Hunter

2005: Turistaosztályú járatok az ISS-re

Ha valaki úgy véli itt az ideje neki vágni az űrnek, ne felejtse el feljegyezni, hogy 2004-2005. évben turistaosztályú ülések állnak az utazni vágyók rendelkezésére a Föld és a Nemzetközi Űrállomás között közlekedő Szojuzokon.

A tervezet korábban már megrekedt az amerikai Space Adventures valamint az orosz űrhivatal közötti tárgyalások eredménytelensége végett, egészen mostanáig. Június 18-án New York-ban bejelentették a megegyezést, miszerint megkezdődhet az űrturisták utaztatása az űrállomásra. Eric Anderson, a Space Adventures elnökének bejelentése szerint a járatokon két turistának lesz hely az űrjárművet irányító asztronauta mellett.


Eric Anderson a Space Adventures igazgatója (balra) mellette az első űrturista, Dennis Tito, és Szergej Gorbunov, az Orosz Űrügynökség sajtósa

"Visszatért az űrállomásra irányuló turizmus" - nyilatkozott Anderson a SPACE.com-nak. "Rendkívül fontos lépés ez az űrturizmus visszaállítását tekintve."
A felszállások 2004 végén, de inkább 2005-ben kezdődhetnek, mondta Anderson. Az elmúlt hónapok a Space Adventures és az orosz űrhatóság közötti huzavonával teltek, melyben a szerződés részleteit igyekezett mindkét fél számára optimálissá tenni. A megegyezés egy kiemelt kereskedelmi repülést jelent az űrállomásra. Az "extra küldetés" két fizető utasa több hónapnyi kiképzésen vesz részt, majd nagyjából egy hetet tölthet el a keringő állomáson.

A Space Adventures 1999 augusztusa óta működik együtt az orosz űrhivatallal, az RSC Energijával és a Jurij Gagarin Űrhajósképző Központtal. 2001 és 2002 áprilisában ez a cég intézte az amerikai Dennis Tito és a dél-afrikai Mark Shuttleworth űrutazását.

Anderson elmondta, hogy az orosz űrhivatalnak és az RSC Energijának "érdeke fűződik minél több kereskedelmi utazáshoz, mivel az pénzügyileg jelentős segítséget jelent számukra". Ezek a repülések biztosítják, hogy a Szojuz gyártásvonal a lehető legnagyobb finanszírozáshoz jusson, melyből minden érintett profitálhat, beleértve az űrállomás programjában résztvevő országokat. A jelenlegi szerződés pontjai és feltételei, valamint a turisták által fizetendő összeg egyelőre titkos. Anderson szerint az űrturizmus az egyetlen piac, amely képes fenntartani az alacsony költségű és biztonságosabb űrszállítmányozási rendszerek jövőbeli fejlesztését.


Az orosz Progress teherűrhajó dokkolása a Nemzetközi Űrállomásra

"Hatmilliárdan vagyunk ezen a bolygón. Ha csak egy egészen parányi százalék akar repülni, akkor is dollár százmilliókról vagy akár milliárdokról van szó... naponta" - magyarázta Anderson.

Jelenleg a Space Adventures listáján 10 ember szeretne becsusszanni a Szojuz üléseibe. Ezek az egyének különböző szakaszaiban vannak a repülésre való felkészülésnek. A jelentkezők névsorát az elkövetkező hónapokban hozzák nyilvánosságra. Anderson szerint az új szerződés csak bevezetője az elkövetkezendő eseményeknek. Az utasszállító Szojuz, teszi hozzá, biztosan több üzletágat is felfuttat és alapot ad a jövő turistaosztályú űrrepüléseinek.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Joe #4
    Milyen magasra és mennyi idöre? Az ilyen tervekben általában az atmoszféra peremére juttatnak valakit max egy órára. Az pont olyan, mintha valaki elmenne New Yorkba, leszállna a reptéren és utána a következö járattal vissza is menne. Csak New York-ot nem látta... A $20M pedig elég sokan ki tudják fizetni, még Magyarországon is. Persze nem mindenki, de úgysincs annyi hely :-)))
  • [NST]Cifu #3
    A Roton két embert (1fő személyzet + 1fő utas) és egy tonna hasznos terhet lett volna képes feljutattni. Ha a teherteret emberi utazásra készítik fel, akkor még kb. két emberrel számolhatunk...
  • [NST]Cifu #1
    "Hatmilliárdan vagyunk ezen a bolygón. Ha csak egy egészen parányi százalék akar repülni, akkor is dollár százmilliókról vagy akár milliárdokról van szó... naponta"

    Abból a több, mint 6 milliárdból mintegy 4 milliárd tengődik napi 1$-nál kevesebb pénzből...

    Van kb. 10.000 ember amely megengedheti magának, hogy 20 milliót költsön egyetlen, egyhetes utazásra az ürbe. Csakhogy közben az olcsó űrutazást célként kitűző cégek meg nem találnak szponzorokat, a 'Rotary Rocket' mintegy 3 millió dollárt költött fejlesztésekre, mikor 2000-ben csődbe mentek, és űrhajójuk kevesebb, mint 7 millió dollárért vihetett volna az űrbe egy tonna hasznos terhet...