Gyurkity Péter
Jövőre jön az első robothajó

Háromszor annyiba kerül, mint egy ember által vezetett teherszállító, de pár év múlva teljes mértékben önállóvá válhat.
Két norvég cég fogott össze korábban annak érdekében, hogy elkészítsék a világ első robothajóját, amely belátható időn belül teljesen önálló módon szállítaná értékes rakományát. A jelek szerint már közel vannak a terv megvalósulásához, azonban évekre lesz szükség ahhoz, hogy munkába álljon a valóban önálló teherhajó.
A „tengeri Teslaként” is emlegetett megoldás tulajdonképpen egy hagyományos, szinte mindenki által jól ismert óriási teherhajó, amely egyszerre 100 konténert szállítana majd. A két cég májusban tette közzé elképzelését, amelyben már jelezték, hogy komolyan dolgoznak a terv megvalósításán, ezt pedig egy videó kísérte, amelyben szintén szemügyre vehettük a dolgok akkori állását. Most a Wall Street Journal közölt egy hosszabb cikket, amely a vezetőkkel készített interjúra épül, ebből pedig kiderül, hogy miként is képzelik a menetrend valóra váltását. A hajó már jövőre elkészülne, ezután azonban több éven keresztül, több lépésben válna teljesen függetlenné.
A Yara Birkeland az első körben saját legénységgel állna munkába, ezt egy évre rá, 2019-ben követné a távirányítás, 2020-ban pedig a teljesen önálló tevékenység megkezdése. A két cég szerint nagyjából 25 millió dollárba kerül majd a teljes projekt, ami háromszor akkora összeget jelent, mint egy hasonló, ám hagyományos irányítású hajó megépítése. Szükség lesz ugyanis a GPS, a radar, a kamerák, valamint a különböző érzékelők együttes alkalmazására, hogy idővel kiválthassák az emberi személyzetet. Eleinte Larvik kikötője és az ettől csaknem 60 km-re lévő üzem között szállítana majd rakományt (a mezőgazdaságban használt trágyát), később azonban, ahogy a nemzetközi előírások ezt lehetővé teszik számukra, hosszabb utakra is küldenék a hajót.
A zéró emisszióval kapcsolatos elképzelés révén a környezetre is gondolnak, itt szerintük akár 40 ezer, teherautókkal megtett utat is kiválthatnak majd egyetlen rakománnyal.
Két norvég cég fogott össze korábban annak érdekében, hogy elkészítsék a világ első robothajóját, amely belátható időn belül teljesen önálló módon szállítaná értékes rakományát. A jelek szerint már közel vannak a terv megvalósulásához, azonban évekre lesz szükség ahhoz, hogy munkába álljon a valóban önálló teherhajó.
A „tengeri Teslaként” is emlegetett megoldás tulajdonképpen egy hagyományos, szinte mindenki által jól ismert óriási teherhajó, amely egyszerre 100 konténert szállítana majd. A két cég májusban tette közzé elképzelését, amelyben már jelezték, hogy komolyan dolgoznak a terv megvalósításán, ezt pedig egy videó kísérte, amelyben szintén szemügyre vehettük a dolgok akkori állását. Most a Wall Street Journal közölt egy hosszabb cikket, amely a vezetőkkel készített interjúra épül, ebből pedig kiderül, hogy miként is képzelik a menetrend valóra váltását. A hajó már jövőre elkészülne, ezután azonban több éven keresztül, több lépésben válna teljesen függetlenné.
A Yara Birkeland az első körben saját legénységgel állna munkába, ezt egy évre rá, 2019-ben követné a távirányítás, 2020-ban pedig a teljesen önálló tevékenység megkezdése. A két cég szerint nagyjából 25 millió dollárba kerül majd a teljes projekt, ami háromszor akkora összeget jelent, mint egy hasonló, ám hagyományos irányítású hajó megépítése. Szükség lesz ugyanis a GPS, a radar, a kamerák, valamint a különböző érzékelők együttes alkalmazására, hogy idővel kiválthassák az emberi személyzetet. Eleinte Larvik kikötője és az ettől csaknem 60 km-re lévő üzem között szállítana majd rakományt (a mezőgazdaságban használt trágyát), később azonban, ahogy a nemzetközi előírások ezt lehetővé teszik számukra, hosszabb utakra is küldenék a hajót.
A zéró emisszióval kapcsolatos elképzelés révén a környezetre is gondolnak, itt szerintük akár 40 ezer, teherautókkal megtett utat is kiválthatnak majd egyetlen rakománnyal.