Hunter

Nem hozott szerencsét a NASA-nak a 13

Technikai gondok miatt kénytelen volt lefújni az amerikai űrhivatal a Discovery űrsikló július 13-ra kitűzött indulását. A NASA nem adott meg konkrét új időpontot, sajtóközleménye szerint jelen állás szerint leghamarabb szombaton van némi esély a kilövésre.

Eleve nem túl jó előjelekkel kezdődött az STS-114 jelű űrsikló-küldetés. Először egy hurrikán, a Dennis fenyegette a tervezett szerdai indulást, de a NASA nem ijedt meg és a kilövő állásban hagyta az űrsiklót. A kedvezőtlen időjárás valóban nem jutott nagy szerephez, mivel a Dennis letért Kuba irányába. Ezután kedden a pilótafülke egyik ablakát védő takarólemez vált le, mivel elengedett a - nem túl profi - szigetelőszalagos rögzítés. Zuhanás közben több hővédő kerámialapon is sérülést okozott, a technikusok azonban szerdára helyreállították a védőréteg állapotát, így tovább folytatódott a visszaszámlálás.

Magyar idő szerint 10 óra 30 perckor megkezdődött az űrsikló üzemanyaggal történő feltöltése, miközben a küldetés vezetői megbeszélésen vettek részt. A hatalmas külső üzemanyagtartály feltöltése közel három órát vesz igénybe, azonban 20 perc elteltével egy szerelőcsapat érkezett a kilövőálláshoz. A technikusok megállapították, hogy a külső tartály elsődleges fűtőberendezés-tisztítója nem működőképes. Bár az említett alkatrésznek van egy tartalékja is, a NASA a rá nehezedő felelősség tudatában nem engedhetett meg ilyen rizikót. Ekkor az űrhivatal úgy vélekedett, hogy a hibás alkatrész cseréje két órát fog igénybe venni, ez azonban nem befolyásolja a 20 óra 51 percre kitűzött kilövést.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
Klikk a képekre a nagyobb változathoz

12 óra 11 perckor újraindult az üzemanyagtöltés, ezzel úgy tűnt, a fűtőelem problémája megoldódott. 15 óra 10 perckor befejeződött a külső üzemanyag tartály feltöltése. Összesen 528 000 gallon (azaz 2 millió liter) folyékony oxigén és hidrogént töltöttek be, ami azonban az oxidáló és a hajtóanyag akacsony hőmérsékletéből adódóan folyamatosan elillan, így az utolsó pillanatokig utántöltést kell biztosítani. A feltöltés befejezése egyben az utolsó átvizsgálás kezdetét is jelentette, ami főként a jégképződést hivatott ellenőrizni. A technikusok nem találtak problémát, így 17 óra 30 perckor az űrsikló legénysége megkezdte elfoglalni helyét a gépen.

Azonban pontosan egy óra múlva jelentés érkezett a folyékony hidrogén szintjét ellenőrző szenzorok meghibásodásáról, így a mérnökök egy csapata újabb átvizsgálásba fogott, nem sokkal ezután pedig végleg leállították a visszaszámlálást. A NASA közleménye szerint a hiba a külső üzemanyagtartály egyik üzemanyag-lekapcsoló szenzorában következett be. Ez az érzékelő védi az űrsikló főhajtóműveit azáltal, hogy ha váratlanul alacsonyra esne az üzemanyagszint, akkor leállítja azokat. A meghibásodott alkatrész egyike a külső tartály folyékony hidrogént tároló részében elhelyezett négy érzékelőnek.

A tartályt az este leeresztették, a mérnökök folyamatosan figyelemmel kísérték és rögzítették a meghibásodott szenzor adatait, melyek elemzése egész éjszaka folyt. Ma a küldetés vezetői kielemzik a problémát és meghatározzák a visszaszámlálás újraindításához szükséges lépéseket. A legénységet a munkálatok ideje alatt a Kennedy Űrközpontban szállásolják el.

Mike Griffin, a NASA igazgatója sajtótájékoztatóján elmondta, még nem tudják, hogy a probléma orvosolható-e a kilövőálláson, avagy vissza kell vinni az űrsiklót a hangárba. Ha az utóbbi következik be, akkor könnyen elképzelhető, hogy kifutnak a júliusi időszakból és csak szeptemberben kerülhet sor a kilövésre.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • babajaga #50
    "A kiváló minőségű vákuumszigetelés, az "aktív szorpciós anyagok," és az optimálisan méretezett termodinamikai burkolás (duplafalú kialakítás) nagyon alacsony értéken tartja a párolgási hányadost."

