Hunter

Bemutatták Románia szuborbitális rakétáját

Bukarestben bemutatták Románia Orizont névre keresztelt első szuborbitális rakétáját, ami tervezői szerint két embert képes eljuttatni a világűr peremére.

Maga az Orizont neve már az X-díj nevezői között is olvasható volt, a SpaceShipOne győzelmekor azonban még csak a műszaki tesztekig jutott. Most viszont ha repülni még nem is fog, részt vesz az októberben Új-Mexikóban megrendezendő X-díj Kupa elnevezésű rendezvénysorozaton.


Az űrrakétát készítő csapat, háttérben a román Parlament

Az augusztus 27-i bemutatónak a még Nicolae Ceaucescu által emelt román parlament tere szolgáltatta a helyszínt. A gép bemutatóját a román légierő parancsnoka George Paul Sandachi nyitotta meg, melyen megjelentek a projekt és a mögötte álló cég, az ARCA fő támogatói, többek közt Adrian Badila a kormány képviseletében, dr. Gheorge Ionita, a Nemzeti Radioaktív Hulladék Ügynökség elnöke, az Orizont program vegyi anyag szaktanácsadója, Aurel Pomana, az ARCA főszponzora, valamint Bogdan Sburlea, az AZCA projektigazgatója, aki Peter Diamandis, az X-díj Alapítvány elnökének üzenetét tolmácsolta.

A több szárnyállással rendelkező Orizont egy légi indítású rakéta, ami repülőgépről, de akár helikopterről is végrehajtható. Miután levált hordozójáról, a tervek szerint egy légbeszívásos hajtóművel, a géptörzsre merőleges szárnyállással kezdi meg az emelkedést 17 000 méteres magasságig 400-700 km/h sebességtartományban. Miután a gép elérte a kívánt magasságot a légbeszívásos hajtómű leválik, a szárnyak a legkisebb szögbe állnak, majd bekapcsol a rakétahajtómű és megkezdődik a közel függőleges emelkedés, ami 6 g körüli terhelést jelent. A rakétahajtómű elméletileg 3500 km/h sebességre képes.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
Klikk a képekre a nagyobb változathoz

Az ugrás végén, pályája csúcsán a pilóta visszatérési módba kapcsol, a szárnyak V alakban előre merednek, a stabilizáló hátsó idomok pedig 180 fokos fordulatot tesznek, és a gép megkezdi süllyedését. Bár az ARCA szerint az Orizont változtatható geometriájának köszönhetően képes lenne kifutópályára is leszállni, a gyártó inkább az ejtőernyős landolás mellett voksol. A fékezőernyő 6000 méteres magasságban nyílik ki, amit 4000 méteren a főernyő követ, a gép a tengeren fejezi be útját. A gép nyomáskiegyenlített kabinnal rendelkezik, itt található a navigációs, az irányító és az életmentő rendszer is. A gép a pilóta irányítása mellett a földről is vezérelhető.

A próbarepülések az ARCA közleménye szerint csak jövőre veszik kezdetüket, az idei év végén azonban a románok megkezdik a hajtóműteszteket, amiről a cég ígérete szerint részletes tájékoztatást adnak.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Epikurosz #119
    ??????
  • solaja #118
    Azt a teljesítményt amit leírtak biztos,hogy tudja a berendezés? Hol próbálták ki? Mikor?
    Az USA is még csak a naprendszer pereménél tart!!
    Hogy lehet az, hogy eddig még nem hallottunk róla?
  • [NST]Cifu #117
    Márpedig akadnak jópáran, akik kiadnak több tízezer dollárt azért, hogy egy kétüléses MiG-25-ös pilótafülkéjében ülve 20km felettről, Mach 2.5 sebességgel nézzenek le a Földre. Az is egy szép élmény...
  • [NST]Cifu #116
    Ugyanis ha elolvastad a cikket nyílván neked is feltűnt, hogy a rakétát a néhai Ceausescu téren állították ki a sajtó számára, háttérben (sőt tulajdonképpen minden irányban) a Román Parlamenttel.

    Ostoba nézőpont. Sajnos itthon nem jellemző az a szemlélet, amivel az ARCA rendelkezik, ezért nem is csodálom, hogy neked ennyire nehéz felismerni - úgy hívják nemzeti büszkeség...
  • juzosch #115
    Lehet, hogy te nem adnál ki pénzt érte, de én és rengeteg más ember igen. Egyébként most kerül kb 20 millába egy út. Az x-díj nyertesével maximum 100e-es nagyságrendű összeg már csak. Az igény mindig is meglesz rá, ahogy egyre olcsóbb, és újabb rétegeknek is lehetővé válik az űrutazás.
  • BiroAndras #114
    Ez még csak a kezdet. A Wright fivérek első repülése rövidebb volt, mint egy 747-es hossza.
    Mivel a hagyományos rakéta technológia zsákutcának bizonyult, majdnem az elejétől kell újrakezdeni az űrhajótervezét. A mostani fejlesztések lényegében a 40 éve lelőtt X-15 program folytatásai.
  • AeroS #113
    Mondjuk jó lesz űrturizmusra a rakéta, és...?
    Mi a jó benne? fölmész olyan magasra hogy súlytalanság állapotában legyél, és??
    Még csak egy ablak sincs rajta..., vagy vmi ilyesmi. Ráadásul mozogni sem tudsz benne.
    Tehát gazdag barátunk kiad pár száz milliót azért hogy felmennyen és lejöjjön.
    (legalább dokkolni tudna vagy űrsétalehetőség lenne...)
    Lehet, hogy rosszul látom, de van értelme ennek??
  • jonnie #112
    Érdekes, de ha jobban szétnézel, rájössz hogy az egész oldal még kialakítás alatt van, kiváncsi leszek rá ha elkészül.
  • holovez #111
    Köszönöm Szépen mrzool ezt a nagyon velős véleményt!

    Nem is tudom, hogy én mért nem tudtam a fenti képet a furcsa véletlenek komisz összejátszásaként felfogni, de talán én vagyok túlzottan gyanakvó. Ugyanis ha elolvastad a cikket nyílván neked is feltűnt, hogy a rakétát a néhai Ceausescu téren állították ki a sajtó számára, háttérben (sőt tulajdonképpen minden irányban) a Román Parlamenttel. A marketing osztály biztosan nagyon nehezen talált ilyen szép vas-beton hátteret másutt. Jah és hogy a fél kormány is ott van a fényképeken? Huhh nem is tudom, biztos csak arra jártak, és megkérték őket hogy pózoljanak egy kicsit a kameráknak.

    Olyan ez mint a Colombóban, hogy mindenre van egy jó magyarázat, de már az elején lelőtték a poént, hogy ki a gyilkos.

    Egyébként egy kukkot sem tudok románul, ennek ellenére bátran ellátogattam a Román szenátus hivatalos oldalára: http://www.senat.ro (érdemes utánnam csinálni ), ahol rákattintottam a menü első linkjére a [Romania] - feliratúra, majd pedig az almenüt a [History]-t választottam, és hagytam hogy meglepjenek
    Nem is kellett csalódnom, az oldal helyén egy francia/román nyelvű felirat fogadott, amin a következő szöveg olvasható:
    Még kialakítás alatt!

    No comment!
  • mrzool #110
    Ember, te milyen "nemzeti" meg "román" rakétáról írsz? Jó lenne, ha menne a szövegértés, és hozzád is eljutna, hogy MAGÁNAKCIÓRÓL van szó, nem pedig állami beruházásról.