Megfejtették a sugárzásálló baktérium titkát?

Amerikai kutatók új elmélettel álltak elő egy parányi, nagy ellenállással rendelkező baktériumról, ami képes túlélni az emberre halálos sugárzási dózis akár kétezerszeresét is.

A Deinococcus radiodurans nevű vörös baktériumot körülbelül 50 éve fedezték fel egy sugárral kezelt húsban. A tudósokat azóta is foglalkoztatja, hogyan képes ez a baktérium bármely más organizmusánál jobban ellenállni a sugárzásnak. "Jobbak, mint a csótányok" - mondta James Imlay, az Illinois Egyetem mikrobiológusa. A kutatók jó ideje tudják, hogy a baktérium különösen hatékony a sugárzás okozta DNS sérülések befoltozásában, most azonban Michael Daly és munkatársai a bethesdai Egészségügyi Tudományok Egyetemén egy lehetséges magyarázattal álltak elő a dolog mikéntjéről.

Különböző sugárzási érzékenységű baktériumok összehasonlításával a csapat felfedezte, hogy a legellenállóbb baktériumok hajlamosak magas mangán és viszonylag alacsony vasmennyiség tárolására. Ezzel szemben a kis sugárzástól is elpusztuló baktériumok kevesebb mangánnal és több vassal rendelkeznek. A mangán szint mesterséges csökkentése szintén érzékenyebbé tette a baktériumokat a sugárzásra, számol be a csapat a Science oldalain.

Deinococcus radiodurans
Daly szerint a mangán segít a károsító molekulák, mint a szabad gyökök kitakarításában, melyek a baktérium anyagcseréje során távoznak. Ez egészségesebb állapotban hagyja a baktériumot és segít a sugárzásban sérült DNS helyreállításában. Amennyiben a mangán az emberi sejtek esetében is védelmet nyújtónak bizonyul Daly számos alkalmazást el tud képzelni. Egy antioxidáns dózis - mint például az E vitamin, ami a mangán hatásait utánozza - megóvhatja azoknak a sejtjeit, akik sugárzásnak vannak kitéve, legyen az egy nukleáris baleset helyszínén tartózkodó munkás, vagy a rák elleni sugárkezelésnek kitett betegek. Utóbbi esetben kifejleszthető lenne egy olyan orvosság, ami az egészséges sejtekben megnövelné a mangán mennyiségét, míg a rákos sejteket érintetlenül hagyná, így az egészséges szövetek ellenállóvá válnának, és a terápia több mellékhatása megszüntethető lenne.

Imlay mindenesetre óvatos az ilyen jellegű spekulációkkal, mivel a sugárzásnak ellenálló baktériumok esetében a magas mangán szint más okból is jelen lehet, azaz akár független is lehet ellenálló képességüktől. A csapatnak még ki kell mutatnia, hogyan segít a mangán a sugárzás okozta sérülésekből való felépülésben.