Balázs Richárd

Szabad az út az önvezető teherautók előtt az USA-ban

A Daimler autógyár bemutatta önvezető tehergépjárművét az Egyesült Államokbeli Hoover Dam-ben, amiből kitalálhatjuk, elsőként az amerikai utakon fog bemutatkozni.

Az Inspiration névre keresztelt robotjármű kevesebb balesetet, alacsonyabb üzemanyagköltséget és pihentebb sofőröket jelenthet a jövőben a teherfuvarozási üzletágban. A hasonló önrendelkezésű teherjárművek már foglalkoztatják a cégek fantáziáját egy ideje, különösen azokban az esetekben, amikor az adott jármű folyamatosan egy adott útvonalon közlekedik, vagy kevés emberrel, illetve más járművel találkozik. Több farmgazdaság használ önrendelkezésű arató-, vagy vetőgépeket, míg a Rio Tinto bányavállalat több mint 50 önvezetésű járművel szállítja a kitermelt vasércet Nyugat-Ausztráliában. Emellett az amerikai hadsereg is folyamatosan dolgozik a robot-teherautókon, amiket a háborús övezetekben vetnének be.

Az Inspiration azonban más, arra tervezték, hogy a főutakon, hagyományos autók és teherautók között közlekedjen. Nevada állam engedélyével ezt most már meg is teheti, ami nagy előrelépést jelent a szállítmányozó cégeknek, akik az államban nehezen találnak munkaerőt erre a kimerítő munkára. Ha beválik, újabb nagyméretű önvezető járművek követhetik, például szemétszállító teherautók és városi buszok.

Az önrendelkezésű teherautók számos előnyt hordoznak magukban. Az egyik ilyen az üzemanyag takarékosság, mivel automatikájuk finomabb gyorsulást és lassulást biztosít, mint amit egy embertől megszokhatunk a volán mögött. Több teherautó konvojban történő közlekedésre programozása is hasznos lehet, csökkentve a légellenállást a vezérjármű mögött haladók esetében, ami összességében ugyancsak alacsonyabb fogyasztást jelent. A teherautók képesek lennének az egymással való kommunikációra, jelezve, hogy lassítani, vagy gyorsítani fog a konvoj, emellett együttműködhetnek a rakodásoknál használt robotrendszerekkel. A hollandiai Rotterdamban a hajókról robotdaruk emelik ki a konténereket, megfelelő sorrendben rakva le önjáró szállítóeszközök segítségével. Tavaly Hollandia ötéves tervet jelentett be az ország felkészítésére az olyan járművek üzemeltetésére, mint az Inspiration.

Az önvezető teherautók támogatói általában a biztonságot hangsúlyozzák érveléseikben. Egy tanulmány szerint a közúti balesetek 90 százalékát emberi hiba okozza, aminek jelentős részét ki tudná iktatni a mesterséges intelligencia. "Egy autó soha nem fárad el. Nincsenek érzelmei, amikor egy szakítás után hazafelé vezet. Nem rúg be, nem lesz öreg és lassú" - érvelt Patrick Vogel, a berlini Freie Universitat szakértője.

Az Inspiration tudja, hogyan tartsa a sávot, változtassa sebességét és kerülje el az ütközéseket. A műszerfal fölött elhelyezkedő kamerája 100 méteres távolságot lát be, felismerve az útburkolati jeleket, míg radarrendszere 250 métert képes maga előtt monitorozni, észlelve a járműveket, amikre a teherautó valósidőben reagál. Ezzel együtt nem hagynák teljesen vezető nélkül az új gépeket, továbbra is ülni fog egy ember a vezetőülésben, hogy átvehesse az irányítást vészhelyzet esetén.

Az intézkedés pont az önvezető teherautók elfogadását segítené, a szakértők azonban nem igazán örülnek a felemás megoldásnak. "Meg van a kockázata, hogy a sofőrök túlzottan függővé válnak a rendszertől, vagy megpróbálnak csalni egy kicsit és olyan helyzetekben is használni a rendszert, amire nem kellene" - mondta Steven Shladover, a kaliforniai Berkeley Egyetem kutatója. "Ha ez bekövetkezik, az biztonsági problémákat vethet fel." Akárcsak a többi önvezető teherautó, az Inspiration is még évekre van a kereskedelmi megjelenéstől, azonban már megkapták az első rendszámtáblákat. A tesztekre Nevada állam útjain kerül sor, végre a valós világ adatait gyűjtve be, ami nagyban segítheti a további fejlesztéseket.

