Hunter
Nyilvánosságra hozták a magánűrrepülés hibáit
Az első magán űrrepülés nem volt olyan sima, mint az kívülről látszott, több hiba lépett fel a repülés során, melyekből egyesek katasztrófához is vezethettek volna.
A fentieket maga Burt Rutan, a SpaceShipOne tervezője hozta nyilvánosságra, aki cégével hétfőn már magáénak mondhatta a világ első magán finanszírozású űrrepülését. Rutan bejelentette, amíg nem tudják pontosan megállapítani milyen hibák történtek a repülés során, addig nem próbálkoznak meg a 10 millió dolláros Ansari X-díj eléréséhez szükséges dupla repüléssel.
A SpaceShipOne hordozója, a White Knight alján
Szerencsére a hibák nem hiúsították meg a sikeres repülést, azonban a pilóta, Mike Melvill elmondása szerint az űrrepülő tájékozódását irányító rendszer részleges meghibásodása - ha egy kicsivel korábban következik be a repülés alatt - katasztrofális következményekhez vezethetett volna. A probléma a rakéta begyújtásának 70. másodpercében alakult ki, amikor Melvill elérte a világűrt. "Amikor elhagytam a légkört már nem volt semmilyen magassági vezérlésem" - nyilatkozott Melvill a riportereknek. "Ha ez korábban történik, akkor nem sikerült volna a repülés, és önök is szomorúan ülnének most itt."
Bár ez volt a legsúlyosabb anomália, nem ez volt az egyetlen izzasztó pillanata az idős tesztpilótának. A rakétahajtómű beindításakor hangos robajt hallott maga mögött. A csapat szerint ezt az aerodinamikai terhelés okozta, mely a hajtómű körül összegyűrt egy kompozit anyagból készült burkolatdarabot. Mindazonáltal Dick Rutan, Burt testvére szerint - aki maga is jó nevű tesztpilóta - a burkolatnak a gép veszélyeztetése nélkül teljesen le kellett válnia.
Az első magánűrrepülőt folyamatosan más gépek kisérték
Melvill első ijesztő pillanata akkor érkezett el, amikor bekapcsolta a hibrid rakétahajtóművet. A gép hirtelen 90 fokban jobbra billent, majd amint újra szintbe állította 90 fokkal jobbra fordult. "Készen álltam a gomb megnyomására, hogy kikapcsoljam a hajtóművet és félbeszakítsam a repülést, azonban a gép stabil maradt" - mondta Melvill, aki így folytatni tudta az emelkedést a 100 kilométeres határ felé és hivatalosan is asztronautává vált. Ez a probléma úgy tűnik nincs összefüggésben a magasság vezérlés később felmerült problémájával.
Melvill 25 éves kísérleti gépek repülésével szerzett tapasztalata ellenére úgy nyilatkozott, hogy a rakéta-repülőgép rendeltetésszerű működése önmagában is elég ijesztő volt, miközben gyorsabban és magasabbra jutott bármely más magán építésű repülőgépnél. "A SpaceShipOne gyorsabban száguldott, mint egy M-16-osból kilőtt lövedék, körülbelül óránkénti 2400 kilométeres, azaz 3,2 Mach sebességgel" - mondta Rutan. Visszatérésekor úgy zuhant alá, mint egy tollaslabda, szinte egyenesen, miközben a gép mellett elszáguldó levegő hurrikánszerű hangot adott, emlékszik vissza Melvill. "A robajló hang igen ijesztővé tette a visszatérést" - mondta. "Végig hallható volt hogyan csapkodja a járművet."
Mike Melvill pilóta a SpaceShipOne tetején
Amíg az anomáliák pontos okait meg nem állapítják, addig nem kísérleteznek az X-díj elhódításával. "Kizárt dolog, hogy újra felszálljunk az okok megismerése és a problémák kijavítása nélkül" - mondta Rutan.
MSNBC videó a leszállásról
A fentieket maga Burt Rutan, a SpaceShipOne tervezője hozta nyilvánosságra, aki cégével hétfőn már magáénak mondhatta a világ első magán finanszírozású űrrepülését. Rutan bejelentette, amíg nem tudják pontosan megállapítani milyen hibák történtek a repülés során, addig nem próbálkoznak meg a 10 millió dolláros Ansari X-díj eléréséhez szükséges dupla repüléssel.
A SpaceShipOne hordozója, a White Knight alján
Szerencsére a hibák nem hiúsították meg a sikeres repülést, azonban a pilóta, Mike Melvill elmondása szerint az űrrepülő tájékozódását irányító rendszer részleges meghibásodása - ha egy kicsivel korábban következik be a repülés alatt - katasztrofális következményekhez vezethetett volna. A probléma a rakéta begyújtásának 70. másodpercében alakult ki, amikor Melvill elérte a világűrt. "Amikor elhagytam a légkört már nem volt semmilyen magassági vezérlésem" - nyilatkozott Melvill a riportereknek. "Ha ez korábban történik, akkor nem sikerült volna a repülés, és önök is szomorúan ülnének most itt."
Bár ez volt a legsúlyosabb anomália, nem ez volt az egyetlen izzasztó pillanata az idős tesztpilótának. A rakétahajtómű beindításakor hangos robajt hallott maga mögött. A csapat szerint ezt az aerodinamikai terhelés okozta, mely a hajtómű körül összegyűrt egy kompozit anyagból készült burkolatdarabot. Mindazonáltal Dick Rutan, Burt testvére szerint - aki maga is jó nevű tesztpilóta - a burkolatnak a gép veszélyeztetése nélkül teljesen le kellett válnia.
Az első magánűrrepülőt folyamatosan más gépek kisérték
Melvill első ijesztő pillanata akkor érkezett el, amikor bekapcsolta a hibrid rakétahajtóművet. A gép hirtelen 90 fokban jobbra billent, majd amint újra szintbe állította 90 fokkal jobbra fordult. "Készen álltam a gomb megnyomására, hogy kikapcsoljam a hajtóművet és félbeszakítsam a repülést, azonban a gép stabil maradt" - mondta Melvill, aki így folytatni tudta az emelkedést a 100 kilométeres határ felé és hivatalosan is asztronautává vált. Ez a probléma úgy tűnik nincs összefüggésben a magasság vezérlés később felmerült problémájával.
Melvill 25 éves kísérleti gépek repülésével szerzett tapasztalata ellenére úgy nyilatkozott, hogy a rakéta-repülőgép rendeltetésszerű működése önmagában is elég ijesztő volt, miközben gyorsabban és magasabbra jutott bármely más magán építésű repülőgépnél. "A SpaceShipOne gyorsabban száguldott, mint egy M-16-osból kilőtt lövedék, körülbelül óránkénti 2400 kilométeres, azaz 3,2 Mach sebességgel" - mondta Rutan. Visszatérésekor úgy zuhant alá, mint egy tollaslabda, szinte egyenesen, miközben a gép mellett elszáguldó levegő hurrikánszerű hangot adott, emlékszik vissza Melvill. "A robajló hang igen ijesztővé tette a visszatérést" - mondta. "Végig hallható volt hogyan csapkodja a járművet."
Mike Melvill pilóta a SpaceShipOne tetején
Amíg az anomáliák pontos okait meg nem állapítják, addig nem kísérleteznek az X-díj elhódításával. "Kizárt dolog, hogy újra felszálljunk az okok megismerése és a problémák kijavítása nélkül" - mondta Rutan.
MSNBC videó a leszállásról