Hunter
Súlyos baleset következhet be az űrállomáson
Súlyos balesetre számíthat a Nemzetközi Űrállomás, köszönhetően az amerikai és orosz mérnökök közötti elégtelen kommunikációnak, nyilatkozott a héten leköszönt NASA biztonsági testület kilenc tagjának egyike.
Három különböző incidens történt, ami balesethez vezethetett volna az űrállomás fedélzetén, melyek mind levetíthetők a két nagy nemzet közötti koordináció hiányára, mondta Arthur Zygielbaum, a NASA Űrrepülés Biztonsági Tanácsának (ASAP) egykori tagja. Zygielbaum szerint az űrállomáson bekövetkezett biztonsági hiányosságokat ugyanúgy seperték a szőnyeg alá, ahogy a NASA figyelmen kívül hagyta a Columbia esetében a szigetelés okozta problémát.
A Nemzetközi Űrállomás az űrrepülőről fényképezve
"Úgy véljük, ugyanazt a trendet látjuk az űrállomás esetében is, mint ami az űrsikló esetében a felszínre került" - mondta Zygielbaum. "Három incidensünk volt az orosz és az amerikai fél kommunikációs zavaraiból, melyek veszélyeztették az ISS-t." Zygielbaum, aki a Nebraska Egyetem számítástechnikai tudományok professzora és 30 évet töltött el a Jet Propulsion Laboratory vezetői székeinek egyikében, egyike volt annak a kilenc bizottsági tagnak, akik a Columbia balesetét vizsgáló bizottság éles kritikái miatt lemondtak tisztségükről.
"Úgy döntöttünk az egyetlen elfogadható dolog részünkről az lehet, ha lemondunk és megadjuk O'Keefe-nek azt a rugalmasságot mellyel átalakíthatja a bizottságot" - nyilatkozott Zygielbaum. "Ki kell használnunk a lehetőséget, hogy felderíthessük hogyan fejleszthető az Űrrepülés Biztonsági Tanács eredeti koncepciója úgy, hogy az megfeleljen az űrhivatal jövőbeli szükségleteinek" - hangoztatta Sean O'Keefe a NASA igazgatója egy állásfoglalásában.
Sean O'Keefe a Columbia vizsgálóbizottságát vezető Harold Gehman admirális mellett
Az ASAP-t 1967-ben hozta létre a Kongresszus az Apollo 1 tűzesete után, ami három űrhajós halálát okozta. A Columbia balesetét vizsgáló bizottság jelentése szerint az ASAP nem rendelkezett kellő befolyással a NASA vezetésére, ezért a bizottság elnöke kérte a tanács átalakítását. A Szenátus szintén az ASAP-t okolta, amiért "szemet hunyt" a NASA szerkezeti problémái felett.
"Éves jelentéseinkben számos hiányosságra hívtuk fel a figyelmet, amit a Columbia bizottság is kiderített, azonban ezek a jelentések figyelmen kívül lettek hagyva" - mondta Zygielbaum, aki most attól tart, hogy ez a trend az ISS esetében is irányadó lehet. Elmondása szerint múlt héten zavar volt az amerikaiak és az oroszok által küldött jelekben, ami veszélyes reakciót váltott ki az űrállomáson.
Asztronauták külső szerelés közben
Az űrállomás magassága vagy űrbeli helyzete a bedokkolt orosz szállítóhajó rakétáinak begyújtásával vagy az állomás giroszkópjainak használatával irányítható. "Múlt héten túl korán küldték fel a jeleket a Progressznek, hogy indítsa be a hajtóműveit, a giroszkópok ezért a manőver ellen dolgoztak" - magyarázta Zygielbaum. A rakéták ellen dolgozó giroszkópok egészen a határértékeikig lettek hajszolva, ami komoly veszélybe sodorta az irányító rendszert. Egy korábbi űrsikló repülés alkalmával az oroszok és az amerikaiak is állítottak az állomás magasságán egymástól függetlenül, ami végül időlegesen az irányítás teljes elvesztéséhez vezetett, hozott fel egy másik példát Zygielbaum. A harmadik incidens azokból az akkumulátorokból eredt, melyeket az oroszok az amerikaiak tiltakozása ellenére vittek az állomásra.
"A felfogásbeli különbségek miatt olyan mintha tojásokon lépkednénk, amikor az oroszokkal dolgozunk" - tette hozzá Zygielbaum. "Mondom ezt úgy, hogy nem szeretnék antagonizmust kelteni egyik oldalon sem."
Azt elismeri, hogy az oroszok "kihúzták az Államokat a csávából" amikor a Columbia balesete miatt az űrsiklóflotta a földre kényszerült, és tény, hogy még jelenleg sincs egyetlen indulási időpontjuk, mivel a biztonsági követelményeknek való megfelelés a jövő márciusi időpontot is kútba ejtette. Mindazonáltal Zygielbaum szerint az oroszok egészen más rendszer- és biztonsági felügyelettel rendelkeznek. "A mi biztonsági szervezetünk, bár gyenge, mégis több szabadsággal és hatalommal rendelkezik, mint az oroszoké" - szögezte le Zygielbaum.
