Egy tudós szerint ma is létezik a marsi élet

A NASA Spirit és Opportunity marsjáróitól származó eredményeket bolygótudósok egész hada vizsgálta meg, beleértve azt a tudóst is, aki rendületlenül kitart 1976-ban végzett kísérlete mellett, ami aktív élet jelenlétét mutatta ki a Mars földrétegében.

A Marson dolgozó két robot által közvetített felvételek megerősítik azt a nézetet, mely szerint mikroba szintű élet létezik a vörös bolygón. "A mai Marson minden általunk ismert tényező jelen van, ami az élet számára alkalmas hely kialakításához szükséges" - magyarázta Gilbert Levin, a Spherix Inc. tudományos igazgatója. Levin tegnap tette közzé észrevételeit az Optikai Tudományok és Technikák Nemzetközi Szimpóziumán.

1976-ban a Viking expedíció kutatta a marsi élet lehetőségét, akkor Levin kísérlete egy rendkívül reaktív ágens jelenlétét mutatta ki a bolygó felszíni anyagában. Levin 1997-ben vonta le végül a következtetést, hogy ezt az aktivitást a talajban rejtőző élő mikroorganizmusok idézik elő, megállapításáról ugyanakkor elismerte, hogy a tudományos társadalom nem fogadja el egyöntetűen. Eljött azonban 2004, amikor újabb nagyszabású expedíció dolgozik a felszínen. "A marsjárók egyszerűen szenzációsak, felvételek ezreit árasztják magukból, melyek rengeteg információt hordoznak. Ezekből próbáltam levezetni valamit az életre vonatkozóan és úgy vélem sok mindent találtam" - nyilatkozott Levin a SPACE.com-nak.

A felvételek átvizsgálása alapján Levin szerint egyértelmű bizonyíték van a folyékony víz jelenlétére a Mars környezeti körülményei között. Levin rámutat a sártócsák lehetőségére egy felvételen, melyen tisztán látható a felzavart talaj, miután a marsjáró légzsákjai átpattogtak a felszínen. Elemzése szerint állóvíz és víznyelők is felfedezhetők a képanyagokon. Egyes képeken a gyakran "áfonyaként" emlegetett parányi gömböcskék eltűnnek, mintha egy sárszerű közegbe merültek volna le, továbbá ott vannak a robotok keréknyomai, melyek a felvételek alapján Levin szerint vizet préselnek ki a talajból, ami később fehéres üledékként megfagyva a futófelület nyomai mellett marad.

A marsjáró keréknyoma a Gusev kráterben vizet présel ki a talajból?

Hasonlóak az Opportunity által az egyik kőzetcsiszoló műveletének eredményéről készített felvételek. A csiszoló eszköz, a RAT által fúrt lyuk közepe nagyrészt fehér, ami talán a dér képződését jelzi. "A feltárt bizonyítékok nagyban utalnak folyékony víz vagy csapadék jelenlétére a robotok kutatási helyein" - hangoztatta Levin a szimpóziumon. "A Mars ma a földi mikroba szintű élet számos formáját képes ellátni."

Más tudósok óvatosan arra igyekeznek utalni, hogy a víz jelenléte nem garancia az életre, inkább csak annyit jelent, hogy egy döntő jelentőségű összetevő jelen van. Levin szerint azonban egyértelmű bizonyítékok vannak a jég jelenlétére a Marson, ami a nap egyes szakaszaiban, amikor a hőmérséklet fagypont fölé emelkedik, csapadékká változik és ez "elegendő a mikroorganizmusok táplálásához", mondta. "Állítom, hogy ma számtalan földi mikroorganizmust vihetnénk a Marsra, és ezek képesek lennének a szaporodásra" - mondta Levin. "Úgy vélem most is vannak ott organizmusok. Elképzelhető hogy a Földről származnak, de eredeztethetők a Marsról is. Az is lehet, hogy egy harmadik helyről érkeztek, ami benépesítette a Földet és a Marsot egyaránt."

A függőleges sötét csatornák lehet, hogy sármaradványok

Egy aszteroida becsapódás hatására kilökődhettek kőzetek az egyik bolygóról, melyek eonok során a világűrben sodródva eljuthattak a másik égitestre. Más tanulmányok bebizonyították, hogy ezek a kőzetek hibernált formában képesek az élet egyik bolygóról a másikra szállítására. Levin szerint a "legnagyobb spekuláció" az lenne, ha valaki azt állítaná, nincs élet a Marson.

Ha a Marson valóban gyakori az élet, akkor óvatosan kell bánni a Földre hozandó kőzet és felszíni anyag mintákkal. A NASA a következő évtizedben egy robot mintagyűjtő és visszajuttató expedíciót küld a vörös bolygóra. Elképzelhető hogy a Mars azon darabjai marsi mikrobákkal lesznek teli, és veszélyes rakományként viselkednek?

Elővigyázatosságként Levin egyfajta bio-pajzs stratégiát javasol a Föld számára, a Hold közbeiktatásával. Az új NASA elképzelés, mely szerint újra alapoznák az emberi jelenlétet a Holdon, remek alkalmat kínálna. "Vigyük a mintákat a Föld helyett a Holdra" - mondta Levin. "Ott megépíthető lenne egy tudományos laboratórium, melyben a tudósok megvizsgálhatnák a mintákat és megállapíthatnák jelent-e veszélyt bolygónkra."