Gyurkity Péter
Kérdéses a Falcon Heavy jövője
Az első fellövés után sem tudni, hogy pontosan mire szolgál majd a rakéta. Akár a Plutó is elérhető vele, de egyszerűen nincs szüksége rá senkinek.
A SpaceX új rakétájának sikeres első próbájáról a múlt héten mi is beszámoltunk, ezzel kapcsolatban azonban továbbra is csak találgatjuk a cég pontosabb terveit. A fellövést követő sajtótájékoztatón, valamint az ezzel csaknem egy időben elhangzó riportokban néhány részlet elhangzott, ezekből próbáljuk most összerakni a képet.
Elon Musk cége számára leginkább az jelenti a gondot, hogy nem mutatkozik óriási érdeklődés a rakéta iránt, dacára annak, hogy ez gyakorlatilag kétszer annyi hasznos terhet tudna pályára állítani, mint számos, ma bevethető típus. Az idei évre lekötöttek ugyan egy szaúdi kommunikációs műholdat, valamint egy amerikai tesztrakományt, továbbra is kérdéses azonban, hogy űrhajósokat valaha is eljuttatnának-e az űrbe a Falcon Heavy segítségével. A Falcon 9 Block-5 névre keresztelt új (és egyben utolsó) változata idén mutatkozik be, várhatóan ez repül majd először a Crew Dragon kapszulával (valamikor az év közepén), az év végéig pedig az első NASA-asztronautákat is eljuttathatják a Nemzetközi Űrállomásra, előfordulhat azonban, hogy az első repülés 2019-re csúszik, mivel az illetékesek komoly aggályaikat fejezték ki ezzel kapcsolatban.
Már gőzerővel zajlik a BFR fejlesztése, amely Musk reményei szerint 3-4 év múlva repülne először, ezzel pedig már valóban célba vehetnék a Marsot. A Falcon Heavy egyelőre a Plútó elérését teszi lehetővé a különböző rakományok számára, a BFR azonban már a Mars kolonizálását is elérhető közelségbe hozná, bár itt még számos további kérdésre (sugárzás, a hosszú utazás, valamint a bolygón való életben maradás) kellene választ adni. Megtörténhet, hogy a most kipróbált típust egyszerűen átugorják, bár amennyiben a Falcon 9 esetében csúszások következnek be, ez még mindig mentőövként szolgálhat az emberi küldetések beindításánál.
A BFR jövőre kisebb teszteken esik majd át a texasi telephelyen, hasonlóan a Falcon 9 első időszakának alig néhány száz méteres próbáihoz, addig is a visszatérés és a begyűjtés tökéletesítése lesz kiemelt szempont, hiszen itt a két darabban visszahulló orrkúpokat is szeretnék többször felhasználni, emellett pedig a drága, titánból készült terelőrácsokat is újrahasznosítanák – ez utóbbiakat most sikerült begyűjteni. Ami a Marssal kapcsolatos terveket illeti, nem tudjuk, hogy Musk miből finanszírozná ezt, a cégalapító azonban leszögezte, hogy a Falcon Heavy megjelenése újabb versenyfutást idézhet elő, ami legalább ezen küldetéseknél okozhat költségcsökkenéseket.
A SpaceX új rakétájának sikeres első próbájáról a múlt héten mi is beszámoltunk, ezzel kapcsolatban azonban továbbra is csak találgatjuk a cég pontosabb terveit. A fellövést követő sajtótájékoztatón, valamint az ezzel csaknem egy időben elhangzó riportokban néhány részlet elhangzott, ezekből próbáljuk most összerakni a képet.
Elon Musk cége számára leginkább az jelenti a gondot, hogy nem mutatkozik óriási érdeklődés a rakéta iránt, dacára annak, hogy ez gyakorlatilag kétszer annyi hasznos terhet tudna pályára állítani, mint számos, ma bevethető típus. Az idei évre lekötöttek ugyan egy szaúdi kommunikációs műholdat, valamint egy amerikai tesztrakományt, továbbra is kérdéses azonban, hogy űrhajósokat valaha is eljuttatnának-e az űrbe a Falcon Heavy segítségével. A Falcon 9 Block-5 névre keresztelt új (és egyben utolsó) változata idén mutatkozik be, várhatóan ez repül majd először a Crew Dragon kapszulával (valamikor az év közepén), az év végéig pedig az első NASA-asztronautákat is eljuttathatják a Nemzetközi Űrállomásra, előfordulhat azonban, hogy az első repülés 2019-re csúszik, mivel az illetékesek komoly aggályaikat fejezték ki ezzel kapcsolatban.
Már gőzerővel zajlik a BFR fejlesztése, amely Musk reményei szerint 3-4 év múlva repülne először, ezzel pedig már valóban célba vehetnék a Marsot. A Falcon Heavy egyelőre a Plútó elérését teszi lehetővé a különböző rakományok számára, a BFR azonban már a Mars kolonizálását is elérhető közelségbe hozná, bár itt még számos további kérdésre (sugárzás, a hosszú utazás, valamint a bolygón való életben maradás) kellene választ adni. Megtörténhet, hogy a most kipróbált típust egyszerűen átugorják, bár amennyiben a Falcon 9 esetében csúszások következnek be, ez még mindig mentőövként szolgálhat az emberi küldetések beindításánál.
A BFR jövőre kisebb teszteken esik majd át a texasi telephelyen, hasonlóan a Falcon 9 első időszakának alig néhány száz méteres próbáihoz, addig is a visszatérés és a begyűjtés tökéletesítése lesz kiemelt szempont, hiszen itt a két darabban visszahulló orrkúpokat is szeretnék többször felhasználni, emellett pedig a drága, titánból készült terelőrácsokat is újrahasznosítanák – ez utóbbiakat most sikerült begyűjteni. Ami a Marssal kapcsolatos terveket illeti, nem tudjuk, hogy Musk miből finanszírozná ezt, a cégalapító azonban leszögezte, hogy a Falcon Heavy megjelenése újabb versenyfutást idézhet elő, ami legalább ezen küldetéseknél okozhat költségcsökkenéseket.