119
-
Epikurosz #119 ?????? -
solaja #118 Azt a teljesítményt amit leírtak biztos,hogy tudja a berendezés? Hol próbálták ki? Mikor?
Az USA is még csak a naprendszer pereménél tart!!
Hogy lehet az, hogy eddig még nem hallottunk róla? -
#117 Márpedig akadnak jópáran, akik kiadnak több tízezer dollárt azért, hogy egy kétüléses MiG-25-ös pilótafülkéjében ülve 20km felettről, Mach 2.5 sebességgel nézzenek le a Földre. Az is egy szép élmény... -
#116 Ugyanis ha elolvastad a cikket nyílván neked is feltűnt, hogy a rakétát a néhai Ceausescu téren állították ki a sajtó számára, háttérben (sőt tulajdonképpen minden irányban) a Román Parlamenttel.
Ostoba nézőpont. Sajnos itthon nem jellemző az a szemlélet, amivel az ARCA rendelkezik, ezért nem is csodálom, hogy neked ennyire nehéz felismerni - úgy hívják nemzeti büszkeség... -
juzosch #115 Lehet, hogy te nem adnál ki pénzt érte, de én és rengeteg más ember igen. Egyébként most kerül kb 20 millába egy út. Az x-díj nyertesével maximum 100e-es nagyságrendű összeg már csak. Az igény mindig is meglesz rá, ahogy egyre olcsóbb, és újabb rétegeknek is lehetővé válik az űrutazás. -
BiroAndras #114 Ez még csak a kezdet. A Wright fivérek első repülése rövidebb volt, mint egy 747-es hossza.
Mivel a hagyományos rakéta technológia zsákutcának bizonyult, majdnem az elejétől kell újrakezdeni az űrhajótervezét. A mostani fejlesztések lényegében a 40 éve lelőtt X-15 program folytatásai. -
AeroS #113 Mondjuk jó lesz űrturizmusra a rakéta, és...?
Mi a jó benne? fölmész olyan magasra hogy súlytalanság állapotában legyél, és??
Még csak egy ablak sincs rajta..., vagy vmi ilyesmi. Ráadásul mozogni sem tudsz benne.
Tehát gazdag barátunk kiad pár száz milliót azért hogy felmennyen és lejöjjön.
(legalább dokkolni tudna vagy űrsétalehetőség lenne...)
Lehet, hogy rosszul látom, de van értelme ennek?? -
#112 Érdekes, de ha jobban szétnézel, rájössz hogy az egész oldal még kialakítás alatt van, kiváncsi leszek rá ha elkészül. -
holovez #111 Köszönöm Szépen mrzool ezt a nagyon velős véleményt!
Nem is tudom, hogy én mért nem tudtam a fenti képet a furcsa véletlenek komisz összejátszásaként felfogni, de talán én vagyok túlzottan gyanakvó. Ugyanis ha elolvastad a cikket nyílván neked is feltűnt, hogy a rakétát a néhai Ceausescu téren állították ki a sajtó számára, háttérben (sőt tulajdonképpen minden irányban) a Román Parlamenttel. A marketing osztály biztosan nagyon nehezen talált ilyen szép vas-beton hátteret másutt. Jah és hogy a fél kormány is ott van a fényképeken? Huhh nem is tudom, biztos csak arra jártak, és megkérték őket hogy pózoljanak egy kicsit a kameráknak.
Olyan ez mint a Colombóban, hogy mindenre van egy jó magyarázat, de már az elején lelőtték a poént, hogy ki a gyilkos.
Egyébként egy kukkot sem tudok románul, ennek ellenére bátran ellátogattam a Román szenátus hivatalos oldalára: http://www.senat.ro (érdemes utánnam csinálni ), ahol rákattintottam a menü első linkjére a [Romania] - feliratúra, majd pedig az almenüt a [History]-t választottam, és hagytam hogy meglepjenek
Nem is kellett csalódnom, az oldal helyén egy francia/román nyelvű felirat fogadott, amin a következő szöveg olvasható:
Még kialakítás alatt!
No comment! -
mrzool #110 Ember, te milyen "nemzeti" meg "román" rakétáról írsz? Jó lenne, ha menne a szövegértés, és hozzád is eljutna, hogy MAGÁNAKCIÓRÓL van szó, nem pedig állami beruházásról. -
holovez #109 Kedves Fórumozók! Nem vagyok egy gyakori hozzászóló, de most úgy éreztem, itt az ideje. Talán 1-2 gondolattal sikerül gazdagítani a fenti cikket.