Három különböző incidens történt, ami balesethez vezethetett volna az űrállomás fedélzetén, melyek mind levetíthetők a két nagy nemzet közötti koordináció hiányára, mondta Arthur Zygielbaum, a NASA Űrrepülés Biztonsági Tanácsának (ASAP) egykori tagja. Zygielbaum szerint az űrállomáson bekövetkezett biztonsági hiányosságokat ugyanúgy seperték a szőnyeg alá, ahogy a NASA figyelmen kívül hagyta a Columbia esetében a szigetelés okozta problémát.
A Nemzetközi Űrállomás az űrrepülőről fényképezve
"Úgy véljük, ugyanazt a trendet látjuk az űrállomás esetében is, mint ami az űrsikló esetében a felszínre került" - mondta Zygielbaum. "Három incidensünk volt az orosz és az amerikai fél kommunikációs zavaraiból, melyek veszélyeztették az ISS-t." Zygielbaum, aki a Nebraska Egyetem számítástechnikai tudományok professzora és 30 évet töltött el a Jet Propulsion Laboratory vezetői székeinek egyikében, egyike volt annak a kilenc bizottsági tagnak, akik a Columbia balesetét vizsgáló bizottság éles kritikái miatt lemondtak tisztségükről.
"Úgy döntöttünk az egyetlen elfogadható dolog részünkről az lehet, ha lemondunk és megadjuk O'Keefe-nek azt a rugalmasságot mellyel átalakíthatja a bizottságot" - nyilatkozott Zygielbaum. "Ki kell használnunk a lehetőséget, hogy felderíthessük hogyan fejleszthető az Űrrepülés Biztonsági Tanács eredeti koncepciója úgy, hogy az megfeleljen az űrhivatal jövőbeli szükségleteinek" - hangoztatta Sean O'Keefe a NASA igazgatója egy állásfoglalásában.
Sean O'Keefe a Columbia vizsgálóbizottságát vezető Harold Gehman admirális mellett
Az ASAP-t 1967-ben hozta létre a Kongresszus az Apollo 1 tűzesete után, ami három űrhajós halálát okozta. A Columbia balesetét vizsgáló bizottság jelentése szerint az ASAP nem rendelkezett kellő befolyással a NASA vezetésére, ezért a bizottság elnöke kérte a tanács átalakítását. A Szenátus szintén az ASAP-t okolta, amiért "szemet hunyt" a NASA szerkezeti problémái felett.
"Éves jelentéseinkben számos hiányosságra hívtuk fel a figyelmet, amit a Columbia bizottság is kiderített, azonban ezek a jelentések figyelmen kívül lettek hagyva" - mondta Zygielbaum, aki most attól tart, hogy ez a trend az ISS esetében is irányadó lehet. Elmondása szerint múlt héten zavar volt az amerikaiak és az oroszok által küldött jelekben, ami veszélyes reakciót váltott ki az űrállomáson.
Asztronauták külső szerelés közben
Az űrállomás magassága vagy űrbeli helyzete a bedokkolt orosz szállítóhajó rakétáinak begyújtásával vagy az állomás giroszkópjainak használatával irányítható. "Múlt héten túl korán küldték fel a jeleket a Progressznek, hogy indítsa be a hajtóműveit, a giroszkópok ezért a manőver ellen dolgoztak" - magyarázta Zygielbaum. A rakéták ellen dolgozó giroszkópok egészen a határértékeikig lettek hajszolva, ami komoly veszélybe sodorta az irányító rendszert. Egy korábbi űrsikló repülés alkalmával az oroszok és az amerikaiak is állítottak az állomás magasságán egymástól függetlenül, ami végül időlegesen az irányítás teljes elvesztéséhez vezetett, hozott fel egy másik példát Zygielbaum. A harmadik incidens azokból az akkumulátorokból eredt, melyeket az oroszok az amerikaiak tiltakozása ellenére vittek az állomásra.
"A felfogásbeli különbségek miatt olyan mintha tojásokon lépkednénk, amikor az oroszokkal dolgozunk" - tette hozzá Zygielbaum. "Mondom ezt úgy, hogy nem szeretnék antagonizmust kelteni egyik oldalon sem."
Azt elismeri, hogy az oroszok "kihúzták az Államokat a csávából" amikor a Columbia balesete miatt az űrsiklóflotta a földre kényszerült, és tény, hogy még jelenleg sincs egyetlen indulási időpontjuk, mivel a biztonsági követelményeknek való megfelelés a jövő márciusi időpontot is kútba ejtette. Mindazonáltal Zygielbaum szerint az oroszok egészen más rendszer- és biztonsági felügyelettel rendelkeznek. "A mi biztonsági szervezetünk, bár gyenge, mégis több szabadsággal és hatalommal rendelkezik, mint az oroszoké" - szögezte le Zygielbaum.