SG.hu

Egy hónappal késhet az űrállomásra tartó új NASA-küldetés

A NASA azt tervezi, hogy jelentősen késlelteti a Nemzetközi Űrállomásra tartó Crew 9 küldetés indítását a jelenleg az állomáshoz rögzített Starliner űrhajóval kapcsolatos folyamatos aggodalmak miatt. A késés elsődleges oka meglehetősen meglepő.

Bár az űrügynökség nyilvánosan még nem nyilatkozott, a NASA-nak még ezen a héten be kell jelentenie a döntést. A tisztviselők fontolgatják, hogy a Crew-9 küldetést a jelenlegi augusztus 18-i dátumról szeptember 24-re helyezik át, ami jelentős csúszás. Ennél a Crew Dragon-küldetésnél Zena Cardman lesz a NASA űrhajó parancsnoka, Nick Hague a pilóta és még Stephanie Wilson küldetésspecialista, valamint Alekszandr Gorbunov, a Roszkozmosz kozmonautája vesznek részt, akik hat hónapra költöznek be az űrállomásra. A NASA azonban fontolóra vette a legénység összeállításának alternatíváit - esetleg négy helyett két űrhajóssal indítanák -, mivel jelenleg is folynak viták arról, hogy a Starliner alkalmas-e Butch Wilmore és Suni Williams űrhajósok visszatérésének biztosítására a Földre.

A múlt hét végéig a NASA még nem döntött arról, hogy a Boeing által épített és üzemeltetett Starliner járművet használják-e a kétfős személyzet hazaszállítására. A Starliner űrhajó két hónappal ezelőtti indítása és az űrállomásra való felemelkedése során a kishajtóművek meghibásodtak. A hajtóművek kiterjedt földi tesztelése, valamint néhány rövid űrbéli teszt után a NASA a múlt héten tervezte meghozni a döntést arról, hogy a Starliner visszatér-e a legénységgel. A múlt csütörtökre tervezett repülési készenléti felülvizsgálatot azonban elhalasztották, miután a NASA-nál belső nézeteltérések alakultak ki a Starliner biztonságával kapcsolatban.

A vita tárgya a reakcióvezérlő rendszer hajtóműveinek teljesítménye az űrállomás közelében. Ha ezek konfigurációja meghibásodik, mielőtt a Starliner elég messzire eltávolodna az állomástól, az űrhajó irányíthatatlanná válhat és összeütközhet az űrállomással. A hajtóművekre később a Földre való visszarepülés során is szükség van a pályaelhagyó égetés és a Föld légkörébe való belépés előkészítéséhez. A NASA már több mint egy hónapja csendben tanulmányozza a Dragonban visszatérő legénység lehetőségeit. Mivel a NASA és a Boeing mérnökei még nem azonosították a hajtóművek meghibásodásának okát, az elmúlt 10 napban megnőtt annak a lehetősége, hogy Wilmore és Williams visszatérjen a Dragon űrhajóval. A NASA következetesen azt mondta, hogy a "legénység biztonsága" az első számú prioritás a további eljárásról való döntés során.


A Boeing Starliner űrhajót egy Atlas V rakéta tetejére helyezik az emberes küldetéshez

A Crew 9 késése több okból is releváns a Starliner-dilemma szempontjából. Az egyik, hogy a NASA-nak több időt ad a Starliner repülési alkalmasságának megállapítására. A késésnek azonban van egy másik meglepő oka is - a Starliner repülési szoftverének frissítése. A Starliner fedélzetén lévő jelenlegi repülési szoftver nem képes az űrállomásról való automatikus lecsatlakozásra és a Föld légkörébe való belépésre. Ez elsőre abszurdnak tűnik, hiszen a Boeing 2022 májusában végrehajtott Orbital Flight Test 2 küldetése a Starliner jármű teljesen automatizált tesztje volt. Ennek a küldetésnek a során az űrhajó személyzet nélkül repült fel az űrállomásra, majd hat nappal később visszatért a Földre. Bár a 2022-es repülési tesztet egy másik Starliner járművel hajtották végre, az egyértelműen bizonyította a program repülési szoftverének képességét az önálló dokkolásra és a Földre való visszatérésre.

Nem világos, hogy a Boeing illetékesei milyen változtatásokat hajtottak végre a járművön vagy annak szoftverén a Wilmore és Williams indítását megelőző két évben. Elképzelhető, hogy a személyzetnek kézzel kell megnyomnia az űrhajóban egy lecsatlakozó gombot, vagy a Starliner fedélzetén a tisztán autonóm szoftvert kivették a csomagból, hogy egyszerűsítsék a szoftvercsomagot. Ettől függetlenül források "nem triviálisnak" és "jelentősnek" minősítették a Starliner szoftverének frissítési folyamatát, és azt, hogy ez akár négy hetet is igénybe vehet. Ez okozza a Crew 9 indításának késését.

