Hunter

Rutan szeptemberre tűzte ki az X-díj elhódítását

A Scaled Composites tervei szerint hamarosan kiadja azt a 60 napos előzetes értesítést, ami az X-díj két egymás utáni két repülése előtt szükséges, hogy elnyerjék a 10 millió dolláros díjat, nyilatkozta az amerikai MSNBC hírcsatorna egy interjújában a SpaceShipOne pilótája, Mike Melvill.

"Szeptember végére tervezzük a repüléseket. Feltehetően nem én fogom végrehajtani, azonban készen állok arra az esetre, ha szükség lenne rám" - mondta Melvill Deborah Norville riporternőnek. Az X-díj szabályai szerint a nevezett csapatoknak 60 nappal bármilyen minősítő repülés előtt értesíteniük kell a díjat kiíró szervezetet. Korábban a Scaled Composites vezetői azt hangoztatták, hogy a kéthetes időszak alatt elvileg három próbarepülést tudnak végrehajtani, így ha az első vagy második repülésük sikertelen lenne, még akkor is el tudnák vinni a díjat.


Az MSNBC-nek adott interjúban Melvill elmondta, hogy a legutóbbi repülése során hallott robbanásszerű hangot egy szilárd üzemanyagdarab okozta, ami a másodperc töredékéig eltömítette a rakéta fúvókáját, mielőtt a nyomás felerősödött volna. A darabka nyomás általi kilökődése idézte elő a robajt. "Furcsa volt, ez még nem fordult elő ezzel a rakétahajtóművel" - tette hozzá Melvill.

A Scaled Composites által, a Microsoft milliárdosa, Paul Allen hathatós támogatásával megépített SpaceShipOne volt az első nem kormányzati repülés, ami 2004. június 21-én elhagyta a Föld légkörét. Az űrrepülőgép elérte a 100 kilométeres lélektaninak is mondható határt, ahol a pilóta megtapasztalhatta a súlytalanságot.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Magnetic #11
    Teljesen igazad van
  • [NST]Cifu #10
    A szilárd hajtóanyagú rakétahajtóművek fő előnye az egyszerűség: kell egy hosszúkás égőtér, amit feltöltenek a szilárd hajtóanyaggal, a végére egy fúvóka, és kész is van.
    Folyékony hajtóanyagnél kell legalább két tartály, azokhoz szivatyúk és csőhálózat, amelynek szabályozhatónak kell lennie, hogy a rakétahajtóműhöz eljusson a nafta, és kell maga a rakétahajtómű. És akkor még nem beszéltünk a hajtóanyagról, mivel a rakétahajtóművekbe alkalmazott folyékony üzemanyagok egy része vagy nagyon alacsony hőmérsékleten forr (vagyis kriogén, pl. a folyékony oxigén), vagy erősen mérgező, esetleg toxikus (pl. hidrazin), amelyek pedig nem ebbe tartoznak, azok többsége túl kis hatásfokú...

    Amikor a költségek és a fejlesztésre fordítható erőforrások korlátozottak, akkor nem nehéz a döntés, melyiket válasszák...
  • papabear #9
    Ez a gép ebből a szögből nézve leginkább egy szódás szifon-patronra emlékeztet, amire vicces hobbisták szárnyakat ragasztottak.

  • NEXUS6 #8
    Ez nem tisztán szilárd, hanem hibrid, ezért szabályozható. Ráadásul az összetevők teljesen biztonságosak és a lehető legkörnyezetbarátságosabb;) anyagok. Valami gumi/szilárd komponens/, meg kéjgáz dinitrogénoxid/kevésbé szilárd komponens. Ez utóbbi égőtérbe áramlása szabályozható/elzárható.
  • Emmegki #7
    Úgy tudom, hogy a szilárd üzemanyagú rakéták hajtóművei irányíthatatlanok, addig mennek amíg ki nem fogy az anyag, leállítani se lehet őket. Miért nem folyékony üzemanyagot használnak?
  • [NST]Cifu #6
    Nemnem. Az üzemanyagból egy darab letört, és ez tömítette el a fúvóka nyílását.
  • kicsy #5
    Épp az volt a baj szerintem hogy egy adag lötty valahogy megszilárdult, és így eltömítette a rakéta fúvókáját pár pillanatra.
  • [NST]Cifu #4
    Rutanék alapból szilárd üzemanyagú rakétával mentek, ez a korábbi hírekben is szerepelt.
  • pite #3
    jól van rutan, lapátoljátok csak a szenet
  • tehen_m #2
    Ha folyékonnyal menne, akkor a Holdig meg se állna.
    :DDDD