Gyurkity Péter
2020-ban jön a Falcon Heavy riválisa
Ez azonban több szempontból is alaposan eltérő megoldás lesz.
A SpaceX különböző fellövéseiről, az új Falcon Heavy sorsának alakulásáról mi is folyamatosan beszámolunk, ezzel egy időben azonban egyik szemünket a United Launch Alliance részéről elhangzó kijelentéseken tartjuk, hiszen ők is készülnek saját, a költségeket alaposan lefaragni hivatott fejlesztésükkel. Ez a jelek szerint már 2 éven belül bemutatkozhat, a rendszer tökéletesítése azonban ennél jóval hosszabb időt vehet igénybe.
A napokban a szövetséget vezető vezérigazgató, Tory Bruno, adott hosszabb interjút, amelyben a Delta IV Heavy további pályáját, valamint az új, Vulcan névre keresztelt rakéta bemutatkozásnak várható menetrendjét is érintették. Ebből megtudhattuk, hogy előbbi a következő évtized első felében vonulhat majd vissza, addig évente 1-2 további fellövést bonyolítanának le, a Vulcan azonban már 2020 közepén befuthat, hogy demonstrálja erejét és létjogosultságát. Ez utóbbi fejlesztés már moduláris felépítésű lesz, és bár a Falcon Heavy típushoz képest kisebb súlyt (40 tonnát) emelhet majd a levegőbe, több másik előnyt kínálna.
Példaként említik itt a felső fokozat esetében használt üzemanyagot, amely kriogenikus oxigén és hidrogén elegye lenne, ez ugyanis jobban ellenáll a rendkívül alacsony hőmérsékleteknek, mint a Falcon Heavy által alkalmazott RP-1 kerozin. A felső lépcső rendszere ráadásul egy több hónapig tovább használható eszközt nyújtana, amelyet egyéb objektumok elfogására és azok mozgatására is bevehetnénk, vagyis nem gyarapítanánk az űrszemetet minden fellövéssel – ez az Advanced Cryogenic Evolved Stage, vagy ACES névre hallgat. Az első fokozatok esetében nem a teljes újrahasznosításra törekednek, itt az ezekről leváló hajtóműveket hoznák vissza és kapnák el a levegőben, így nem lenne szükség tovább üzemanyagra, a költségek nagyjából 70 százalékát mégis megspórolnák, ezen hajtóművek ismételt felhasználásával, ezt egyelőre Sensible, Modular, Autonomous Return Technology, avagy SMART néven emlegetik.
Ezen további rendszerek beépítése hosszabb időt vesz majd igénybe, az ACES 2024-re állnak készen, míg a SMART csak ezután készülne el, tehát a Falcon Heavy több éven keresztül kihasználhatja majd előnyét. Addig persze a Blue Origin is előállhat majd új, nagyobb fejlesztésével, de nekik szintén bizonyítaniuk kell majd annak működőképességét.
A SpaceX különböző fellövéseiről, az új Falcon Heavy sorsának alakulásáról mi is folyamatosan beszámolunk, ezzel egy időben azonban egyik szemünket a United Launch Alliance részéről elhangzó kijelentéseken tartjuk, hiszen ők is készülnek saját, a költségeket alaposan lefaragni hivatott fejlesztésükkel. Ez a jelek szerint már 2 éven belül bemutatkozhat, a rendszer tökéletesítése azonban ennél jóval hosszabb időt vehet igénybe.
A napokban a szövetséget vezető vezérigazgató, Tory Bruno, adott hosszabb interjút, amelyben a Delta IV Heavy további pályáját, valamint az új, Vulcan névre keresztelt rakéta bemutatkozásnak várható menetrendjét is érintették. Ebből megtudhattuk, hogy előbbi a következő évtized első felében vonulhat majd vissza, addig évente 1-2 további fellövést bonyolítanának le, a Vulcan azonban már 2020 közepén befuthat, hogy demonstrálja erejét és létjogosultságát. Ez utóbbi fejlesztés már moduláris felépítésű lesz, és bár a Falcon Heavy típushoz képest kisebb súlyt (40 tonnát) emelhet majd a levegőbe, több másik előnyt kínálna.
Példaként említik itt a felső fokozat esetében használt üzemanyagot, amely kriogenikus oxigén és hidrogén elegye lenne, ez ugyanis jobban ellenáll a rendkívül alacsony hőmérsékleteknek, mint a Falcon Heavy által alkalmazott RP-1 kerozin. A felső lépcső rendszere ráadásul egy több hónapig tovább használható eszközt nyújtana, amelyet egyéb objektumok elfogására és azok mozgatására is bevehetnénk, vagyis nem gyarapítanánk az űrszemetet minden fellövéssel – ez az Advanced Cryogenic Evolved Stage, vagy ACES névre hallgat. Az első fokozatok esetében nem a teljes újrahasznosításra törekednek, itt az ezekről leváló hajtóműveket hoznák vissza és kapnák el a levegőben, így nem lenne szükség tovább üzemanyagra, a költségek nagyjából 70 százalékát mégis megspórolnák, ezen hajtóművek ismételt felhasználásával, ezt egyelőre Sensible, Modular, Autonomous Return Technology, avagy SMART néven emlegetik.
Ezen további rendszerek beépítése hosszabb időt vesz majd igénybe, az ACES 2024-re állnak készen, míg a SMART csak ezután készülne el, tehát a Falcon Heavy több éven keresztül kihasználhatja majd előnyét. Addig persze a Blue Origin is előállhat majd új, nagyobb fejlesztésével, de nekik szintén bizonyítaniuk kell majd annak működőképességét.