Mi haszna a Román rakétának?
- Nagyjából semmi! A kínai és orosz rakéták sokkal fejletebbek és olcsóbbak. Az amerikai rakéták sokkal biztonságosabbak és kifinomultabbak. Vagyis ha Romániának rakéta kell, akkor egyszerűbb lenne venni.
Akkor mégis miért fejleszt Románia rakétát?
- Mert ez egy remek módja az önreklámozásnak. És felsorolhatatlanul sok üzenete van. A román gazdaság - és főleg a technológia - erejét sugallja. Nemzetközi porondra is eljut az ország híre. Nem elhanyagolhatóan automatikus félelmet kelt a környező országok lakóiban. Kárpótolja a szegénységben élő tömegeket, az ország nagyságának illúziójával (lásd: Észak-Korrea atombomba).
Ha ezeket az előnyöket számbavesszük, mindenképpen jobb az eredmény, mint az előállítás költsége.
Vajon mennyire román a rakéta?
A Francia-Román jóviszonyt szerintem nem kell bemutatni, hiszen Románia e században elkötelezte magát. A kinézet a logók erősen a francia származásra utalnak. De egy rakétát vezérelni is tudni kell, ezért aztán érdemes a legjobbat venni a japán elektronikát az AZCA szállítja a "nemzeti rakétába" Vagyis kb annyi román van benne, aki beleül.
Akkor mi ebben a román?
- A kezdeményezés, és az alapötlet, ami eléggé adta magát. Ez affél román Széchenyi Terv. (megjegyzem mi azért nem mertünk ennyire nagyok lenni)
-Mért mondom, azt hogy ez a Román rakéta, és nem egy romániai magánkezdeményezés terméke?
Nincs a világnak olyan országa, ahol civil kezdeményezésből (magán ember) tömegpusztításra is alkalmassá tehető eszközt építhet. Sokkal inkább egy erődemonstráció ez, mint egy használható eszköz. (Én) semmilyen gazdasági sikert nem jósolok ennek a projektnek. Az orosz "bér-űrjhajózás" kiforrot, a kínai is startra kész, és olcsó. Nehezen tudom elhinni, hogy bárki egy ilyen "Dácsiával" akar menni a holdra.
A koncepció is kissé már idejét múlt, hiszen a repülőgépről indítható rakéták mindig is költséghatékony megoldást jelentettek. Itt viszont annyival bukik a dolog, hogy a rakétán kívül még a sugárhajtómű is ami 17.000 méterig viszi a gépet, elpusztul a kirándulás során. Mindenképpen visszalépés pl az amerikai x-sorozathoz képest, ahol a hordozó repülő semmilyen kárt nem szenved.
Összességeében a projektet a francia atomkísérletekhez tudom hasonlítani, ami után Franciaország elmondhatja, hogy atomhatalom, habár soha egyetlen bombát sincs esélye ledobni, és kézzelfogható külpolitikai presztizs-nyerségget sem könyvelhetett el. Viszont az egekbe emelte a francia nemzeti öntudatot, és az önmagukba vetett hitet. Ha rakéta nem is, de a nemezti öntudat és önbizalom ezzel a projekttel nagyot emelkedhet.
Talán ez utóbbit nekünk is érdemes lenne eltanulni! -
mrzool #108 Az X-díjra volt határidő, 2004 utolsó napja (vagy 2005. jan. elseje, már nem emlékszem.) -
juzosch #107 Na úgy már mindjárt más. Ahhoz képest, hogy az X-díjra nem volt határidő elég szűkös, de valszeg megcsinálják. Hisz az alapok már megvannak. -
#106 ÁÁÁÁ..... Nem 2005 Január 10, hanem 2010 Január 10.
Sorry, kénytelen vagyok egy újjal gépelni, ráadásul kapkodva, és ez meg is látszik sajnos.
Viszont így sem sok idő, csak 4.5 év. -
juzosch #105 Ja és köszi az infót:) -
juzosch #104 America's Space Prize: ebben 2 hülyeség van.
-Kizárólag Amerikai cég lehet. menjenek a...
