Gyurkity Péter

Sikerrel tesztelték az SLS hajtóművét

A harmadik teszten van túl a NASA, itt eddig minden jól halad.

Bár egyes hírek szerint nem áll rendelkezésre az anyagi fedezet a Marson történő leszálláshoz, a NASA a maga részéről folytatja az új rakéta hajtóművének tesztelését, itt ugyanis a napokban egy újabb kísérletre került sor. A begyújtás során minden rendben zajlott le, eddig háromból három sikerült jól.

A hivatalos bejelentés szerint július 25-én kerítettek sort az Aerojet Rocketdyne RS-25, valamint az ezt vezérlő rendszer együttes tesztjére, amely 8 és fél percen keresztül szolgáltatott fontos adatokat a szakemberek számára. A márciusi első, valamint a májusi második kísérlet után most sem regisztráltak semmilyen komolyabb problémát, ami azért fontos tényező, mert a hajtómű bizonyos értelemben „réginek” számít (ez a típus annak idején az űrsiklókon szolgált), miközben a vezérlőrendszer teljesen új, tehát a kettő gond nélküli együttműködését még az első küldetés startja előtt vissza kell igazolni. Az „agyként” szolgálatot teljesítő vezérlő a precíziós irányítást, a belső állapotfelmérést és folyamatos monitorozást, illetve a rakéta és a hajtómű közötti kommunikáció biztosítását hivatott elvégezni, miközben az RS-25 a magasba emeli a rakétát.


A terület iránt érdeklődők jól tudják, hogy az SLS és az Orion kapszula párosa a Mars-küldetésekben játszik majd főszerepet. Elsőként az EM-1 keretében indul majd útnak ez a két fejlesztés, az első körben még legénység nélkül, jó eséllyel valamikor 2019-ben. Az SLS egyszerre 4 RS-25 hajtóműre támaszkodik majd, ezeket további 2 gyorsítórakéta egészíti majd ki a fellövés során, maga az út pedig 3 héten keresztül tart majd, legalábbis az első próbálkozás alatt. Ezt követné a következő évtizedben az EM-2, valamint a további, immár űrhajósokkal lebonyolított küldetések sorozata, hogy azután, valamikor a 2030-as évek elején, magát a Marsot is elérjük.

A mostani tesztek, illetve a menetrendben szereplő küldetések sikeres lezárása mind szükséges ahhoz, hogy ez a végső cél valóra váljon.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tetsuo #4
    Köszi a válaszokat!
  • coyote55 #3
    Valóban, a hajtómű alatt víz van hogy a lökéshullámot, illetve a káros rezgéseket csillapítsák. A fényes "valami" pedig ugyanaz, mint ami ezen a képen látható: utánégető
    A szikla azért nem jó, mert a hanghullámok pillanatok alatt szétvernék, a keletkező törmelék - kavics - pedig nem egészséges a hajtóműnek.
  • horika #2
    Ha jól tudom alatta víz van, ami korongot látsz az valószínúleg a hajtómáből kijövő gázokből kialakuló plazma, csak ritkán látni ilyen közelről és ilyen szépen. De majd az igazán hozzáértők biztos leírják pontosan.
  • Tetsuo #1
    Mi az, ami ellentart a rakéta-hajtóműből kiáramló gáznak? Fentről gondolom kellően rögzítik és kész, de alul látszik valami izzó korong a felvételen a kiönlőnyílás alatt kb. egy méterre. Az mi és miért így oldják meg, miért nem valami gránitsziklát raknak alá?
    Utoljára szerkesztette: Tetsuo, 2017.07.29. 01:11:01