Gyurkity Péter

Túl drága lenne a légkör lehűtése

Emellett pedig egy ilyen globális program nem sokáig maradna titok.

Az úgynevezett chemtrail-összeesküvésnek számos híve (rajongója) akad világszerte, akik meg vannak győződve a titkos program létezéséről, fő célként pedig az időjárás, illetve egyéb folyamatok ember általi befolyásolását jelölik meg, a nagyközönség teljes kizárása mellett. Az elméletet ugyan a szakértők elvetik, mások azonban komolyan vizsgálják annak lehetőségét, hogy mennyiben lenne értelme egy némileg hasonló projektet kidolgozni.

Az Environmental Research Letters oldalán jelent meg egy részletes tanulmány, amelyben amerikai egyetemi professzorok, illetve egykori cégvezetők munkájának eddigi eredményeit teszik közzé. Eszerint mások, a korábbi hasonló munkákban, releváns következtetésekre jutottak, hiszen valóban viszonylag olcsó lenne egy globális program elindítása és annak üzemeltetése, viszont ez egészen biztosan nem maradna titokban, vagyis az kizárható, hogy egy-két ország, a világ tudta nélkül, be tudna indítani egy ilyen projektet. Néhány tucat állam összefogásával viszont 15 éven belül elindulhatna egy stratospheric aerosol injection (SAI) program, amelynek keretében 20 kilométeres magasságban, külön erre kifejlesztett repülőkkel, valósulhatna meg a szulfátok terjesztése (szórása), amely akár felével csökkenthetné a káros sugárzást.

A repülés területén egykor tevékeny cégvezetők, akik szintén részt vettek az anyag kidolgozásában, kiemelték, hogy nem áll rendelkezésre olyan repülőtípus, amely megfelelne a feladatra. Itt a nagyobb utasszállítók méretével vetekedő, ám jóval keskenyebb törzsű, valamint dupla akkora szárnyfesztávú fejlesztésre lenne szükség, amely ráadásul 4 hajtóművével kétszeres tolóerőre támaszkodhatna, ezt követeli meg ugyanis a nagy magasság. Csak a meglévő hajtóművek módosítása 350 millió dollárba kerülne, a gép szerkezetét mintegy 2 milliárd dollárból lehetne kifejleszteni, ezt követően pedig évente 2-2,5 milliárd dollárba kerülne a program, amely az első évben mindössze 8 géppel és 4 ezer küldetéssel startolna el, ez azonban 15 évvel később már 100 gépre és évi 60 ezer küldetésre növekedne.

Arról nem fejtik ki véleményüket, hogy mennyiben lenne ajánlott egy ilyen program beindítása, a tanulmány készítői pusztán mérnöki szempontokat vettek figyelembe, szerintük ennek alapján lehetséges lenne egy ilyen program.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • esztyopa #18
    Teljesen felesleges a műszaki részleteket számolgatni.
    Amíg nem hoz profitot,addig semmi jelentősége.
    Mikor majd megdögleni készül emiatt az emberiség,akik tehetnének érdemben ellene,akkor azok éppen a koporsóbiznisz várható profitját fogják számolgatni.
    Úgy,hogy nyugodtan,számolgatás nélkül haljunk ki szép csendesen.
    Megérdemeljük !
  • molnibalage83 #17
    1. Az aerodinamikai számításokat mindig szerkezetek megalkotásához / tervezéséhes fejlesztik. Ahhoz adott évben, adott szinten vagy kellően pontosan voltak vagy nem.

    2. A műszaki szerkezetek rugalmassága és deformálhatósága sehol nincs a természetben található szárnyakhoz képest. A szárnyprofilokat gyakorlatilag teljesen merevnek tekintjük.

    3. Emiatt a rovarok szárnyaira vonatkozó áramlástani modell nem is volt megalkotható egészen a brutálisan komplex, áramlástani és anyagdeformációs végeselem modellek megalkotásáig.

    1+2+3 = a modell túlságosan gyenge és rossz. Nem tévedtek semmit a tudósok, a módszer nem volt elég pontos. Mindaz, amit adott szerkezetek modellezésére fejlesztettek ki helytálló. Az, hogy a természetben található szárnynak köze nincs a repcsihez és arra akarta valaki ráhúzni és hülyeség a vége, arról nem tehetnek.

    Pusztán arról szól az egész városi legenda, hogy a legegyszerűbb fajlagos paramétereket nézve - szárnyfelület, felhajtóerő és ebből számolt szárnyterhelés - az látszott, hogy a faék egyszerűségű számolás, ami 100%-ban merev szárnyprofilok méréséből extrapolált modell azt mondja, hogy a rovar nem tudna repülni. Ez kb. olyan, mintha te acél hegesztési módszerrel próbálnál titánt hegeszteni. Attól, mert mindkettő hegesztés még szezon és fazon.

    Egyébként meg bizony a rovarok egy része elég esetlenül repül az igazi csúcs rovarokhoz képest, ami azt mutatja, hogy pár faj bizony a repülés határán egyensúlyoz.


    Sidenote: Nem tudom, hogy észrevetted-e,de még itthon is adott magasság felett elkezdenek eltűnni a rovarok. Sosem jártam utána, hogy ez azért van, mert ilyen az élőhely vagy azért, mert a ritkább levegőben egyes fajok már nem képesek repülni.