Steve Stich, a NASA Commercial Crew programvezetője július 25-én, a legutóbbi sajtónyilatkozatában burkoltan utalt erre. Stichet arról kérdezték, hogy a NASA engedélyezné-e a Starliner operatív küldetéseket, ha a jármű önállóan, de biztonságosan térne vissza a Földre. "Rengeteg jó okunk van arra, hogy befejezzük ezt a küldetést, és a Starlinerrel hazahozzuk Butchot és Sunit" - mondta. "A Starlinert űrhajónak tervezték, hogy a legénység a pilótafülkében legyen. A legénység szerves része az űrhajónak."



A Nemzetközi Űrállomásnak két dokkolónyílása van a legénységi járművek számára, és ezeknek mind a Crew Dragon, mind a Starliner számára helyet kell biztosítaniuk. Jelenleg az egyiket a Crew-8 űrhajó foglalja el, amely hamarosan visszatér a Földre. A másik dokkot a Starliner foglalja el. Az aggodalom oka az, hogy a NASA nem engedheti meg magának, hogy a két legénységi dokkolócsatlakozó közül az egyikről lemondjon. Emiatt, ha a NASA úgy dönt, hogy a Starliner önállóan tér vissza, akkor biztosnak kell lennie abban, hogy a lecsatlakozási szoftver frissítése működni fog.

Mivel a NASA mindezen kockázatok - a Starliner fedélzetén tartózkodó legénység kockázatai, az ISS-re való személyzet nélküli indulás kockázata, az űrállomás fedélzetén tartózkodó űrhajósok kockázata és így tovább - egyensúlyozásán dolgozik, a Boeing azért lobbizik, hogy a Starlinert legénységgel együtt hozzák haza. Bár a NASA és a Boeing mérnökei még nem azonosították a hajtóművek meghibásodásának okát, a Boeing sürgeti a NASA-t, hogy fogadja el a "repülési logikát" helyettesítő okot. Vagyis a Boeing úgy véli, hogy elegendő adatot szolgáltatott a NASA-nak ahhoz, hogy biztos legyen abban, hogy a hajtóművek nem fognak katasztrofális módon meghibásodni.

Ez a kampány a nyilvánosság elé került, amikor a Boeing sajtóközleményt adott ki, amelyben a Crew Flight Test elindítása óta elvégzett összes tesztelésről beszámolt. "A Boeing továbbra is bízik a Starliner űrhajóban és annak képességében, hogy biztonságosan visszatérjen a legénységgel" - közölte a vállalat. "Továbbra is támogatjuk a NASA további tesztekre, adatokra, elemzésekre és felülvizsgálatokra vonatkozó kéréseit, hogy megerősítsük az űrhajó biztonságos lecsatlakozási és leszállási képességeit. Bizakodásunk alapja ez a rengeteg értékes tesztelés a Boeing és a NASA részéről".

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • NEXUS6 #3
    Érdekes a SpaceX és a Boeing mostani mentalitása közötti különbség. A SpaceX a klasszikus fejlesztést követi: Indítsd, ha felrobban, értékeld ki, indítsd....
    A Boeing megpróbálta megúszni, a legtőbb szükségszerű kezdeti, katasztrófának tűnő kísérletet, biztosra menni. Gondolom többet modellezgettek helyette. De sajnos egy számítógépes modellezésnek pl vannak korlátai, pont azt fogja megmutatni, amit már adott technikai eszközzel kapcsolatban amúgy is tudunk. Csak mondjuk nem veszünk fel 10 000 mérnököt, mint a 60-as években, hogy kiszámolják.
    Lehet, hogy Musk sok mindenhez nem ért, de hogy hogy kell egy költséghatékony, az előzetes kockázatértékelésnek megfelelő eszközt kereskedelmi szinten összehozni, ahhoz igen.
  • kvp #2
    Erre csak azt tudom mondani, hogy a Columbia eseten is ugy dontottek, hogy jo lesz a jarmu, kicsi az eselye annak hogy visszateres kozben elegjen. Itt is tudjuk, hogy baj van, de politikai okokbol nem akarjak, hogy masik jarmuvel kelljen visszahozni az urhajosokat. Ez megint olyan mint egy egy lovedek hijan teljesen megtoltott revolverrel orosz rulettezni. Ha sikerul, akkor nem tortent arcvesztes, ha nem, akkor meg minimalisak a kovetkezmenyei. (a jelenleg dontesi helyzetben levo politikusok es nagytokesek az urhajosok eletet ugyanugy nem tartjak sokra, mint ahogy pl. az olimpikonoket sem, a lasd parizsi olimpian a szajnai uszasokat, a ferges halat a menun, a papir agyakat, stb.)
  • NEXUS6 #1
    Úgy tudom, hogy azért is húzódik az indítás, mert még győzködik Sandra Bullockot, aki az egyetlen személy a Földön, aki bármilyen, akár meghibásodott űrhajóval képes repülni, hogy csatlakozzon a legénységhez. XD