Addig azonban van pár fontos kérdés, amire pontot kell tenni. Még nem tisztázott, hogyan kezeljék a biztosítók az önvezető járműveket, avagy kit okoljanak egy közúti balesetért. Az sem egyértelmű, milyen hosszú távú hatásai lehetnek a hagyományos teherautók lecserélésének az új, mesterséges intelligenciával rendelkező változatokra - különös tekintettel a sofőrök állásaira, vagy a közúti forgalomra épülő üzletekre, éttermekre, motelekre.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Macropus Rufus #30
    index hír: egy gyalogos védelemmel ellátott autó simán elgázolta a gyalogost.

    http://dex.hu/x.php?id=inxtc&url=http%3A%2F%2Ftotalcar.hu%2Fmagazin%2Fbologatokutya%2F2015%2F05%2F24%2Fnapi_darwin-dij_felresikerult_a_gyalogosvedelmi_teszt%2F

    és ugye több ilyen is történt már a évek során. Bemutató alkalmával az egyik Volvó verte telibe az álló autót mert nem érzékelte. A Mecedes szintén falnak ment egy a bemutató során ,stb... Ezek után eléggé nehéz elhinni, hogy amúgy meg gond nélkül mennek a vasak.
  • NEXUS6 #29
    Valahol ott van a különbség, hogy a felmerült problémákhoz elég-e mennyiségi fejlesztés, vagy ezen jelentősen túlmutató minőségi fejlesztés,forradalmi ugrás kell.

    Ha még egy szenzor, némileg okosabb sw, kicsit combosabb hw elég az tényleg pár év. Ha viszont MÁS kell, az beláthatatlan.
  • NEXUS6 #28
    Érzelmileg kicsit túlreagálod a dolgokat, nem?
    ;-)
  • molnibalage83 #27
    Nagy különbség vanj a fejlődéspárti és aközött, hogy belátod valamiről, hogy attól kurva messze vagynuk. A rózsaszín ködös gondolkodás nem vezet sehova, mert a valóság pofáncsap úgyis....

    Majd, ha a robotautó lehúz olyan utakon hóban és esőben, ahol 10-20 centis kátyúk vannak, macskakő maradványok és nincs felfeste a sáv és lekpotak az úburkolat jelzések, akkor azt mondom, hogy lehet gondolkodni. Semmiféle realitása nincs a közeljövőben a teljes önvezető autónak. Én kb. jelenleg azt várnám el tőle, hogy az autópályán tartja a helyet és távolságot és előzni és kikerülni sem próbál. Esőben még ez is nehéz lehet a jelek szerint...

    Az űrbányászaos olcsóvá tétel is ökörség. Ha világ legdrágább nyersanyagáért csak le kellene hajolnod és zsájka tenni Hold-Föld távolságon, akkor is bajban lennél...
    Utoljára szerkesztette: molnibalage83, 2015.05.21. 09:03:35
  • Archenemy #26
    "az, hogy mit várunk a technológiától és az most mit tud az 2 különböző dolog. És soxor ezek a nüansznyi különbségek valójában a technológiailag lehetségest választják el a lehetetlentől."

    Ezt értem, és tényleg így van, de én akkor is úgy gondolom :) Mindegy, majd az idő megmondja.
  • M2 #25
    "engem is beleértve abszolút fejlődés és technika/technológia párti"

    Na már! Magamra köptem a délutáni teámat! :-D
  • M2 #24
    Hú hát igazad van! Az eső akkora probléma, hogy ezen fognak dolgozni még vagy 50-100 évig is! :-)
  • NEXUS6 #23
    Teljesen jogos az észrevétel!
    Szerintem Gombabácsi kivételével, + néhány emós méregzöldttől eltekintve a többség, engem is beleértve abszolút fejlődés és technika/technológia párti.

    Amit én pl a cikkben szereplő erősen marketingszagú hangvétellel szemben máshogy látok az az, hogy mit várunk a technológiától és az most mit tud az 2 különböző dolog. És soxor ezek a nüansznyi különbségek valójában a technológiailag lehetségest választják el a lehetetlentől.
    Előszörre úgy tűnik, hogy nem olyan nagy dolog esőben vezetni, kicsit jobban figyelek, meg lassabban megyek, aztán megy ez. De a gépnél ez nem így működik.

    Hasonló a szitu, hogy biztituti, hogy elterjed a villanykocsi a belsőégésűhöz képest, már csak az olcsó nagykapacitású akksit kell kifejleszteni. Namost pontosan ezt fejlesztjük vagy 100 éve és talán ma sem vagyunk hozzá közelebb.

    Ehhez képest még az is egy reális opciónak tűnik, hogy az űrből hozunk le olyan anyagokat, ami lenyomja az akksik árát.
    Pl lehetne ezüst-cink ezüst-oxid akksikat használni kocsikba, mert annak tök jó az energiasűrűség /tömeg viszonya, ha az ezüst már évszázadok óta nem lenne ilyen kiba drága.
  • Archenemy #22
    Sőt, elég, ha jobbak, mint az _átlag_ember.
    De egyébként én nem is értem, hogy az amúgy igen rózsás jövőképpel rendelkező ("űrmeghódíccsa") SG olvasók hogy tudnak aszteroidabányászatban meg holdkolóniában gondolkodni, miközben azt se fogadják el, hogy egy robotautó esetleg esőben is menni fog. Szerintem pl. az esőben menő robotautó kb. egymilliárdszor valószínűbb mint az, hogy az emberiség valaha is elhagyja a Naprendszert.
  • Archenemy #21
    Értem én, hogy kiforratlan és nem univerzális jelenleg, de tíz éve még a mai állapot is sci-fi volt. És ne feledjük, nem tökéletesnek kell lenniük, elég ha jobbak, mint az ember.