Gyurkity Péter

Egymilliárd éves gombák írják át tudásunkat

A most leírt leletek alapján az ilyen szervezetek kétszer korábban jelenhettek meg a Földön.

Az élet megjelenése kapcsán fontos részlet, hogy a komplexebb életformák mikor bukkantak fel bolygónkon, ezekből pedig mikor (és miként) fejlődtek ki a még bonyolultabb, még összetettebb fajok. Ez utóbbi kérdés kapcsán most komoly módosítást leszünk kénytelenek elvégezni, a jelek ugyanis arra utalnak, hogy a gombák kétszer korábban bukkantak fel, ez pedig a növények és az állatok esetében is további gyanúra ad okot.

A Kanada területén talált, majd ezt követően részletesen is megvizsgált maradványok a Nature magazinban közzétett tanulmány eredménye szerint azt mutatják számunkra, hogy egyes gombafajok már 1 milliárd évvel ezelőtt jelen voltak a Földön, ami viszont komoly változást jelent a meglévő, eddig alkalmazott elmélethez képest. Eddig ugyanis úgy gondoltuk, hogy a legöregebb, vagyis legelső példányok a középső paleozoikum időszakából, mintegy 460 millió évvel ezelőttről származtak, a most kimutatott kétszer nagyobb kor viszont arra utal, hogy egyéb esetekben is jóval korábban indult el a folyamat, mint ahogy ezt eddig gondoltuk. A szakemberek meglehetősen részletes és pontos vizsgálatot végeztek el, itt a gombák sejtfalának egyik alkotórésze, a kitin radioizotópos eredményeit vették szemügyre, vagyis azt nézték meg, hogy az egyes izotópok milyen arányban fordulnak elő ezen mintákban.

A kutatók eddig úgy vélték, hogy nagyjából félmilliárd évvel ezelőtt jelentek meg az állatok és a növények (előbbiek picit korábban, akár 580 millió évvel ezelőtt bukkanhattak fel, utóbbiak pedig 470 millió évvel ezelőtt indultak útjukra), a friss eredmények, valamint az ebből levont következtetések alapján viszont a valódi sejtmaggal rendelkező szervezetek, az eukarióták, sokkal korábban jelen voltak a bolygón. Nagy kérdés azonban, hogy vajon más ilyen szervezetek, növények, esetleg egysejtű állatok is megtalálhatók voltak-e ekkor, a proterozoikum időszakában a Földön, erre ugyanis jelenleg még nincs egyértelmű válaszunk.

Érdekes részlet, hogy a jelenlegi teljes lakosság, a mintegy 7,7 milliárd ember, a teljes biomassza mindössze 0,01 százalékát teszi ki, itt ugyanis 80 százalék jut a növényeknek, míg a baktériumok 13, a gombák pedig további 2 százalékot tesznek ki.