16
  • Yossarian
    #16
    nem értek hozzá, de sztem ez a dög nem fékezhetett úgy mint a galamb, mert ahhoz a szárnycsapkodáshoz iszonyat izmokra és ekkora szárnyfelület megtartásához nagyon erős csontok kellenének. Aztán lehet, hogy tévedek :)
  • sz4bolcs
    #15
    A címhez még1 hozzáfűznivalóm:

    "Emberekre emlékeztetnek a tudósok"
  • DBM
    #14
    igen, monyuk ez teccett :D

    hát nemtom h pl a galamb mivel fékez, az ok h kisebb, de gondolom láttatok már madarat fékezni. 1részt nincs olyan nagy farktola a ptweroszaurusznak ez ok. de lehet még a láai közelében lévő lebenyekkel is.

    Namármost a lényege h a szárnyaival felfele csapkod előre, azaz mint egy negatív repülést hajt végre, de azért gondoskoi karról is h netúl gyorsan érjen földet :D

    És ha lett volna ilyen p1 része a szárnynak akor az a kitalált csont is ott lenne....
    ami megintcsak
    1. hülye helyen van, mert az ujjak 1 helyből ágaznak el.
    2. minek?

    Sztem ez csak sokhűhó semmiért, figyelemfelkeltés, valamit azért a cikk írójának is kellet küldeni ma de a téma hát kissé gagyi.
    Nem azt mondom h nem lehet igaz, csak téleg valószínűtlen.
  • Yossarian
    #12
    lényegtelen. Gondolom te is a gyereket hasonlítod az apjához és nem azt mondod, hogy az apa kiköpött olyan mint a fia :)
  • Cat #11
    csak éppen nem a repülőgépekről van szó
  • Sith
    #10
    off kötexik "Repülőgépekre emlékeztetnek a pteroszauruszok"
    Nem lehet hogy a repülőgépek emlékeztetnek a pteroszauruszok-ra? nem azt akarom mondani hogy a tervezők innen koppintották az az ötletet, de ha azt nézzük melyik volt előbb..
  • Csirke4
    #9
    Nemigaz mert stuka :)
  • Helcat
    #8
    A hátsó "flaps"-eket hívják fékszárnyaknak vagy ívelőlapoknak. Az elülsőket hivatalosan segéd- vagy belépőél ívelőlapoknak nevezik (azt nem tudom, hogy ezeket is nevezték-e fékszárnyaknak, én nem hallottam). Mindkettő feladata - ahogy te is írtad - a szárny íveltségének megnövelése - vagyis a gép kisebb sebességgel, de nagyobb légellenállással repülhet. Ha igaz a fenti cikk, akkor az állat is ilyesmire használhatta az emlegetett szervét.
    Ettől teljesen különbözik a féklap, amely az utolsó képen látható teljesen nyitva. Ezek csak az áramlás lerontására, vagyis aerodinamikai fékezésre szolgálnak.
    A szárny elején látható még az orrsegédszárny, ez másként működik, mint az ívelőlap, de ugyanúgy a felhajtóerőt növelik kitérítve.
    Vagyis a Pterosaurusok "berendezését" leginkább ívelőlapnak fordíthatjuk.
  • HUmanEmber41st
    #7
    A fantáziarajzon meg úgy néz ki, mint 1 Concorde gép..
  • HUmanEmber41st
    #6
    Ezek a madarak növényevők voltak.
    Megettek 10 kiló babot és máris beindult a sugárhajtóművük..nem is kellett semmiféle segédszárny :) :)
  • waterman
    #5
    szép cikk, csak valószínűnek tartom, hogy a fordítás közben igencsak vakvágányra tévedt: biológiából annyira nem vagyok otthon, de azok rajzon lévő kékebb szárnyak nem lehetnek fékszárnyak. egyszerűen azért mert nem azokról van szó a cikkben. a felhajtóerő növeléséhez vagy a sebességet növeljük vagy a szárny görbületét -- ez nagyobb hosszirányú keresztmetszetet eredményez -- ezáltal nagyobb légellenállást nagy sebességnél. a nagyobb légellellenállást úgy küzdik le, hogy a szárny felhajtóeerjét a sebességhez hangolják: mozgatható kisebb szárnydarabokkal. ami előre és hátulra is ki tud siklani a szárnyból azt "flaps"-nek nevezik. hallottam már előszárny elnevezést is, de egyik sem a fékszárnyat jelöli. a fékszárny a szárny tetején nyílik, hátulról felfelé előre. pár kép, a különbségekről:

    http://www.airliners.net/open.file/928607/L/ - a szárny elején a nyitott "flaps" lapok, a szárny hátsó felén pedig a felfelé(kb félig) nyílt fékszárnyak(angolul : spoilers)
    http://www.airliners.net/open.file/918282/L/ - a hátsó flaps-ek (ívelőlapok?) nyitva, előttük a visszacsukott féklapok. - tehát ott vannak a féklapok és nem elől.
    http://www.airliners.net/open.file/906278/L/ - a hátsó flaps(ívelőlapok) teljesen nyitva, a teljes szárny légellenállása így megnő viszont a felhajtóerő is jóval nagyobb.
    http://www.airliners.net/open.file/868276/L/ - még egy utolsó kép a fékszárnyakról, teljesen nyitva.
  • sz4bolcs
    #4
    Olvassátok el a címet!
    Most képzeljetek el ilyen mély debil kissé lassú hangot: "Jéééé madár!! Szárnya vaaaaaan!"

    ...hasonlítanak a repülőgépekre, csak nincs sugárhajtóművük.
  • Helcat
    #3
    Remek, már az őshüllők is ismerték az orrsegédszárnyat.
    Viszont egy hasonló méretű mai repülőgép kb 500-600kg tömegű, ehhez képest ezek a lények 'csak' 100kg körül voltak. Vagyis szép teljesítmény, de legfeljebb az ultrakönnyű gépek kategóriájában indulhatnának.
    Persze ettől még érdekes, hogy a bionika visszafelé is működik.
  • Hedgehunter #2
    Nem kuzdott az le semmit, ugy szuletett....
  • plamex
    #1
    bámulatos ...