Hunter

A SpaceShipOne megkapta a szuborbitális repülési engedélyt

Csütörtökön lezajlott a SpaceShipOne szuborbitális rakéta repülőgép második próbarepülése. A Scaled Composites által épített emberi repülésre tervezett jármű hibrid rakétahajtóművével több mint 32 000 méteres magasságot ért el.

A hajtómű 40 másodpercen át üzemelt, átlépve a hangsebesség kétszeresét. A SpaceShipOne-t második sikeres repülésén Peter Siebold kormányozta. Magáról a repülésről a Scaled Composites egyelőre nem tett közzé további részleteket, bár a magán finanszírozású cég a SPACE.com kérdésére megerősítette a repülés tényét és elmondták, hogy ezúttal a jármű kezelhetőségét tesztelték. A SpaceShipOne első hajtóművel történő repülése tavaly december közepén zajlott le, akkor 15 másodpercre kapcsolták be a hibrid rakétákat.


A mostani összességében a 13. demonstrációja volt a 10 millió dolláros X-díj legnagyobb esélyesének tartott gépnek. A projektet a cég vezetője, Burt Rutan irányítja, a hibrid hajtóműveket pedig az egyik nagy alvállalkozója, a kaliforniai SpaceDev szállítja. A rakéta repülőgépet és szállítóját, a White Knightot 2003. április-ban mutatták be hivatalosan a nagyközönség számára. Kevesebb mint egy év elteltével már emberi repüléseket hajtottak végre vele, és most túl vannak a második éles próbaúton is.

Ide kapcsolódó hír, miszerint az Egyesült Államok Szövetségi Repülési Hivatala (FAA) egyéves időtartamra megadta az engedélyt a Scaled Composites számára a szuborbitális repülésekhez. Az esemény azért jelentős, mert ez az első eset, hogy egy magáncég ilyen licencet kapjon. A Hivatal 20 éves fennállása során több mint 150 kereskedelmi repülést engedélyezett, ám ezek mind pilóta nélküli gépek voltak. A Hivatal számára a biztonság az elsődleges követelmény, azonban a jelentkezőknek egy terjedelmes előpályázati folyamaton is át kell verekedniük magukat, mely során kellő pénzügyi hátteret kell igazolniuk a lehetséges károk megfizetése érdekében, valamint meg kell felelniük a szigorú környezetvédelmi szabályzásoknak is.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • cifuatwork #26
    Ez a gép az X-Price megnyerésére épült. Az X-Price egy alapítvány, amely 10 millió $ jutalmat ajánlott fel annak a csapatnak, amely egy olyan járművet épít, amely három utast 100km-es magasságot meghaladó "ugrásra" visz, és újrafelhasználható - vagyis két utat kell teljesítenie 10 napon belül.

    A dolog elsőre nem tűnik túl bíztatónak, de lényeg, hogy az űrhajózást valahogy civilorientáltá tegye, a végső cél persze egy civil űrhajó megépítése, de ehez apró lépésekre van szükség - az első lépés ez az X-Price. Aztán jön a következő, amely talán már az űrbe való kijutást fogja díjjazni.
  • [NST]Cifu #23
    Sőt olyanok is akadnak, akik szerint van értelmes élet a földön :)))
  • [NST]Cifu #19
    Ott a pont, nem olvastam át elég részletesen és rosszul értelmeztem egy mondatott - maxima mea culpa...
  • LizardX #17
    Ja, és azért magáncégtől M2-t se nagyon láttunk még... ez a dolog nagggyon tetszik!
  • [NST]Cifu #16
    A gép alakja eléggé áramvonalas, ez a lényeg - ami a "furcsa" az a gép farka, amely (a jól látható választóvonal után) forogni képes a hossztengelye körül. Amikor a "csúcsponton" átlendült, a föld gravitációja visszahúzza, és ekkor valahogy fékezni kell. Rutan úgy oldotta meg, hogy a gép hátsó része forogni fog (mint egy helikopter autorotációnál), így nő a légellenállás és csökken a sebesség - egyébként iciri-picirit emlékeztet a Rotary Rocket "Roton" nevezetű űrhajójának megoldására, ott konkrétan egy rotor volt a hajó orrán, amely visszatérésnél ugyanezen az elven fékezte volna az űrhajót. Kár, hogy a Rotary Rocket 2000-ben becsődölt... :(
  • [NST]Cifu #15
    Csaknem függőlegesen fog emelkedni az űrugrásnál...
  • [NST]Cifu #14
    Olvasni tudsz? Akkor meg? Le van írva, hogy próbarepülés. Itt csak a hajtómű és a gép tesztelése a cél, nem a 100km-es határ...
  • Frenzy #13
    Rutan mindig is furcsa alaku gepeket tervezett, ez meg viszonylag szolidnak is mondhato a reszerol :-)
  • Ninju #11
    Már miért lenne kevés?!?
    A szökési sebességet nem úgy kell érteni, hogy ha lassabban megy valami akkor nem tud kiszakadni a föld légköréből.
  • Pepito #10
    Ez a gép csúnya. Vagy nem?