Gyurkity Péter
SpaceX: nem száll le kapszula a Marson
A cég a Red Dragon helyett nagyobb hajókat küldene a Mars felszínére, jóval később.
Elon Musk, a SpaceX alapítója, már július folyamán tett néhány utalást arra, hogy alaposan megváltoztak a Dragon kapszula fejlesztésével, valamint a következő generációk alkalmazásával kapcsolatos tervek, most viszont a NASA is megerősítette, hogy egyrészt csúszásra, másrészt pedig módosításokra számíthatunk.
A napokban újabb sikeres fellövést lebonyolító cég első embere a nyár közepén említette meg, hogy az úgynevezett Crew Dragon, vagyis az immár legénységgel útnak indítandó kapszula esetében lemondtak a visszatérés bonyolultabb megvalósításáról, vagyis a leszállás helyett a Nemzetközi Űrállomásról visszaérkező személyzet az óceánba pottyanva, majd pedig onnan kiemelve tér majd vissza – ahogy azt évtizedekkel ezelőtt, más programok esetében megszokhattuk. Ez egyben arra is utal, hogy az ezt követő, Red Dragon névre keresztelt változat (amely már kifejezetten a Marsot venné célba) tovább csúszik, bár az ott alkalmazandó technológiákról még nem teljesen mondtak le.
Jim Green, a NASA bolygókutatási részlegének vezetője most egy interjúban megerősítette, hogy csúsznak a két fél közötti tárgyalások, ami alátámasztani látszik a korábbi kijelentéseket. Az amerikai kormányzati ügynökség a maga részéről a kommunikációs és navigációs rendszert biztosítaná a Dragon harmadik változatánál, nagyjából 32 millió dollárt fordítva erre - elsősorban azért, hogy első alkalommal teszteljék a ritka marsi légkörben a szuperszonikus retró-fékezőrendszert. Erre lenne ugyanis szükség a nehezebb kapszulák biztonságos landolásához, a NASA pedig a SpaceX közreműködése nélkül ezt csak valamikor a 2020-as évek végén tudná a helyszínen kipróbálni.
Nagyon úgy tűnik, hogy a 2018-as első Mars-küldetés csúszni fog, erre legkorábban két évvel később, valamikor 2020-ban kerülne csak sor, természetesen még legénység nélkül. A SpaceX jelenleg a Crew Dragon fejlesztésével van elfoglalva, ez a CRS-2 szerződés révén 2019 és 2024 között repülne több alkalommal az ISS-re (az első változattal együtt), ezt a Commercial Crew Programban való részvétel egészítené ki, a Marsra viszont jóval nagyobb hajókat küldenének, amelyek méretüket illetően azonban elmaradnak a Musk által tavaly meglebegtetett óriási példányoktól – szeptemberben további részleteket ismerhetünk majd meg ezzel kapcsolatban, amikor Musk az Adelaide városában esedékes International Astronautical Congress alatt beszél majd a tervek módosításáról.
Elon Musk, a SpaceX alapítója, már július folyamán tett néhány utalást arra, hogy alaposan megváltoztak a Dragon kapszula fejlesztésével, valamint a következő generációk alkalmazásával kapcsolatos tervek, most viszont a NASA is megerősítette, hogy egyrészt csúszásra, másrészt pedig módosításokra számíthatunk.
A napokban újabb sikeres fellövést lebonyolító cég első embere a nyár közepén említette meg, hogy az úgynevezett Crew Dragon, vagyis az immár legénységgel útnak indítandó kapszula esetében lemondtak a visszatérés bonyolultabb megvalósításáról, vagyis a leszállás helyett a Nemzetközi Űrállomásról visszaérkező személyzet az óceánba pottyanva, majd pedig onnan kiemelve tér majd vissza – ahogy azt évtizedekkel ezelőtt, más programok esetében megszokhattuk. Ez egyben arra is utal, hogy az ezt követő, Red Dragon névre keresztelt változat (amely már kifejezetten a Marsot venné célba) tovább csúszik, bár az ott alkalmazandó technológiákról még nem teljesen mondtak le.
Jim Green, a NASA bolygókutatási részlegének vezetője most egy interjúban megerősítette, hogy csúsznak a két fél közötti tárgyalások, ami alátámasztani látszik a korábbi kijelentéseket. Az amerikai kormányzati ügynökség a maga részéről a kommunikációs és navigációs rendszert biztosítaná a Dragon harmadik változatánál, nagyjából 32 millió dollárt fordítva erre - elsősorban azért, hogy első alkalommal teszteljék a ritka marsi légkörben a szuperszonikus retró-fékezőrendszert. Erre lenne ugyanis szükség a nehezebb kapszulák biztonságos landolásához, a NASA pedig a SpaceX közreműködése nélkül ezt csak valamikor a 2020-as évek végén tudná a helyszínen kipróbálni.
Nagyon úgy tűnik, hogy a 2018-as első Mars-küldetés csúszni fog, erre legkorábban két évvel később, valamikor 2020-ban kerülne csak sor, természetesen még legénység nélkül. A SpaceX jelenleg a Crew Dragon fejlesztésével van elfoglalva, ez a CRS-2 szerződés révén 2019 és 2024 között repülne több alkalommal az ISS-re (az első változattal együtt), ezt a Commercial Crew Programban való részvétel egészítené ki, a Marsra viszont jóval nagyobb hajókat küldenének, amelyek méretüket illetően azonban elmaradnak a Musk által tavaly meglebegtetett óriási példányoktól – szeptemberben további részleteket ismerhetünk majd meg ezzel kapcsolatban, amikor Musk az Adelaide városában esedékes International Astronautical Congress alatt beszél majd a tervek módosításáról.