-2005. Január 10.-ig. Hát nem tudom, lehet, hogy már tt járnak, de ez akkor is kevés. Már csak fél év. Mikor is nyerték el az előzőt? Most vagy egy éve tavasszal? Mindenképpen max 2 évük volt, ami igencsak szűkös.
X-Kupa: Ez tetszik, verseny + tapasztalatcsere. -
#103 Az első az 50 millió $-os America's Space Prize, ez a következő feltételeket támasztja:
-El kell érnie a 400km-es magasságot.
-Legalább két teljes keringést kell végeznie a Föld körül.
-Két fellövést kell kivitelezni 60 napon belül.
-Az űrjármű legfeljebb 20%-a lehet "eldobható", ide tartoznak a gyorsítórakéták, külső üzemanyagtartályok, ledobható hővédőpajzsok, stb.
-Legalább 5 fő szállítására legyen képes.
-Bizonyítania kell, hogy képes egy űrállomáshoz dokkolni, és képesnek kell lennie arra, hogy 6 hónapig fent maradjon az űrállomáshoz csatlakozva. A bizonyításhoz egy felfújható űrállomásmodulhoz kell csatlakoznia.
-Kizárólag Amerikai cég lehet.
-A résztvevő nem fogadhat el semmiféle állami támogatást, és semmiféle állami tulajdonrész nem lehet a cégben.
-2005. Január 10.-ig tart a kiírás, tehát ez elött kell a győztesnek bizonyítania űrhajója működőképességét (mindkét sikeres fellövést és visszatérést).
Ez iszonyatosan nagyravágyó kiírás. Már magában az űrbe jutás és visszatérés is szép teljesítmény, de itt ráadásul dokkolni kell (ie.: megfelelő megközelítő és dokkolórendszerrel kell rendelkeznie a hajónak), sőt, 6 hónapos űrbéli tárolásra is képesnek kell lennie (ez idő alatt nem léphet fel nagyobb szívárgás sem a nyomás alatti lakórészben, sem az üzemanyagrendszerben, sem az egyéb rendszerekben (pl. oxigéntartály), stb.).
A másik verseny az X-Kupa, amely az X-Díj folytatása. Ennek első eseménye idén október 5 és 9 között lesz Új Mexikóban, és a tervek szerint ezentúl évenként meg lesz rendezve. A cél a civil űrutazás népszerűsítése, az szuborbitális űrhajókon dolgozó kis csapatoknak a lehetőség biztosítása, hogy bemutassák magukat és eddigi eredményeiket, illetve hogy kipróbálhassák biztonságos körülmények között a kész űrhajóikat. Az X-Kupa pontos felállása még elég képlékeny, olyasmiket akarnak díjjazni, mint a legnagyobb elért magasság vagy a legrövidebb újrafelkészítés az indításra. A pénzösszegről nincs info, a szponzoroktól függő. Ez egy sokkal reálisabb megközelítés, a lényege egyfelől, hogy a többi szuborbitális űrhajón dolgozó csapatnak célt nyújtson, így ösztönözve munkájukat, másfelől hogy kiépítsen egy bázist a civil űrhajóépítők számára, ahol tapasztalatot cserélhetnek, ahol megmutathatják a lehetséges befektetőknek, min dolgoznak - és nem utolsó sorban, hogy ez megjelenjen a sajtóban, az emberek figyeljenek rájuk továbbra is, vagyis igyekeznek fentartani az érdeklődést.
Az X-Díj és az X-Kupa mögött az a nem is titkolt remény bújík meg, hogy a sikeresebb csapatok elég tapasztalatot gyűjtenek ahoz, hogy már reális esélyel belevágjanak egy valódi, teljesen értékű űrhajó megépítésébe, amely a következő lépcsőfok lesz majd. -
juzosch #102 Tudsz valamit a következő x-díjról? Úgy emlélszem egyből 2-t is indítottak, egy ik talán a föld megkerülése, a másik nem tudom mi. Jó lenne pontosan tudni. -
#101 Ha egy Canadian Arrow, vagy egy Thunderbird makettet bemutatnak, azzal nincs semmi gond. Ha az Orizont-ot bemutatják, akkor meg rögtön vicsorogni kell? Ugyanolyan résztvevője az X-díjnak, mint a többi...
