Hunter
2005: Turistaosztályú járatok az ISS-re
Ha valaki úgy véli itt az ideje neki vágni az űrnek, ne felejtse el feljegyezni, hogy 2004-2005. évben turistaosztályú ülések állnak az utazni vágyók rendelkezésére a Föld és a Nemzetközi Űrállomás között közlekedő Szojuzokon.
A tervezet korábban már megrekedt az amerikai Space Adventures valamint az orosz űrhivatal közötti tárgyalások eredménytelensége végett, egészen mostanáig. Június 18-án New York-ban bejelentették a megegyezést, miszerint megkezdődhet az űrturisták utaztatása az űrállomásra. Eric Anderson, a Space Adventures elnökének bejelentése szerint a járatokon két turistának lesz hely az űrjárművet irányító asztronauta mellett.
Eric Anderson a Space Adventures igazgatója (balra) mellette az első űrturista, Dennis Tito, és Szergej Gorbunov, az Orosz Űrügynökség sajtósa
"Visszatért az űrállomásra irányuló turizmus" - nyilatkozott Anderson a SPACE.com-nak. "Rendkívül fontos lépés ez az űrturizmus visszaállítását tekintve."
A felszállások 2004 végén, de inkább 2005-ben kezdődhetnek, mondta Anderson. Az elmúlt hónapok a Space Adventures és az orosz űrhatóság közötti huzavonával teltek, melyben a szerződés részleteit igyekezett mindkét fél számára optimálissá tenni. A megegyezés egy kiemelt kereskedelmi repülést jelent az űrállomásra. Az "extra küldetés" két fizető utasa több hónapnyi kiképzésen vesz részt, majd nagyjából egy hetet tölthet el a keringő állomáson.
A Space Adventures 1999 augusztusa óta működik együtt az orosz űrhivatallal, az RSC Energijával és a Jurij Gagarin Űrhajósképző Központtal. 2001 és 2002 áprilisában ez a cég intézte az amerikai Dennis Tito és a dél-afrikai Mark Shuttleworth űrutazását.
Anderson elmondta, hogy az orosz űrhivatalnak és az RSC Energijának "érdeke fűződik minél több kereskedelmi utazáshoz, mivel az pénzügyileg jelentős segítséget jelent számukra". Ezek a repülések biztosítják, hogy a Szojuz gyártásvonal a lehető legnagyobb finanszírozáshoz jusson, melyből minden érintett profitálhat, beleértve az űrállomás programjában résztvevő országokat. A jelenlegi szerződés pontjai és feltételei, valamint a turisták által fizetendő összeg egyelőre titkos. Anderson szerint az űrturizmus az egyetlen piac, amely képes fenntartani az alacsony költségű és biztonságosabb űrszállítmányozási rendszerek jövőbeli fejlesztését.
Az orosz Progress teherűrhajó dokkolása a Nemzetközi Űrállomásra
"Hatmilliárdan vagyunk ezen a bolygón. Ha csak egy egészen parányi százalék akar repülni, akkor is dollár százmilliókról vagy akár milliárdokról van szó... naponta" - magyarázta Anderson.
Jelenleg a Space Adventures listáján 10 ember szeretne becsusszanni a Szojuz üléseibe. Ezek az egyének különböző szakaszaiban vannak a repülésre való felkészülésnek. A jelentkezők névsorát az elkövetkező hónapokban hozzák nyilvánosságra. Anderson szerint az új szerződés csak bevezetője az elkövetkezendő eseményeknek. Az utasszállító Szojuz, teszi hozzá, biztosan több üzletágat is felfuttat és alapot ad a jövő turistaosztályú űrrepüléseinek.
A tervezet korábban már megrekedt az amerikai Space Adventures valamint az orosz űrhivatal közötti tárgyalások eredménytelensége végett, egészen mostanáig. Június 18-án New York-ban bejelentették a megegyezést, miszerint megkezdődhet az űrturisták utaztatása az űrállomásra. Eric Anderson, a Space Adventures elnökének bejelentése szerint a járatokon két turistának lesz hely az űrjárművet irányító asztronauta mellett.
Eric Anderson a Space Adventures igazgatója (balra) mellette az első űrturista, Dennis Tito, és Szergej Gorbunov, az Orosz Űrügynökség sajtósa
"Visszatért az űrállomásra irányuló turizmus" - nyilatkozott Anderson a SPACE.com-nak. "Rendkívül fontos lépés ez az űrturizmus visszaállítását tekintve."
A felszállások 2004 végén, de inkább 2005-ben kezdődhetnek, mondta Anderson. Az elmúlt hónapok a Space Adventures és az orosz űrhatóság közötti huzavonával teltek, melyben a szerződés részleteit igyekezett mindkét fél számára optimálissá tenni. A megegyezés egy kiemelt kereskedelmi repülést jelent az űrállomásra. Az "extra küldetés" két fizető utasa több hónapnyi kiképzésen vesz részt, majd nagyjából egy hetet tölthet el a keringő állomáson.
A Space Adventures 1999 augusztusa óta működik együtt az orosz űrhivatallal, az RSC Energijával és a Jurij Gagarin Űrhajósképző Központtal. 2001 és 2002 áprilisában ez a cég intézte az amerikai Dennis Tito és a dél-afrikai Mark Shuttleworth űrutazását.
Anderson elmondta, hogy az orosz űrhivatalnak és az RSC Energijának "érdeke fűződik minél több kereskedelmi utazáshoz, mivel az pénzügyileg jelentős segítséget jelent számukra". Ezek a repülések biztosítják, hogy a Szojuz gyártásvonal a lehető legnagyobb finanszírozáshoz jusson, melyből minden érintett profitálhat, beleértve az űrállomás programjában résztvevő országokat. A jelenlegi szerződés pontjai és feltételei, valamint a turisták által fizetendő összeg egyelőre titkos. Anderson szerint az űrturizmus az egyetlen piac, amely képes fenntartani az alacsony költségű és biztonságosabb űrszállítmányozási rendszerek jövőbeli fejlesztését.
Az orosz Progress teherűrhajó dokkolása a Nemzetközi Űrállomásra
"Hatmilliárdan vagyunk ezen a bolygón. Ha csak egy egészen parányi százalék akar repülni, akkor is dollár százmilliókról vagy akár milliárdokról van szó... naponta" - magyarázta Anderson.
Jelenleg a Space Adventures listáján 10 ember szeretne becsusszanni a Szojuz üléseibe. Ezek az egyének különböző szakaszaiban vannak a repülésre való felkészülésnek. A jelentkezők névsorát az elkövetkező hónapokban hozzák nyilvánosságra. Anderson szerint az új szerződés csak bevezetője az elkövetkezendő eseményeknek. Az utasszállító Szojuz, teszi hozzá, biztosan több üzletágat is felfuttat és alapot ad a jövő turistaosztályú űrrepüléseinek.