Hunter
A Kurszk kiemelése folyamatban
Pénteken egy ellátó hajón búvárok hagyták el Skócia partjait, hogy megkezdjék a Barents-tenger mélyén fekvő orosz atom-tengeralattjáró kiemelésének előkészületeit.
A holland Mammoet cég és a szintén holland tengeri mentő specialista Smit-International végzi a roncs feltárását és kiemelését. Az első lépés a Kurszk sérült elejének elválasztása. Ezután lyukakat fúrnak a tengeralattjáró törzsébe, melyek egy 140 méter hosszú uszályról leengedett kábelek rögzítéséhez szükségesek, ezután a roncsot az oroszországi Murmanszkba vontatják. A művelet becsült költségei elérik a 60 millió fontot, melyet teljes egészében az orosz kormány áll.
A Kurszk 2000. augusztusában süllyedt el 118 főnyi legénységével, akik mind odavesztek a katasztrófában. A baleset pontos oka máig is tisztázatlan, bár a januárban nyilvánosságra hozott adatok alapján két robbanás is történt a tengeralattjáró torpedókamrájában. Jelenleg a roncs a norvég partoktól közel 300 kilométerre, észak-keleti irányban fekszik, 108 méter mélyen. Az orosz kormány felszínre akarja hozni a Kurszk legénységének földi maradványait és nem utolsó sorban, megakadályozni a szennyezést, mely a tengeralattjáró nukleáris reaktoraiból szivároghat.
Richard Sharpe kapitány, hajdani brit atom-tengeralattjáró parancsnok elmondta, hogy az orosz haditengerészet azon túl, hogy ki akarja deríteni a baleset okát, vissza akarja szerezni a robbanófejekkel ellátott torpedóit is, ezért a leválasztott orr-rész kiemelése is szükségszerű. "Borzasztó munka lesz ketté vágni. Egészben is kiemelhették volna annyira, hogy vontatható legyen, ami jelentősen könnyebb feladat elé állította volna a feltárásban résztvevőket" - fejtette ki aggályait Sharpe a New Scientist magazinnak.
A holland Mammoet cég és a szintén holland tengeri mentő specialista Smit-International végzi a roncs feltárását és kiemelését. Az első lépés a Kurszk sérült elejének elválasztása. Ezután lyukakat fúrnak a tengeralattjáró törzsébe, melyek egy 140 méter hosszú uszályról leengedett kábelek rögzítéséhez szükségesek, ezután a roncsot az oroszországi Murmanszkba vontatják. A művelet becsült költségei elérik a 60 millió fontot, melyet teljes egészében az orosz kormány áll.
A Kurszk 2000. augusztusában süllyedt el 118 főnyi legénységével, akik mind odavesztek a katasztrófában. A baleset pontos oka máig is tisztázatlan, bár a januárban nyilvánosságra hozott adatok alapján két robbanás is történt a tengeralattjáró torpedókamrájában. Jelenleg a roncs a norvég partoktól közel 300 kilométerre, észak-keleti irányban fekszik, 108 méter mélyen. Az orosz kormány felszínre akarja hozni a Kurszk legénységének földi maradványait és nem utolsó sorban, megakadályozni a szennyezést, mely a tengeralattjáró nukleáris reaktoraiból szivároghat.
Richard Sharpe kapitány, hajdani brit atom-tengeralattjáró parancsnok elmondta, hogy az orosz haditengerészet azon túl, hogy ki akarja deríteni a baleset okát, vissza akarja szerezni a robbanófejekkel ellátott torpedóit is, ezért a leválasztott orr-rész kiemelése is szükségszerű. "Borzasztó munka lesz ketté vágni. Egészben is kiemelhették volna annyira, hogy vontatható legyen, ami jelentősen könnyebb feladat elé állította volna a feltárásban résztvevőket" - fejtette ki aggályait Sharpe a New Scientist magazinnak.