Az X-díj a civil kezdeményezéseket akarja felkarolni, és célt adni a civilek kezébe. Az elgondolás nagyon is helyes - lépcsőzetesen gondolkodnak, elsőször a biztonságos fellövés, a megfelelő meghajtás, a megfelelően kialakított beltér és az újrafelhasználás a megoldandó problémák. Erre koncentrálnak a résztvevők. A szuborbitális repülések nagyszerű alapozások a valódi űrrepüléshez vezető úton (Alan Shepard is csak szuborbitális repülést végzett a Mercury űrkabinjával). Ha már az itt fellépő igényekre megfelelő válaszok vannak, akkor jöhet a következő lépés, a megfelelő orbitális pályára való állás, a több napos űrmissziókhoz szükséges lakótér és a biztonságos visszatérés kérdésének megoldása.
Az összes X-díj induló együttesen nem rendelkezik akkora pénzügyi háttérel, mint amibe egyetlen űrsikló misszió kerül. Pont az a lényege, hogy felkeltse a civilek érdeklődését, és megpróbálja propagálni a civil űrrepülést. Miután a tudományos űrrepülés jelenleg nem gazdaságos, sőt, mondhatni iszonyatosan pazarló. -
juzosch #100 - Nem érdekel mit mon Gyurcsány, orbán és a többi idióta, ők nem gazdasági szakemberek. Politikát senki nem kever ide, én gazdaságról beszélek, amire nincs túl sok panasz.
- Nem azt mondom, hogy ne költsünk pénzt űrkutatásra, hanem azt, hogy közös programokat támogassunk(ahogy tesszük is kis mértékben), mert egy saját űrhajóval semmira sem mennénk. Amúgy kétlem, hogy ez a román egyáltalán fel tudna emelkedni. merlinié jobb.
-Az X díj nem hülyeség, már tervezik is az utódját. Nem hoznak nagy áttörést, de sokkal olcsóbbá teszik az űrrepülést, és behozza a cégeket ebe a világba. Sztem nem semmi, hogy nem 1 milliárdba, hanem 50 millióba kerül egy kilövés(nem pontos számok, csak hasamra ütöttem) -
fishguy #99 Hát nem értem miért kell annyira utálni egymást, abból még semmi jó nem született soha. Egyébként nagyon örülök neki, hogy a szomszédain ilyen nagyszabású terveken dolgoznak, hátha csöppen ide is a jóból. Csak azt nem szeretném, hogy flénk lőjjék, mert ha netalántán mégse sikerült a román elvtársaknak akkorát fejlődniük a tudomány terén akkore inkább az ő szaros Dachiájukat lapitsa ki ne az én Corsámat
SZERESSÜK EGYMÁST GYEREKEK!!! -
#98 Abból, hogy kiállítottak egy életnagyságú(?) maketet még nem kéne messzemenő következtetéseket levonni, sem pro sem kontra.
Az F-35-ösnek is csak a meketjét szokták elcipelni a kiállításokra, de nem merném azt mondani, hogy az egész egy átvágás. -
#97 Most olvastam, hogy az izraeli segítséggel átalakított Mig-21-es gépeik milyen fegyverzettel rendelkeznek.
Többek között preciziós csapásmérésre alkalmas fegyverzettel;)
Oszt van belőle nekik még vagy 60-70 db.
Nálunk meg a légierő fejlesztése kb ki is fújt a nagysikerű misztrál rakéták rendszerbe állításával (Amik eredetileg a szárazföldnél voltak csapatlégvédelmi szerepben).
Igaz lesznek Gripeneink, majd valamikor, mind az egy tucat;( -
#96 Így van!
Sőt volt egy szuperszónikus vadászgép programjuk is!!!
Azért hoztam inkább újabb példát, mert az jobban tükrözi a jelen állapotokat.
A tudás gyarapodhat, de akár csökkenhet is. -
fishguy #95 Keress rá arra, hogy jurom v. cniar-iar repülők a 70'-80' években virágzott -igen tényleg virágzott és nem csak akkor volt a csúcson- a román repülőgépgyártás, most ne tessék mig kategóriájú oriás vadászokra gondolni, de azért elég jó földi támogató gépeket csináltak és rendkívül sok gyakorlógépet. Egyébként a Román és az anno Jugó honvédelmet is sokáig juromok látták el... -
teddybear #94 Na szóval, megnéztem a képeket, és magyon meglepődnék ha ez a rakéta ebben az állapotában képes lenne mindarra, amit a tervezők leírtak róla.
