Gyurkity Péter

Dupla kettőscsillagot fedeztek fel

Egy további pedig hozzájuk csatlakozik, vagyis egyszerre öten vannak ugyanazon rendszerben.

Érdekes felfedezésről számoltak be a napokban a brit csillagászok Wales-ben megrendezett találkozóján, amelynek eredményeként egy újabb ötös csillagrendszerrel bővült a rendelkezésre álló katalógus. A meglehetősen ritka rendszer hozzánk viszonylag közel helyezkedik el, jó eséllyel saját bolygókkal.

A kutatók a SuperWASP (Wide Angle Search for Planets) névre keresztelt, viszonylag olcsónak számító kamerákkal végezték munkájukat, amelyek az égbolt bizonyos részein éveken át figyelik a fényességben tapasztalható változásokat. A Kanári-szigeteken és Dél-Afrikában elhelyezett példányok a tőlünk mintegy 250 fényévre lévő érdekes rendszerre figyeltek fel, amelynek részletes vizsgálatát követően kiderült, hogy az egy dupla kettőscsillagból, valamint a hozzájuk csatlakozó ötödik példányból áll, ami ugyan nem egyedülálló, ám meglehetősen ritka jelenség, legalábbis jelenlegi tudásunk szerint.

A Nagy Medve csillagképben található ötös csillagrendszer egyik kettőse olyan közel helyezkedik el egymáshoz, hogy az úgynevezett fizikai kategóriába sorolják, míg a másik páros tagjai között ennél jóval nagyobb, 3,2 milliárd kilométeres a távolság - ők mintegy 21 milliárd kilométerrel odébb helyezkednek el. A kutatók először ezen négy csillagot fedezték fel, a fényességben mutatkozó további ingadozások azonban elvezették őket az ötödik példányhoz, amely azoktól külön, ám szintén ugyanazon síkon mozog, vagyis jó eséllyel mind az öten ugyanazon korongból alakultak ki.

Korábban a Kepler segítségével már felfedeztek egy hasonló rendszert, ám az ilyen csoportok még mindig ritkának számítanak. A szakemberek nem zárják ki annak lehetőségét, hogy bolygók is megtalálhatók a rendszerben.