Hunter

Történelmet írt a Scaled Composites

Helyi idő szerint hétfő reggel beírta magát a SpaceShipOne a történelemkönyvekbe, mint az első magán űrrepülőgép, ami embert szállított fedélzetén a világűrbe. Magyar idő szerint 16 óra 15 perckor ért földet teljes biztonságban a Mojave repülőtéren.

"Remekül néz ki" - nyugtázta Burt Rutan, a gépet építő Scaled Composites vezetője, miközben a kifutópályán a napfényben fürdő gépét szemlélte. Mike Melvill a gép pilótája, egyben a Scaled Composites alelnöke 15 óra 51 perckor gyújtotta be a hajtóműveket és kezdte meg utazását az űr fekete horizontja felé. Röppályája több mint 100 kilométeres magasságba emelte, a Föld atmoszférája fölé, jelentették a Scaled Composites repülési mérnökei. "Lélegzetelállító élmény volt - egyszerűen félelmetes" - nyilatkozott az örömtől mámoros Melvill a leszállás után.


A rakéta-repülőgép 14 óra 45 perc körül emelkedett a magasba a White Knight hordozó-repülőgéppel, megkezdve utazásának első, közel egy órás fázisát. 15 óra 35 perckor 10 ezer méteres magasságnál a pilóta jelentette, hogy minden rendszert leellenőrzött az űrkilövéshez. Miután a földi irányítástól megkapta az engedélyt, 15 óra 46 perckor megkezdte a visszaszámlálást. A két gép ekkor már 15 kilométeres magasságnál járt, amikor pár perc elmúltával a SpaceShipOne levált a hordozógépről. Rövid siklás után Melvill 80 másodpercre begyújtotta a hajtóműveket és a hangsebesség háromszorosával megkezdte függőleges emelkedését a világűr pereme felé.




Michael W. Melvill, a SpaceShipOne pilótája leszállás után

A gép ezután megváltoztatta szárnyállását, hogy nagyobb légellenállásra, ezáltal erősebb fékezőerőre tegyen szert és megkezdte visszatérését, miközben a pilóta megtapasztalta a súlytalanságot, amit a fedélzeti kamerának egy csomag M&M kibontásával demonstrált. A csokigolyók látványos lebegésbe kezdtek a pilóta körül. A pilótafülkéből láthatóvá vált a Föld görbülete és az a vékony kék vonal, ami légkörünk peremét jelzi.

Melvill az első magángépet kormányzó 62 éves veterán tesztpilóta, most már egyben asztronauta is, a felszállást követően két órával tért vissza a kiindulási pontra. A sivatagi repülőtér körül összegyűlt 3000 fős tömeg hatalmas üdvrivalgással fogadta a leszálló gépet.


A főtámogató Microsoft alapító Paul G. Allen (balra), Mike Melvill pilóta és Burt Rutan tervező (jobbra) a sajtótájékoztatón

A White Knight és a SpaceShipOne több értelemben is forradalmi konstrukció. A SpaceShipOne hibrid hajtóműve speciális üzemanyagot fogyaszt, ami biztonságosabb a hagyományos rakétahajtóművek által használtnál, emellett pedig mindkét egység újrahasznosítható. A SpaceShipOne rakétahajtóműve - melyet a San Diegoi SpaceDev épített meg - szilárd gumi hajtóanyagot éget az úgynevezett kéjgáz, azaz dinitrogén-oxid folyékony változatával. Ez az üzemanyag nem illékony és a többi rakéta üzemanyagnál jóval környezetbarátabb. Mellékterméke vízgőz, szén-dioxid, szén-monoxid és nitrogén, míg az amerikai űrsiklók ammóniumot és alumíniumot égetnek.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • dez #29
    Szerződtessék a farkast! (A Kengyelfutóból.) :p
  • pip #28
    ezt azert ok sem gondolhattak komolyan :-) Szerintem csak a fun kedveert van.
  • Tetsuo #27
    Ez nekem teccik! Van már pilótájuk?? :DD
  • [NST]Cifu #26
    Olyannyira tesztrepülés, hogy a fellépett problémák miatt (a gép indulás után kétszer is orsozó mozgást végzett jobbra, a hajtóműből egyszer egy durranást hallott működés közben a pilóta, plusz a leszállást a tartalék irányító rendszerrel végezte) meghatározhatattlan időre felfüggesztette Rutan az SSO további repülését, amíg a problémákat fel nem tárják és ki nem javítják. Szóval az a 10 millió egyenlőre még a bankszámlákon fog csücsülni...
  • mrzool #25
    Miért kellett volna ballasztot szállítaniuk, ill. miért kéne 2 héten belül megismételniük? Ez egy tesztrepülés volt, az X-díjat nem most akarják megnyerni, hanem csak pár hónappal később.:))
  • Ratty #24
    Gratula nekik!
    Azért ez már nem kicsi előrelépes:P Jah és ha jól tudom akkor már elvileg ezen az utón is 3 személyni tömeget kelelt szálítaniuk!
    De az első kérdésem amint megláttam a cikket az volt, h vajon sikerülni fog ez 2 héten belül is:P
  • tajfun #23
    = fing :D
  • pip #22
    "Mellékterméke vízgőz, szén-dioxid, szén-monoxid és nitrogén"

    Minek a mellékterméke? Nem inkabb égésterméke akar lenni?
  • pip #21
    kéjgáz=N2O, azaz dinitrogen-oxid, ezt nyomod a tejszinhabba meg az NFS-ben is ezt adagolod a motorba. Csovesek is hasznaljak, olcso drog. Lehet hogy ettol vigyorog a muksi leszallas utan?
  • Pluskast #20
    Gratula nekik!
    Talán ezzel végre megnyílik a tömeges személy szálítás lehetősége az űrbe.
    Remélem 40 év múlva már a holdra is el lehet jutni turistáskodni:) Én tuti befizetnék rá:)