Bár van utalás a külső segédhajtóműről, de annak ebben az esetben meglehetősen nagynak kellene lennie, becslésem szerint kb. 3-4 -szerese a hasznos tehernek, ami ebben az esetben az egész űrhajó.
Azt sem értem, hogy hogy akarják a járművet a légüres térben stabilizálni, és navigálni. Nincs semmilyen látható rakétafúvóka.
A változtatható szárnyállás vitathatatlan előnyei ellenére, súlyos hátrányokkal is rendelkezik, ilyen pl. az állásszögvezérlő mechanika súlya, és a kellő szerkezeti stabilitás biztosítása. Egy ilyen szerkezetnél a súlyprobléma elsőrendű, minden mást ennek kell alárendelni.
Aerodinamikailag több mint érdekes a képen látható vezérlősíkok kilépőélének feltűnő vastagsága és az asztallaphoz hasonlító keresztmetszete.
A rakétahajtómű fúvókája le van dugózva, vagy nincs is égéstér?
Summa-summárum, az egész űrhajó úgy néz ki, mint ha egy hengeres gázpalackra kúpos orrot, variaszárnyat, vezérsíkokat és rakétafúvókát hegesztettek volna. -
#93 Az űrturizmus, nem akar a tudomány magaslataira törni. Megelégszik, ha az emberek alantasabb ösztöneit: a kalandvágyat, a naív rácsodálkozást elégíti ki.
És ez így van rendjén.
Ha veszel egy robogót, attól se várod el hogy űbercsúcs gép legyen, de azért jó érezni ahogy a szél az ember arcába fúj, még ha csak 50-el is megy!;) -
Caro #92 Sajna, ez így van.
Itt lent is van most elég gond. -
#91 A hír "tálalásának" igenis agitprop jellege van, azaz reklám, nemcsak a készítők, de Ro számára is - jócskán háttérbe kerül az űrkutatás. A szomszédos állam nem örvend túlzott népszerűségnek az EU-ban, és meg kell ragadnia minden lehetőséget ennek a helyzetnek a javítására.
Ráadásul én nem tartom komoly kezdeményezésnek az X-díjhoz hasonló ötleteket: ügyes dolgok (pl. a ShOne) de a tudomány és az igazi űrkutatás által elért eredményeket meg sem közelítik (lásd: lassan negyven éves az Apolló-program, de hasonló vállalkozás még mindig nem született :( -
#90 Sajna az űrtúrizmus/űripar ügye marha lassan halad és úgy tűnik ha magánszemélyek/magán vállakozások nem állnak mellé, akkor az államoktól ez ügyben semmit sem várhatunk!
A megbízhatóságról meg annyit, hogy az űrturizmus nem egyenlő az űrszállítással.
Ki garantálja, ha elmész a Himalájába, hogy élve hazakerülsz?
Senki.
Ráadásul, szinte minden turisztikai célpont magában rejt némi kockázatot, ez benne a vonzó.
Ki fizetne be egy olyan olcsó űrutazásra, ahol 100-os biztonság mellett egy max annyira kényelmetlen gépen mint egy B-737-es, elszállítanának az űrbe, ahol egy a földivel megegyező, legalább 4 csillagos színvonalú szálloda várna rád?
Hú de izgi!
Én azt remélem, hogy az amerikai törvényhozók nem a légiszállítás szabályait fogják az űrtúrizmusra alkalmazni. (Főképp, ha a biztonságra vonatkozó elvárásokat a drága állami szállító eszközök sem tudják teljesíteni, lásd Columbia)
-
tdd #89 Sok szó nem esett az X-Díj Kupáról, deminden másról viszont annál több. De kit is érdekel hogy kié lesz ez a kupa. kiváncsi vagyok mikor lesz ebből űrturizmus mikor még csak a földön járnak!
Megbízhatóságról meg annyit, hogy legalább olyan gépet készítsenek ami vissza is tud jönni a földre, de nem szabad esésben:D -
#88 Hogy került ide a magyar gazdaság??? Román szuborbitális csodáról van szó és nem magyarról:D
Politikát mellőzzük már a tudományos hírek között.. politizálni ott az index fórum:) -
#87 "út nincs ott se, de rakéta az kell..."
