gyümölcsét, a Crusher prototípust, amelynek két példánya már hónapok óta gyűri a terepet. A Crusher egy hat és fél tonnás jármű, ebből a hasznos teher mintegy három és fél tonna lehet, amely a páncélzat, fegyverzet, illetve felderítő-berendezések (radar, infravörös és látható tartományban működő kamera) között oszlik meg az adott feladattól függően. A felszerelés egy része egy teleszkópszerűen kitolható állványon foglalhat helyet, hogy például fák fedezékéből is pásztázhassa a terepet.
A jármű kombinált, dízel-elektromos hajtású: egy VW Jettából származó dízelmotor által hajtott generátor táplálja a hat kerék egymástól függetlenül működő villanymotorjait. A jármű kormányzása a kerekek egymástól függetlenül szabályozható forgási sebessége által lett megvalósítva. Lehetséges egyfajta lopakodás is, amikor lítium-ion akkumulátorok biztosítják tereptől és sebességtől függően 3-10 kilométeres távon az energiát. Mivel a dízelmotor ebben az esetben nem működik, a jármű meglehetősen csendesen közlekedhet.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
A Crusher lézeres távolságmérők, panorámakamerák, illetve GPS segítségével tájékozódik, hasonlóan, mint a Darpa Grand Challenge járművei. Azonban azoktól csak az az elvárás, hogy önállóan az egyik pontból a lehető leggyorsabban egy másikba jussanak. A Crusher ellenben egy átszedett terepen is el kell boldoguljon, tehát fel kell ismernie, hogy melyek azok a terepakadályok, amiket le tud küzdeni, illetve azok, amelyeket meg kell inkább kerülnie.
A két Crushert - ahogy elődjét, a hét tonnás Spinnert is - a Carnegie Mellon Egyetem munkatársai építették a DARPA megbízásából, és az eddigi tesztek a hírek szerint nagyon pozitívak. Az egyetem munkatársai szerint 2008-ra már rendszerbe is állhat a hadseregnél a Crusher utódja, mivel a munka jelenleg a már a páncélzat és a fegyverzet integrálásán folyik, illetve még a szimulált harci feladatok végrehajtása van még hátra. Az egyik prototípus már most is rendelkezik egy izraeli gyártmányú fegyvertoronnyal, de egyelőre még csak szimulált fegyverzettel van felszerelve.
Videó a Crusher terepgyakorlatáról (4 perces mpeg, 36 MB)