Hunter
Sikeres volt az európai űrsikló próbarepülése
A hétvégén sikeres siklórepülést majd leszállást hajtott végre az európai Phoenix űrsikló tesztmodellje, jelentette be a projekt szóvivője. A német EADS által tervezett és kivitelezett prototípust 2400 méteres magasságból, helikopterről eresztették el szombat reggel 9 óra 45 perckor.
Az ember nélküli, mindössze 90 másodperces próbarepülés végén a GPS-irányítású űrsikló "tökéletes leszállást" hajtott végre a számára kijelölt leszállópályán, mondta Johanna Bergstroem-Roos, a tesztnek otthont adó, Stockholmtól 1230 kilométerre, északra fekvő Kirunában található Észak-Európai Űrrepülési Tesztkörzet munkatársa. "Mindenki rendkívül elégedett" - mondta. "A mai teszt új lökést ad a projektnek."
A Phoenix űrsikló az Ariane 5 rakétával együtt az Európai Űrügynökség azon reményeit testesíti meg, hogy önerőből űrhajóst küldjön a világűrbe. Az EADS (European Aeronautic Defence and Space Co.) Európa legnagyobb űrrepülési vállalta, a világon pedig a második helyet foglalja el. A projekt vezetői szerint az űrjármű teljes méretű változatára még több mint egy évtizedig várni kell. A próbarepülést eredetileg múlt hét szerdára tervezték, azonban a kedvezőtlen időjárás miatt elhalasztották, így a technikusok befejezhették az űrjármű fedélzeti számítógépeinek egy, a hét elején zajlott korábbi teszt során rögzített adatainak elemzését.
Bergstroem-Roos elmondása szerint a következő lépés valószínűleg nagyobb magasságból való ledobás lesz, amit már erre felkészített ballonokkal hajtanak végre. Az űrsikló végleges változatának képesnek kell lennie siklórepüléssel leszállnia 128 kilométeres magasságból.
A tesztmodell mindössze 7 méter hosszú és 1200 kilogrammot nyom, szárnyfesztávolsága 4 méter. Ezek az értékek egyhatod részét képviselik a végleges járműnek. A Phoenix űrsikló szolgálatba állítását a 2015 és 2020 közötti időszakra tervezik.
Az ember nélküli, mindössze 90 másodperces próbarepülés végén a GPS-irányítású űrsikló "tökéletes leszállást" hajtott végre a számára kijelölt leszállópályán, mondta Johanna Bergstroem-Roos, a tesztnek otthont adó, Stockholmtól 1230 kilométerre, északra fekvő Kirunában található Észak-Európai Űrrepülési Tesztkörzet munkatársa. "Mindenki rendkívül elégedett" - mondta. "A mai teszt új lökést ad a projektnek."
A Phoenix űrsikló az Ariane 5 rakétával együtt az Európai Űrügynökség azon reményeit testesíti meg, hogy önerőből űrhajóst küldjön a világűrbe. Az EADS (European Aeronautic Defence and Space Co.) Európa legnagyobb űrrepülési vállalta, a világon pedig a második helyet foglalja el. A projekt vezetői szerint az űrjármű teljes méretű változatára még több mint egy évtizedig várni kell. A próbarepülést eredetileg múlt hét szerdára tervezték, azonban a kedvezőtlen időjárás miatt elhalasztották, így a technikusok befejezhették az űrjármű fedélzeti számítógépeinek egy, a hét elején zajlott korábbi teszt során rögzített adatainak elemzését.
Bergstroem-Roos elmondása szerint a következő lépés valószínűleg nagyobb magasságból való ledobás lesz, amit már erre felkészített ballonokkal hajtanak végre. Az űrsikló végleges változatának képesnek kell lennie siklórepüléssel leszállnia 128 kilométeres magasságból.
A tesztmodell mindössze 7 méter hosszú és 1200 kilogrammot nyom, szárnyfesztávolsága 4 méter. Ezek az értékek egyhatod részét képviselik a végleges járműnek. A Phoenix űrsikló szolgálatba állítását a 2015 és 2020 közötti időszakra tervezik.