    Azonban Mátra túráimon állandó és visszatérő jelenség volt, hogy Kékes felé felfelé mászva brutálisan megritkultak a rovarok. Minden évben. (2005-2010 között minden évben 1 hét.) 300-400 méteres állandóan kergettem a szúnyogokat és minden mást, de 900 méternél szinte semmi repkedő szarság nem volt már a levegőben Biztosan nem a hőmérséklet miatt, mert ez kánikulában és 20 fokban is azonos jellegű volt, még 1000 méteren is 28-29 fok volt, valamikor meg 400 méteren volt 22. 1000 méteren azonban a levegő már 11%-kal ritkább a tengerszinthez képest, tehát azonos szárnyfelület azonos aerodinamikai viszonyok között (Re szám) már ennyivel kisebb felhajtóerőt termel. Ha nincs felhajtóerő tartalék, akkor nem lehet rendesen repülni.

    ---------------------------------------------
    Akkor lássuk a termodinamikát.

    A fenti történethez képest az emberiség hőtermelése és a Nap által okozott melegedés között annyi nagyságrend különbség van, hogy kifejezni is alig lehet. De, hogy akkor ne a levegőbe beszéljük.

    A Nap-Föld távolságban a Nap sugárzási teljesítménye 1361 Watt/m2. Ebben a teljes spektrum energia tartalma benne van. Ha ennek csak 10% lesz légkört melegítő teljesítmény (borzalmas alábecslés), akkor is akkora számot kapsz végeredményben, hogy az emberi hőkibocsátás is 0-nak vehető.

    A Föld átmérője 12700 km, ekkora átmérőjű területre kiszámolható a teljesítmény. Átmérő ---> Kör terület számítás.

    10%-nak véve a leérkező teljesítmény ---> 1361 W/m2 ---> 136 W/m2-re módosul.

    Na, még így is 17 219 320 GW jön ki. Viszonyításképpen a magyar villamosáram termelés csúcsa az kb. 6,5 GWe. Mindennel együtt Mo. nem bocsát ki 20 GWe hőt sem fűtéssel együtt, de ezt is csak télen.

    Ez a 10%-kal számolt teljesítménynek picit felfelé kerekítve egymilliomod része (!). (A pontos szám 1/860 ezer)

    Innentől fogva remélem belátod, hogy nincs miről beszélni. Nem lehet ekkorát tévedni. Ez olyan, mintha egy nagy homokszem átmérőjét összekevernéd Kékestető magasságával. (1 mm vs 1 km nagyságrend.)

    A Föld légköre azért melegszik, mert a légkör megváltozása miatt a Nap által sugárzott energia egyre nagyobb része marad a Föld légkörében, a légkör összetételében viszont évszázadok alatt sikerült elég komolyan belepiszkálni.

    Az érkező és visszavert EM sugárzás spektruma eltér és amit képes sugárzással a légkörön átjönni, az a földről lesugározva az űr (égbolt) felé már nem. Tehát a légkör azért melegszik, mert a légkör, mint szűrő és áteresztő jellege változik meg és egyre többet tart meg a Földre érkező energiából és nem azért, mert az emberiség hőt termel és az megborítja az egészet. Labdába nem rúgunk, a légkör és a Nap dolgozik, mi "csak" a közötte levő "ernyőt" piszkáltuk meg.
  • molnibalage83 #16
    Áramlástechnikusként még kimerítőbb választ is tudok adni. Engem mindig felhzt, ha gyö2 emberek ezt a marhaságot kommentelik be érvelésként bárhova.
  • Sequoyah #15
    Koszi a referenciat, itt valoban sokkal tudomanyosabban van leirva az amit en primitiv modon probaltam elmondani:)
    Utoljára szerkesztette: Sequoyah, 2018.12.03. 18:48:20
  • Irasidus #14
    "Feneket szamoltak a dongo repuleset, rendes modelljuk sem volt hozza"

    A dongó és az aerodinamika

    Urbanlegends
  • Sequoyah #13
    A CO2 az pontosan a zacsko analogiaja, bezarja a hot a legkorbe, mint egy zacsko.
    Pontosan mi is lenne a megoldasod?
  • Sequoyah #12
    Feneket szamoltak a dongo repuleset, rendes modelljuk sem volt hozza:D Csak annyit lattak, hogy a dongonak van messze a legrosszabb tomeg/szarnyfelulet aranya. Ne dolj be a kattintasvadasz cimeknek, amik ebbol probaltak valami hangzatos hirt krealni.

    Es mig a dongo repulese az egy komplex matematikai/fizikai egyenletsor, addig a hotermeles az csak egy szimpla osszeadas. Osszeadod az osszes eromuvet es fosszilis uzemanyagot amit kitermelunk, es kesz. Minimum a nagysagrendje pontosan becsuleheto, mert nincsen ismeretlen a kepletben.
  • Elef #11
    Engem az érdekelne, hogy aki felvetette ezt az ötletet, gondolt-e arra hogy a föld nem egy elszigetelt rendszer? Ha levédjük a felületét, akkor az olyan mintha nylon-zacskót húznánk a fejünkre.
    A napsugárzás jelentős mennyiségét sugározza vissza az űrbe a föld az infravörös tartományban, így ezt is csökkentenék ezzel a megoldással. A Co2 is emiatt probléma.
  • Irasidus #10
    Hibás kezdőfeltételből kiíndulva. Merev szárnnyal valóban nem tudna repülni... de, ha jól emlékszém, pont ezért számolták ki.

    A klimatológia meg mindennel számol, olyannal is amire nem is gondolnál. Ezért tudomámány.
  • fonak #9
    A cikk alapján éppenséggel nem lenne túl drága a javasolt módszer, még ha alá is becsülték a költségeket...