Nemrég volt egy riport a TV2 Naplójában, a bukaresti utakat hasonlították össze a budapestiekkel, és szégyen, de sajnos arra a megállapításra jutottak hogy a román Daciát ritkábban kell kátyú miatt futóműszervizelni mint a magyar Suzukit...
"A magyar gazdaság egyébként jól működik, a gazdasági szakértők szerint."
Szerintük. Gyurcsány Ferenc állítása szerint ma Magyarországon erős a gazdaság és nagy a jólét. Lehet hogy havi 2 milla bevétel mellett én is hasonlóan látnám a világot. -
#86 Nem hat:), tele vagyunk gazdasagi szakamberekkel, akik holmi forumokon pazaroljak el a draga idejuket es tehetseguket:) Kivancsi lennek h a sajat penzugyi helyzetuket egyaltalan rendben tudjak-e tartani? -
#85 "Építsenek csak rakétát, remélem magyarország nem fog, mert nincs sok értelme. Messzire úgyse jutnak vele. Inkább szálljanak be nagyobb programokba, európai v orosz projectekbe, azoknak van jövője: hold, mars stb."
A turizmusban kb 100X annyi pénz van mint amennyit összesen költenek a világon űrkutatásra!!!!!!!!!!!!!
Ebből 1-2 százalékot űrturizmusra megcsípni, bármelyik országot űrnagyhatalommá tehetné.
Tényleg nem sok értelme van.
A pénz úgy sem boldogít, nem igaz?;)))
-
juzosch #84 ...magyarországon nem fognak... Így már jobban tetszik? A lényeg nem ez. -
#83 "Magyarország"? Mond, három hozzászólást nem tudsz visszaolvasni?!?! Nem olyan hú, de nehéz ám, 1x ki kéne próbálnod! -
juzosch #82 Építsenek csak rakétát, remélem magyarország nem fog, mert nincs sok értelme. Messzire úgyse jutnak vele. Inkább szálljanak be nagyobb programokba, európai v orosz projectekbe, azoknak van jövője: hold, mars stb.
A magyar gazdaság egyébként jól működik, a gazdasági szakértők szerint. A nagy gond a politikával van, azt kéne rendbe rakni. A különbség köztünk és románia között kb annyi, mint a nyugat és mi közöttünk. -
#81 És had egészítsem ki annyival, hogy nem csak csóró emberek élnek sem Romániában sem Magyarországon. Ez a rakéta a gazdagabb vásárló közönséget célozza meg, aki tud majd néhány milliót egy ilyen élményre áldozni. Ez ugyan nem egy marha demokratikus meg liberális dolog, de hát ez van.
Viszont, ha kellően népszerű és olcsó lesz, előbb utóbb szélesebb közönség számára is elérhető lesz.
Ne legyünk ezen kiakadva, mert minden így terjed a világon, előbb a gazdagok aztán a szegények, akár csak az atom.
Amúgy mennyibe kerül egy ilyen rakéta?
Legyen mondjuk 100 millió forint. Ha szétosztjuk a 10 millió szegényebb román közt már is jut mindenkinek 10 forint. Egy doboz gyufát nem tudunk nekik adni!
Én csak azt mondom, hogy csak asszerint cselekedjünk, hogy a gazdagokkal szembeni irígységünk, ne okozza saját nyomorúságunk fokozódását. -
#80 Igazad adok neked! Hasonló a helyzet nállunk is, csak itt nem a víz, hanem a kormány viszi a pénzt. Elszartak mindent 4 év alatt, most meg kampányolnak minden szarral, miközben a vállakkozások mennek tönkre. Derbreceniktől tudom, hogy egy csomó pénzt szívtak el onnan, ami megillette volna a várost, az adókból. És most mennek ott is tönkre a vállalatok, és nincsen munkahely. Aztán most meg nyomják a sok "hülyének" hogy autó utakat építünk gyorsan, csak hog ylássanak valami szépet is. Most mentem eg yilyen úton, olyan vacak és vékony, hogy inkább nem csinlták volna meg, mert az csak egy évet fog kibírni, aztán megint lyukas lesz. Undorító. Csak rákéne jönnünk, mi miért történik.