    A fenti szöveg a kriogén tartályokra vonatkozik, Az aktív szorpciós anyagok a fal áteresztőképességét csökkentik úgy hogy a gázatomokat megpróbálják helyben tartani,az ürrepülőgép folyékony üzemanyagtartálya egyrészt a súly miatt másrészt mert nem tárolják benne hetekig az anyagot, csak hőszigetelést tartalmaz, és természetesen tömítést az összeillesztéseknél.
  • babajaga #49
    "Majdnem jó. Csak ott hibázik, hogy a tartályban NEM atomos hidrogén van"

    Hát milyen? Kétatomos molekula csak gázállapotban van, kriogénben nem.
  • Anteris #48
    ez az, nem hogy rád bíznák a szervezet pénzügyi menedzselését. Talán már az Androméda-ködben járnák mi?
  • Anteris #47
    tudod milyen bonyolult szerkezet egy ilyen űreszköz ember?? Ne az otthoni fröccsöntött műanyagűrsiklódat vedd alapul amivel játszani szoktál...
  • pipaxy #46
    Minden anyag még a fémek atomjai közöt is vannak hézagok és ha olyan nagyságú atomokból molekulákból álló anyag kerül bele mely a hézagon át tud préselődni akkor az anyag szökik mint rabok az Alcatrazból. Ez nem illékonyság itt a helyes kifejezés szökik

    Nem a tökéletlen szigetelésen szökik a hidrogén egy része.


    Nem értek veled egyet.
    Egy fémrácsban az atomok egymástól való távolsága 0,1-0,5 nm (nanométer), míg egy hidrogén atom átmérője úgy 0,06 nm, tehát ez még át is mehetne, na de a hidrogén nem atomosan, hanem molekulárisan van jelen. Annak átmérője sokkal nagyobb, a rácsállandóval összemérhető. Azt se szabad elfelejteni, hogy a tartály falában egymás mögött millió másik fématom van. Ez olyan mintha több ezer rács között akarsz átnyomni vizet. Egy rácson még simán átmegy, de több ezren már nem.

    Nagy optikai teleszkópoknál a tükör felületét több hónapig polírozzák, így tudják elérni, hogy a tükör felszínén kb. 20 nanométernél nagyobb göröngy ne legyen. Na most egy sima csapnál, vagy vezeték toldásnál legyen az akár űrhajón is, érhetnek el ettől nagyobb pontosságot?
    Tehát a hidrogén választhat. Vagy a 0,1 – 0,5 nm-es rács között, vagy 20-40 nanométeres illesztési hibákon keresztül szökhet.
    E gondolatmenet alapján a hidrogén a tökéletlen tömítéseken keresztül szökik, és nem a tartály falán.
  • pip #45
    "Amiért több hidrogént használ a rakéta, annak az az oka, hogy minnél kisebb a kiáramló anyag atomsúlya, annál nagyobb kiáramlási sebesség érhető el vele."

    igen, valahol itt lesz a kutya elasva. Az Arianne-rol olvastam egyszer valami dokumentaciot es ott tunt fel, hogy kb 3-4-szer tobb hidrogent toltenek bele mint amennyi a reakciohoz kellene. Hat annyi hidrogen nem fog elszokni egy par perc alatt amig felvisz egy muholdat :) Bizonyosan a fajlagos impulzus javitasat szolgalja a hidrogentobblet
  • babajaga #44
    Minden anyag még a fémek atomjai közöt is vannak hézagok és ha olyan nagyságú atomokból molekulákból álló anyag kerül bele mely a hézagon át tud préselődni akkor az anyag szökik mint rabok az Alcatrazból. Ez nem illékonyság itt a helyes kifejezés szökik

    Nem a tökéletlen szigetelésen szökik a hidrogén egy része.
  • dez #43
    De nem is arról a pár óráról van szó, hanem a teljes utazásról. És erre vonatkozólag írt a szivárgás miatti 2x-es mennyiségről Cifu.

    Az utolsó mondatot nem igazán értem, de végülis nekem mindegy, beszéljétek meg Cifuval. :)
  • pipaxy #42
    folyekony hidrogent meg oxigent visz a tartalyokban (valami el is kell egesse a hidrogent, az oxigen pedig hianycikk odafent). Sot, ha jol tudom sokkal tobb hidrogent visz mint amennyit a kemia megkivanna, amit nem egeszen ertek miert, csak halvanyan sejtem. Ha valaki tudja miert, ideirhatna

    Nem hiszem, hogy erre a #16 lenne a válasz. Amíg elérnek a Marsa az jópár hónap, tehát ez alatt az idő alatt szivárog el a hidrogén fele. Mikor feltöltik azt az ultrakönnyű üzemanyagtartályt, akkor mennyi ideig áll ott a rakéta, néhány órát, nem? Az idő alatt a tökéletlen szigetelésen keresztül sem szivároghat el ilyen nagy mennyiségű hidrogén.

    Amiért több hidrogént használ a rakéta, annak az az oka, hogy minnél kisebb a kiáramló anyag atomsúlya, annál nagyobb kiáramlási sebesség érhető el vele.
  • babajaga #41
    "És még ezeknek van pofájuk állítani hogy 40 éve már jártak a Holdon ... szánalmas"

    36 éve jártak először ha elolvastad volna.