Imre

X-38: újabb sikeres próbaút

A NASA által fejlesztett X-38 mentőűrhajó 2001. december 13-án végrehajtotta az eddigi leghosszabb és legnagyobb sebességű próbaútját, minden eddiginél nagyobb magasságból indulva.

Történt mindez annak ellenére, hogy a nemzetközi űrállomás, az ISS számára tervezett mentőűrhajó megépítését későbbre halasztották. A próbaút során először a NASA B-52-es repülőgépe 13,700 m magasba emelte a makettet, és onnan engedte útjára. A hozzávetőlegesen egy percig tartó szabadesés alatt 4800 métert zuhant, miközben megközelítette a hangsebességet. Az aerodinamikai fékezés után 800 kilométeres óránkénti sebességnél kinyitotta az ejtőernyőjét, aminek a segítségével 100 km/h-ra lassult le. A fékezéshez használt ejtőernyő felülete 19,200 m2, így ez a valaha készült legnagyobb ejtőernyő, és csaknem másfélszer nagyobb, mint egy Jumbo szárnyfelülete. A 12 percig tartó siklórepülés után kevesebb, mint 65 km/h sebességgel ért földet Edwards légibázison.


A fejlesztési költségek csökkentése végett az X-38 építéséhez számtalan korábban tervezett, vagy félbeszakított űrrepülő program elemeit átvették. Ilyen volt például az amerikai X-24, ami a ma is rendszerben lévő űrrepülőgép előkísérleteihez készült, vagy az X-20 katonai űrrepülőgép. De nem csak a saját fejlesztéseket használták fel. Amikor a szovjetek elkezdték Spirál nevű, szintén katonai űrrepülőgépük próbarepüléseit, az amerikai felderítés számtalan fényképet készített a repülőgépről. A fényképek alapján a NASA elkészítette a gép modelljét, és aerodinamikai vizsgálatoknak vetette alá. Az így szerzett tapasztalatokat szintén felhasználták az X-38 fejlesztésekor.


A fejlesztések célja egy olyan mentőűrhajó kifejlesztése, ami hét főt tud visszahozni az űrállomásról, és az élettartama legalább két év. Jelenleg a mentőűrhajók szerepét az orosz Szojuzok töltik be, de ezeknek csak három fő a befogadóképességük, ráadásul csak félév a szavatossági idejük. A tervezett jármű hossza 8,7 m, szárnyfesztávolsága 4,4 m, tömege pedig 8163 kg.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • b #10
    sajnos nem nyert, mivel a terrorista muszlimokat sem kedvelem. mint ahogy a cionista zsidókat, a fasiszta jenkiket és a neonáci germánokat sem. én már csak ilyen konformista liberálbolsi vagyok. :)
  • busa #8
    Azért az nem lehet semmi tudat, hogy ha gáz van, mentőhajó sehol az állomáson. Elég ha egy nagyobb tűz üt ki és nem tudják elérni a siklót vagy kapnak egy kisebb meteoritot a hátsójukba. Bár több is veszett már az űrrepülés során mint 7-8 űrhajós.
  • b #6
    egyre kisebbek ezek a junájted sztéc feliratok. birom ezeket a jenkiket, alig fasiszták. :)
  • kovga #4
    vagy még egy kis x-20: http://www.patprojects.org/LiftingBody/ap_a_1.htm

    Kérdezni ne kérdezz róluk ezeknél többet én sem tudok(tudtam)
  • kovga #3
    Ez előző a Spiral -ról

    ez pediag az x-20-ról:
    http://users.dbscorp.net/jmustain/x20.htm
  • kovga #2
    http://www.fas.org/spp/guide/russia/piloted/spiral.htm
  • Turmoil #1
    X-20? Spirál? Érdekes hivakozások, még soha nem hallottam róluk. Mondjuk nem töltök órákat az űrrepülésről szóló cikkek fekutatásával, de hogy még egyszer sem hallottam ezekről, az azért meglep...
    Tud valaki valami linket ezekhez?