Gyurkity Péter
Sikerrel tesztelték az SLS hajtóművét
A harmadik teszten van túl a NASA, itt eddig minden jól halad.
Bár egyes hírek szerint nem áll rendelkezésre az anyagi fedezet a Marson történő leszálláshoz, a NASA a maga részéről folytatja az új rakéta hajtóművének tesztelését, itt ugyanis a napokban egy újabb kísérletre került sor. A begyújtás során minden rendben zajlott le, eddig háromból három sikerült jól.
A hivatalos bejelentés szerint július 25-én kerítettek sort az Aerojet Rocketdyne RS-25, valamint az ezt vezérlő rendszer együttes tesztjére, amely 8 és fél percen keresztül szolgáltatott fontos adatokat a szakemberek számára. A márciusi első, valamint a májusi második kísérlet után most sem regisztráltak semmilyen komolyabb problémát, ami azért fontos tényező, mert a hajtómű bizonyos értelemben „réginek” számít (ez a típus annak idején az űrsiklókon szolgált), miközben a vezérlőrendszer teljesen új, tehát a kettő gond nélküli együttműködését még az első küldetés startja előtt vissza kell igazolni. Az „agyként” szolgálatot teljesítő vezérlő a precíziós irányítást, a belső állapotfelmérést és folyamatos monitorozást, illetve a rakéta és a hajtómű közötti kommunikáció biztosítását hivatott elvégezni, miközben az RS-25 a magasba emeli a rakétát.
A terület iránt érdeklődők jól tudják, hogy az SLS és az Orion kapszula párosa a Mars-küldetésekben játszik majd főszerepet. Elsőként az EM-1 keretében indul majd útnak ez a két fejlesztés, az első körben még legénység nélkül, jó eséllyel valamikor 2019-ben. Az SLS egyszerre 4 RS-25 hajtóműre támaszkodik majd, ezeket további 2 gyorsítórakéta egészíti majd ki a fellövés során, maga az út pedig 3 héten keresztül tart majd, legalábbis az első próbálkozás alatt. Ezt követné a következő évtizedben az EM-2, valamint a további, immár űrhajósokkal lebonyolított küldetések sorozata, hogy azután, valamikor a 2030-as évek elején, magát a Marsot is elérjük.
A mostani tesztek, illetve a menetrendben szereplő küldetések sikeres lezárása mind szükséges ahhoz, hogy ez a végső cél valóra váljon.
Bár egyes hírek szerint nem áll rendelkezésre az anyagi fedezet a Marson történő leszálláshoz, a NASA a maga részéről folytatja az új rakéta hajtóművének tesztelését, itt ugyanis a napokban egy újabb kísérletre került sor. A begyújtás során minden rendben zajlott le, eddig háromból három sikerült jól.
A hivatalos bejelentés szerint július 25-én kerítettek sort az Aerojet Rocketdyne RS-25, valamint az ezt vezérlő rendszer együttes tesztjére, amely 8 és fél percen keresztül szolgáltatott fontos adatokat a szakemberek számára. A márciusi első, valamint a májusi második kísérlet után most sem regisztráltak semmilyen komolyabb problémát, ami azért fontos tényező, mert a hajtómű bizonyos értelemben „réginek” számít (ez a típus annak idején az űrsiklókon szolgált), miközben a vezérlőrendszer teljesen új, tehát a kettő gond nélküli együttműködését még az első küldetés startja előtt vissza kell igazolni. Az „agyként” szolgálatot teljesítő vezérlő a precíziós irányítást, a belső állapotfelmérést és folyamatos monitorozást, illetve a rakéta és a hajtómű közötti kommunikáció biztosítását hivatott elvégezni, miközben az RS-25 a magasba emeli a rakétát.
A terület iránt érdeklődők jól tudják, hogy az SLS és az Orion kapszula párosa a Mars-küldetésekben játszik majd főszerepet. Elsőként az EM-1 keretében indul majd útnak ez a két fejlesztés, az első körben még legénység nélkül, jó eséllyel valamikor 2019-ben. Az SLS egyszerre 4 RS-25 hajtóműre támaszkodik majd, ezeket további 2 gyorsítórakéta egészíti majd ki a fellövés során, maga az út pedig 3 héten keresztül tart majd, legalábbis az első próbálkozás alatt. Ezt követné a következő évtizedben az EM-2, valamint a további, immár űrhajósokkal lebonyolított küldetések sorozata, hogy azután, valamikor a 2030-as évek elején, magát a Marsot is elérjük.
A mostani tesztek, illetve a menetrendben szereplő küldetések sikeres lezárása mind szükséges ahhoz, hogy ez a végső cél valóra váljon.