Gyurkity Péter

Repedések a Curiosity kerekein

Ez azonban egyelőre nem hátráltatja a küldetést, a marsjáró bírja a gyűrődést.

Az elmúlt években több fontos eredményt nyújtó Curiosity kapcsán a NASA most egy újabb közleményben számolt be a fejleményekről, ezúttal azonban maga az értékes eszköz, illetve annak állapota került a figyelem középpontjába. Újabb jelek utalnak kisebb sérülésekre, ez azonban még nem hátráltatja a küldetést.

A hivatalos közleményben arról olvashatunk, hogy a március 19-én a kerekekről készült képeken már néhány kisebb repedés látszik, ami arra utal, hogy ezek a legutóbbi, még január 27-én elvégzett hasonló önvizsgálat óta keletkeztek. Egészen pontosan a bal oldalon lévő középső kerékről van szó, amely társaihoz hasonlóan alumíniumból készült, szélessége 40 cm, átmérője pedig 50 cm. Mindegyik keréken összesen 19 rovátka van, amely a jobb tapadást és kapaszkodást biztosítja, ezek nagyjából 7,5 mm-rel emelkednek ki magából a kerékből. Itt jöttek elő az említett repedések, amelyek óvatosságra intik a szakembereket.

A csapat tagjai egyelőre nincsenek kétségbe esve, mivel már 2013-ban voltak arra utaló jelek, hogy a kerekeken a vártnál gyorsabban és gyakrabban keletkeznek kisebb-nagyobb repedések és lyukak. Ekkor a Földön hajtottak végre további teszteket, amelyek azt mutatták, hogy amennyiben már 3 rovátka (lánctalp) sérül meg, a kerék életciklusának nagyjából 60 százalékánál járunk, miközben a Curiosity a 2012-es landolás óta ennél jóval nagyobb utat tett meg, hiszen eddig 16 kilométert haladt előre (és felfelé a Sharp-hegy lábánál, hogy szemügyre vegye a fiatalabb formációkat), az elkövetkező időszakban pedig további 6 km-t kell még utaznia ahhoz, hogy elérje a kijelölt célpontot.

A marsjáró egyébként a megérkezést követő egy évben igazolta, hogy a Mars egykoron mikrobiális életnek adhatott otthont, azóta egy ősi tómedret is megvizsgáltunk, itt pedig minden fontosabb kémiai elem kimutatható volt. A következő célpont az agyagot és szulfátot tartalmazó helyszín, amely picit magasabban helyezkedik el.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Mhari #6
    Mit nem értesz? (subotal)

    Arról nem lehet ekkora cikket írni, h "UFO"-val fogott kezet a Curiosity, vagy h Juno szobrot találtak a Marson!
    Most ez esedékes, h kopnak a kerekek. :-)
  • ostoros #5
    Kíváncsi vagyok, hány évig fogja bírni. Én tizenkettőre tippelek. :)
  • MZperX75 #4
    Eredeti küldetés ,ha jól emlékszem 90nap volt,nem 5 év.....ahhoz képest szerintem ez tök jó.
  • Irasidus #3
    Az Apolló küldetéseknél egészen más kereket használtak, más paraméterekkel és más üzemidővel. A kerék szón kívül semmi közük egymáshoz. Nem a légkör miatt megy tönkre a kerék, hanem a tömegcsökkentés érdekében ezen is spóroltak, és úgy látszik gyengébbre sikerült, és egyszerűen elhasználódott a köveken, mert annyira vékony, és már így is a tervezett üzemidőn túl van.
    Utoljára szerkesztette: Irasidus, 2017.03.24. 15:46:49
  • Caro #2
    Mondjuk azért annyira nem bíztató szerintem. Ennyi év alatt, ilyen kis távolságon ennyire károsodtak a kerekek.
    Az Apollo küldetések végén használt holdjáró sokkal nagyobb távolságokat tett meg, pár óra alatt, rajta két emberrel, mégis bírta a strapát.
    OK, itt valószínű hosszabb távú öregedésről van szó, de egy ritka CO2 légkörben?
  • subotal #1
    Nem értem miért épp most lett ebből hír, minden portálon, amikor évek óta vannak kisebb- nagyobb lyukak szinte minden keréken. De jól bírja az a lényeg.