Elkészült a bizalomszérum

Svájci kutatók egy oxitocin-készítménnyel végeztek kísérleteket. Az eredmények azt tükrözik, hogy a szer képes megnövelni az emberek bizalmát egy másik iránt, ami nagy segítséget jelenthet az autizmussal küzdőknek, ugyanakkor vissza is lehet élni vele, példaként a politikusokat hozták fel.

Az oxitocin az agy az érzelmekért is felelős hipotalamusz területén képződik, de szerephez jut az agy más, érzelmi és társadalmi viselkedéssel kapcsolatos területein is, mint például az amigdala. A Zürichi Egyetem kutatói miután az állatokon elvégzett kísérletek bebizonyították az oxitocin és az egymáshoz való kötődések kapcsolatát, 58 embert hívtak meg egy bizalomtesztre.

A tanulmány a pénz irányából közelítette meg a kérdést. A résztvevők egy olyan játékot játszottak, ahol befektetők és megbízottak csoportjára bontották szét őket. A befektetők hitelt kaptak és választaniuk kellett, mennyi pénzeszközt adnak át a hozzájuk társított megbízottaknak, hogy a nevükben különböző befektetési ügyletekben járjanak el.

A két csoport tagjai egy orrspray formájában kapták meg a szert - természetesen az egyik csak placebót kapott, azaz semmilyen hatóanyagot nem tartalmazott a spray. A 29 befektetőből az a 13 fő, aki oxitocint kapott, maximális bizalmat tanúsított a megbízott iránt, és igen komoly befektetéseket eszközölt. A szer a megbízottak viselkedését nem változtatta meg. A kutatók megpróbálták a megbízottakat egy számítógéppel helyettesíteni, ekkor azonban az oxitocin hatása nem jelentkezett a befektetőkön.

A dr. Ernest Fehr által vezetett kutatók szerint ez arra utal, hogy vegyület elősegíti a társadalmi kölcsönhatásokat. Állítólag nem csupán egyszerűen arra ösztönzi az embereket, hogy vállaljanak nagyobb kockázatot, de úgy tűnik, a szer eltompítja a becsapástól való félelem érzetét is. A kutatók úgy vélik, felfedezésük segíthet a társadalmi helyzetektől való tartós félelmen és annak elkerülésén alapuló fóbiában és az autizmusban szenvedőknek.

Ugyanakkor a fentiekből adódóan a szert olyanok is használhatják, akiknek fontos az emberek bizalmának megnyerése, figyelmeztetnek a szakértők. Ilyenek például a politikusok - akadt aki felvetette, hogy a szavazatok gyarapodása érdekében a választási beszédeken összegyűlt tömegeket bőségesen megszórhatják oxitocinnal.