Hunter
Új otthonra lelt az Enterprise
Az első űrsikló ma már múzeumi darab. A Rockwell International műhelyéből 1976-ban kigördülő Enterprise-t átszállították a Smithsonian Intézet Repülési és Űr Múzeumának új Udvar-Hazy Központjába.
"Az űrsikló a hangár központi látványossága lesz" - nyilatkozott a múzeum kurátora, Valerie Neil. "Amikor teljesen benépesül 125 másik rakétát és űrjárművet tekinthetnek meg az ide látogatók, továbbá több műhold, teleszkóp és egyéb kisebb objektumok is helyet kapnak a létesítményben.
Az Enterprise űrsikló a Steven F. Udvar-Hazi Center hangárában
Bár az Enterprise egy űrsikló, a világűrben azonban még soha nem járt. 1977-ben a NASA Dryden Repülés Kutató Központjában állt szolgálatba, alapvetően egy tesztjárműként, ami megismertette a későbbi űrsiklókat repülő pilótákkal a leszállás élményét és lehetővé tette a NASA-nak, hogy elvégezzék a szükséges ellenőrzéseket a rendszereken, és tisztában legyenek a gép teljesítménybeli képességeivel.
Az első űrsikló 1981-ben indult útjára. Az Enterprise időközben kiállítási darabbá vált, 1983-ban a híres párizsi légibemutatón jelent meg, illetve több más európai országban is megcsodálhatták ebben az évben. 1984-ben részt vett a New Orleansban rendezett világkiállításon, jóllehet 1986 óta álldogál a Dulles repülőtér mellett egy hangárban. Az Enterprise segített megoldani az űrsiklókkal kapcsolatban felmerült problémákat.
"Mindkét szárnyáról hiányzik a bevezető élt borító hővédő rész, mivel a NASA kölcsönkérte rögtön a Columbia baleset után a szigetelés becsapódási vizsgálatokhoz. Ezek jövő év során kerülnek vissza a tulajdonunkba" - mondta Neal. Egy másik múzeumi tisztviselő elmondása szerint az Enterprise a pótalkatrészek egész tárházát biztosította a többi űrsiklónak az elmúlt több mint 20 év során.
A Steven F. Udvar-Hazy Központ december 15-én, a Wright fivérek történelmi repülésének századik évfordulójának tiszteletére nyitja meg kapuit a nagyközönség előtt. Az új múzeum számos repüléstörténeti "műemléket" tartalmaz, amit eddig még soha nem láthattak múzeumi körülmények között. Ilyen a kiállításával nagy vitákat kavaró, teljes valójában pompázó Enola Gay is, az a B-29-es bombázó, ami az első atombombát dobta le Japánra a II. világháború idején, de kiállítják az SR-71 Blackbird felderítő repülőgépet, a Boeing 707 prototípusát és az F-4 Phantomot is.
"Az űrsikló a hangár központi látványossága lesz" - nyilatkozott a múzeum kurátora, Valerie Neil. "Amikor teljesen benépesül 125 másik rakétát és űrjárművet tekinthetnek meg az ide látogatók, továbbá több műhold, teleszkóp és egyéb kisebb objektumok is helyet kapnak a létesítményben.
Az Enterprise űrsikló a Steven F. Udvar-Hazi Center hangárában
Bár az Enterprise egy űrsikló, a világűrben azonban még soha nem járt. 1977-ben a NASA Dryden Repülés Kutató Központjában állt szolgálatba, alapvetően egy tesztjárműként, ami megismertette a későbbi űrsiklókat repülő pilótákkal a leszállás élményét és lehetővé tette a NASA-nak, hogy elvégezzék a szükséges ellenőrzéseket a rendszereken, és tisztában legyenek a gép teljesítménybeli képességeivel.
Az első űrsikló 1981-ben indult útjára. Az Enterprise időközben kiállítási darabbá vált, 1983-ban a híres párizsi légibemutatón jelent meg, illetve több más európai országban is megcsodálhatták ebben az évben. 1984-ben részt vett a New Orleansban rendezett világkiállításon, jóllehet 1986 óta álldogál a Dulles repülőtér mellett egy hangárban. Az Enterprise segített megoldani az űrsiklókkal kapcsolatban felmerült problémákat.
"Mindkét szárnyáról hiányzik a bevezető élt borító hővédő rész, mivel a NASA kölcsönkérte rögtön a Columbia baleset után a szigetelés becsapódási vizsgálatokhoz. Ezek jövő év során kerülnek vissza a tulajdonunkba" - mondta Neal. Egy másik múzeumi tisztviselő elmondása szerint az Enterprise a pótalkatrészek egész tárházát biztosította a többi űrsiklónak az elmúlt több mint 20 év során.
A Steven F. Udvar-Hazy Központ december 15-én, a Wright fivérek történelmi repülésének századik évfordulójának tiszteletére nyitja meg kapuit a nagyközönség előtt. Az új múzeum számos repüléstörténeti "műemléket" tartalmaz, amit eddig még soha nem láthattak múzeumi körülmények között. Ilyen a kiállításával nagy vitákat kavaró, teljes valójában pompázó Enola Gay is, az a B-29-es bombázó, ami az első atombombát dobta le Japánra a II. világháború idején, de kiállítják az SR-71 Blackbird felderítő repülőgépet, a Boeing 707 prototípusát és az F-4 Phantomot is.