Hunter
A technika okozta a Szojuz nehézségeit
Technikai meghibásodás és nem a legénység hibája okozta az űrállomásról két amerikai és egy orosz űrhajóssal visszatérő Szojuz űrkapszula meglepően meredek, és a tervezett célponttól igen távoli földet érését, jelentette be az orosz űrhivatal hétfőn.
A vizsgálatot vezető Nyikolaj Zelencsikov nyilatkozata szerint "a Szojuz a vezérlőrendszer meghibásodása miatt erős ballisztikus ereszkedéssel lépett be a légkörbe", jelentette az ITAR-Tassz hírügynökség. Mint arról már korábban beszámoltunk május 4-én Nyikolaj Budarin, Kenneth Bowersox és Donald Pettit miután összeszedték magukat a súlyos gravitációs terhelés okozta megpróbáltatások után a sivár kazah sztyeppén találták magukat, több mint 400 kilométerre a tervezett érkezési ponttól.
Nyikoláj Budarint támogatják a helikopter felé
A rázós leszállás és az a két óra, mialatt a mentőcsapatok rájuk találtak kisebb pánikot idézett elő mind az orosz, mind a Columbia óta amúgy is érzékenyebb idegzetű amerikai űrtisztviselők körében. A feszültség így is jóval magasabb volt a szokásosnál, mivel a szerencsétlenül járt űrsikló óta ez volt az első visszatérő egység a Földre, valamint az első alkalom, hogy amerikai űrhajós orosz űrhajóval utazzon. Az Interfax hírügynökség Zelencsikovra, az RKK Energija főmérnökére hivatkozva elmondta, a szakértők nem találtak semmilyen hibát a Szojuz új szoftverében, valamint a legénység részéről sem fedeztek fel semmilyen mulasztást, pedig számukra alapvetően idegen volt az űrkapszula.
A nehézségeket egy olyan műszer meghibásodása okozta, melyet már 25 éve használnak a Szojuz ereszkedésének irányítására. A vizsgálat mindezek ellenére tovább folyik, mivel "a szakértőknek nem sikerült mindeddig újra előidézniük azt a helyzetet, amelyben mindez megtörtént". Az azonban már világos a mérnökök számára, hogyan kell módosítaniuk a műszert a megbízhatóbb működés érdekében. A vizsgáló bizottság ezen felül módosításokat javasol a visszatérő űrhajók nyomon követésében is, több repülőgépet és helikoptert követelve a teljes röppálya mentén.
Az amerikai Ken Bowersox sem tudott járni kiszállása után
"A tartós pénzügyi nehézségeknek köszönhetően szűkösek az eszközeink, a kereső és mentőakciókhoz az optimális 28 helikopter helyett csak 12-vel rendelkezünk, a 9 repülőgépből pedig csak 3 maradt" - idézi az ITAR-Tassz Pavel Vinogradov kozmonauta, a bizottság tagjának szavait. A bizottság benyújtotta kérelmét a Szojuzok műholdas kommunikációs technológiával való felszerelése érdekében. Még idén egy műholdas telefont juttatnak fel az űrállomás jelenlegi legénységének, melyet hazaútjuk során használhatnak, bár az Energija reméli nem lesz rá szükség.
A Szojuz legénységével a május 4-i visszatéréskor azért szakadt meg a kapcsolat, mert az ereszkedéskor az egyik antenna leszakadt, míg két másikat nem lehetett kibontani a landolás után, illetve az egyetlen, ami működött volna a földbe fúródott.
A vizsgálatot vezető Nyikolaj Zelencsikov nyilatkozata szerint "a Szojuz a vezérlőrendszer meghibásodása miatt erős ballisztikus ereszkedéssel lépett be a légkörbe", jelentette az ITAR-Tassz hírügynökség. Mint arról már korábban beszámoltunk május 4-én Nyikolaj Budarin, Kenneth Bowersox és Donald Pettit miután összeszedték magukat a súlyos gravitációs terhelés okozta megpróbáltatások után a sivár kazah sztyeppén találták magukat, több mint 400 kilométerre a tervezett érkezési ponttól.
Nyikoláj Budarint támogatják a helikopter felé
A rázós leszállás és az a két óra, mialatt a mentőcsapatok rájuk találtak kisebb pánikot idézett elő mind az orosz, mind a Columbia óta amúgy is érzékenyebb idegzetű amerikai űrtisztviselők körében. A feszültség így is jóval magasabb volt a szokásosnál, mivel a szerencsétlenül járt űrsikló óta ez volt az első visszatérő egység a Földre, valamint az első alkalom, hogy amerikai űrhajós orosz űrhajóval utazzon. Az Interfax hírügynökség Zelencsikovra, az RKK Energija főmérnökére hivatkozva elmondta, a szakértők nem találtak semmilyen hibát a Szojuz új szoftverében, valamint a legénység részéről sem fedeztek fel semmilyen mulasztást, pedig számukra alapvetően idegen volt az űrkapszula.
A nehézségeket egy olyan műszer meghibásodása okozta, melyet már 25 éve használnak a Szojuz ereszkedésének irányítására. A vizsgálat mindezek ellenére tovább folyik, mivel "a szakértőknek nem sikerült mindeddig újra előidézniük azt a helyzetet, amelyben mindez megtörtént". Az azonban már világos a mérnökök számára, hogyan kell módosítaniuk a műszert a megbízhatóbb működés érdekében. A vizsgáló bizottság ezen felül módosításokat javasol a visszatérő űrhajók nyomon követésében is, több repülőgépet és helikoptert követelve a teljes röppálya mentén.
Az amerikai Ken Bowersox sem tudott járni kiszállása után
"A tartós pénzügyi nehézségeknek köszönhetően szűkösek az eszközeink, a kereső és mentőakciókhoz az optimális 28 helikopter helyett csak 12-vel rendelkezünk, a 9 repülőgépből pedig csak 3 maradt" - idézi az ITAR-Tassz Pavel Vinogradov kozmonauta, a bizottság tagjának szavait. A bizottság benyújtotta kérelmét a Szojuzok műholdas kommunikációs technológiával való felszerelése érdekében. Még idén egy műholdas telefont juttatnak fel az űrállomás jelenlegi legénységének, melyet hazaútjuk során használhatnak, bár az Energija reméli nem lesz rá szükség.
A Szojuz legénységével a május 4-i visszatéréskor azért szakadt meg a kapcsolat, mert az ereszkedéskor az egyik antenna leszakadt, míg két másikat nem lehetett kibontani a landolás után, illetve az egyetlen, ami működött volna a földbe fúródott.