Hunter

Repülőgépek­re emlé­kez­tetnek a ptero­szauruszok

A mai repülőgépekéhez hasonló aerodinamikai trükkök segítségével uralták a történelem előtti idők egeit a dinoszaurusz korszak repülő gyíkjai.

A szóban forgó pteroszauruszok, az első igazi szárnycsapásokkal repülő gerincesek, a kövületek alapján a triász végén, körülbelül 220 millió évvel ezelőtt jelentek meg. Akárcsak dinoszaurusz rokonaikat, ezeket a lényeket is a kréta időszak végi tömeges kipusztulás tüntette el véglegesen a Föld színéről, 65 millió évvel ezelőtt.

A pteroszaurusznak könnyű, üreges csontozata és legalább 10 méteres szárnyfesztávolsága volt, sőt a Mexikóban talált csontok arra utalnak, hogy akadt köztük 20 méteres szárnyfesztávú egyed is, ami bizony már megfelel egy mai repülőgép paramétereinek. A tudósokat régóta foglalkoztatja, hogyan szálltak fel helyből ezek a hatalmas őslények, nem is szólva a finom landolásról.


Egy angol-német kutatócsoport arra a következtetésre jutott, hogy a lények az úgynevezett pteroid csontjaik segítségével hajtották végre a fenti műveleteket. A pteroid egy hosszú, karcsú csontot a csuklónál, és egy hatalmas fékezőszárnyként viselkedő hártyás lebernyeget tartott az első és hátsó végtagok között feszülő szárnyak előtt. A csont feladatáról, különösen a szárnyban való elhelyezkedése miatt, erősen megoszlottak a vélemények. A kövületek elemzései szerint a pteroid a test felé mutatott és maga az előszárny viszonylag keskeny volt. Más tanulmányok szerint viszont a repülés során a csontnyúlvány előre irányult, ami egy jóval szélesebb előszárnyat eredményezett.

A kutatócsoport tagjai, a Cambridge-i Matthew Wilkinson és Charles Ellington, valamint a berlini David Unwin szerint kizárólag a kövületekből nem lehet megállapítani a pteroid funkcióját, éppen ezért más módszerrel közelítették meg a témát. Egy méretarányos pteroszaurusz-modellel szélcsatornába vonultak, majd az ominózus csontot mindkét irányba kipróbálva megvizsgálták a szárny teljesítményét. Az adatokból jól kivehető volt, hogy amikor a pteroid csont előre mutatott, jelentősen megnövekedett a felhajtóerő, nem úgy a sokak által támogatott befelé hajló állásnál. Az előre irányuló csont egy jókora előszárnyat tárt ki a kar elé.


A nagy felhajtóerő elengedhetetlen volt egy ekkora lénynek a fel- és leszálláshoz, hasonló módon, mint a modern repülőgépek szárnyainak fékszárnyai működnek. A hatalmas pteroszauruszokat a pteroid képessé tette arra, hogy csupán szárnyaik kitárásával akár mérsékelt szélviszonyok között is felemelkedjenek. A bevezető él megfelelő állásban a leszállásokat is lassította, sőt a repülés közben irányítófelületként is használható volt. Például egy pteroid behajlításával, miközben a másikat kinyújtotta, a hüllő képes volt emelni egyik szárnyának felhajtóerejét, belekezdve egy fordulóba.

A szakértők szerint a tanulmány egy új és precíz képet ad a pteroszaurusz aerodinamikájáról, megoldva több régóta fennálló rejtélyt, és bebizonyítva, hogy a pteroszauruszok egészen új megoldásokkal küzdötték le az aktív repülés problémáit.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Yossarian #16
    nem értek hozzá, de sztem ez a dög nem fékezhetett úgy mint a galamb, mert ahhoz a szárnycsapkodáshoz iszonyat izmokra és ekkora szárnyfelület megtartásához nagyon erős csontok kellenének. Aztán lehet, hogy tévedek :)
  • sz4bolcs #15
    A címhez még1 hozzáfűznivalóm:

    "Emberekre emlékeztetnek a tudósok"
  • DBM #14
    igen, monyuk ez teccett :D

    hát nemtom h pl a galamb mivel fékez, az ok h kisebb, de gondolom láttatok már madarat fékezni. 1részt nincs olyan nagy farktola a ptweroszaurusznak ez ok. de lehet még a láai közelében lévő lebenyekkel is.

    Namármost a lényege h a szárnyaival felfele csapkod előre, azaz mint egy negatív repülést hajt végre, de azért gondoskoi karról is h netúl gyorsan érjen földet :D

    És ha lett volna ilyen p1 része a szárnynak akor az a kitalált csont is ott lenne....
    ami megintcsak
    1. hülye helyen van, mert az ujjak 1 helyből ágaznak el.
    2. minek?

    Sztem ez csak sokhűhó semmiért, figyelemfelkeltés, valamit azért a cikk írójának is kellet küldeni ma de a téma hát kissé gagyi.
    Nem azt mondom h nem lehet igaz, csak téleg valószínűtlen.
  • Yossarian #12
    lényegtelen. Gondolom te is a gyereket hasonlítod az apjához és nem azt mondod, hogy az apa kiköpött olyan mint a fia :)
  • Cat #11
    csak éppen nem a repülőgépekről van szó
  • Sith #10
    off kötexik "Repülőgépekre emlékeztetnek a pteroszauruszok"
    Nem lehet hogy a repülőgépek emlékeztetnek a pteroszauruszok-ra? nem azt akarom mondani hogy a tervezők innen koppintották az az ötletet, de ha azt nézzük melyik volt előbb..
  • Csirke4 #9
    Nemigaz mert stuka :)
  • Helcat #8
    A hátsó "flaps"-eket hívják fékszárnyaknak vagy ívelőlapoknak. Az elülsőket hivatalosan segéd- vagy belépőél ívelőlapoknak nevezik (azt nem tudom, hogy ezeket is nevezték-e fékszárnyaknak, én nem hallottam). Mindkettő feladata - ahogy te is írtad - a szárny íveltségének megnövelése - vagyis a gép kisebb sebességgel, de nagyobb légellenállással repülhet. Ha igaz a fenti cikk, akkor az állat is ilyesmire használhatta az emlegetett szervét.
    Ettől teljesen különbözik a féklap, amely az utolsó képen látható teljesen nyitva. Ezek csak az áramlás lerontására, vagyis aerodinamikai fékezésre szolgálnak.
    A szárny elején látható még az orrsegédszárny, ez másként működik, mint az ívelőlap, de ugyanúgy a felhajtóerőt növelik kitérítve.
    Vagyis a Pterosaurusok "berendezését" leginkább ívelőlapnak fordíthatjuk.
  • HUmanEmber41st #7
    A fantáziarajzon meg úgy néz ki, mint 1 Concorde gép..
  • HUmanEmber41st #6
    Ezek a madarak növényevők voltak.
    Megettek 10 kiló babot és máris beindult a sugárhajtóművük..nem is kellett semmiféle segédszárny :) :)