Balázs Richárd

Philae: verseny az idővel

Alig több mint 24 óra telt el azóta, hogy az ESA Philae leszállóegysége történelmet írt, az európai űrügynökség kutatói máris kénytelenek voltak versenybe szállni az idővel, hogy a lehető legtöbb tudományos adatot gyűjtsék be a 67P Csurjumov-Geraszimenko üstökösről, mielőtt a Philae végleg leáll, és örökre megszűnik vele a kapcsolat.

Ahogy korábbi cikkünkben beszámoltunk, nem volt zökkenőmentes az egység leszállása, kétszer is megpattant az üstökös felszínén, mielőtt megállapodott volna az objektum egy ismeretlen pontján, a becslések szerint egy kilométerre a tervezett leszállóhelytől. Három lábából csak kettő támaszkodik a talajon, a harmadik a levegőben maradt, így a Philae döntött pozícióban helyezkedik el, egy sziklafal árnyékában, ami jelentősen lekorlátozza a nappaneljeit érő napfény mennyiségét.

12 óránként csupán 90 percig éri az energiát adó fény, ami rendkívül megnehezíti a helyzetét. Töltés nélkül két napon belül lemerülnek a leszállóegység akkumulátorjai. "Jelenleg azt számoljuk, mit jelent mindez a közeli jövőre nézve" - tette hozzá a tegnap délután tartott sajtótájékoztatóján Koen Geurts, a küldetés leszállásvezetője. "Ez nem az a helyzet, amit reméltünk"

A Philae tíz fedélzeti műszere közül nyolc már küldött tudományos adatokat, az ESA pedig hatalmas sikerként értékeli az expedíciót, a darmstadti Európai Űrműveleti Központ szakemberei azonban jelenleg azon küzdenek, hogy a lehető legtöbbet hozzák ki a helyzetből. Holger Sierks, a Rosetta OSIRIS kamerájáért felelős mérnök két csapattal is elszántan keresi a Philae tényleges pozícióját az üstökösön. A leszállóegység az OSIRIS felvételein mindössze egy 3x3 pixeles pont, így az egész művelet a tű és a szénakazal esetére emlékeztet. A keresés teljes egészében egy manuális folyamat, mivel a 67P komplex és rendkívül szokatlan felszíni formái között gyakorlatilag lehetetlen az automatizált keresés. "Ehhez nem rendelkezünk algoritmussal" - mondta Sierks.


Így néz ki a Philae környezete, a kérdés, hogy hol is van mindez az eredeti leszállóhelyhez képest?

Ha sikerülne megtalálni az egységet, az nagyban segítene a Philae-csapatnak, hogy a környezet felmérésével képet kaphassanak, milyen az egység megvilágítottsága, illetve ezáltal mennyi energiát képes begyűjteni paneljeivel. Az ESA fontolgatja a Philae elmozdítását egy kedvezőbb pontra, azonban mivel a kis szondának nincs fedélzeti hajtóműve, egy meglehetősen kockázatos és kipróbálatlan tervről beszélünk. A Philae összességében négy műszerrel és rendszerrel rendelkezik, melyekkel elvileg meg lehetne mozdítani az egységet, persze egyiket sem erre a feladatra tervezték. "Ha csupán néhány fokot tudnánk mozdítani rajta, már az is elégséges lehetne" - nyilatkozott Jean-Pierre Bibring, a Philae tudósa a New Scientist-nek.

A tervek szerint a MUPUS elnevezésű műszerrel bírnák mozgásra, ami egy kis kalapáccsal is fel van szerelve, ennek fel-le mozgatásával talán sikerülne megadni a harmadik láb letételéhez szükséges lökést. Az egység szigonyának és fúrójának, valamint hideg-gáz fúvókájának alkalmazását is újra lehet értelmezni, hogy valahogy a fény felé mozdítsák a szerkezetet. Az ESA szakértői egész éjszaka dolgoztak a lehetséges megoldásokon, kétóránként összeülve, hogy megvitassák elképzeléseiket és megtalálják a legjobb megoldást.

Akárhogy alakuljon is a Philae sorsa, fedélzeti műszerei elsőként adnak közelképet egy üstökösről, ami talán feltárhatja a Föld, a víz és más életet adómolekulák eredetének rejtélyeit is. A hosszú távú tudományos céloknak azonban nagy valószínűséggel búcsút kell mondanunk, nagyon kicsi ugyanis az esély, hogy a szonda megéli a jövő márciust, amikor az üstökös a Nap közelében elkezd felmelegedni.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • llax #7
    Mondjuk ez egy erősen optimista hozzáállás.
    A fúrás körül/után lett volna még teendő. A műszerei inkább csak kipróbálva lettek. Minimum egy hétre terveztek, de a konstrukció lehetővé tette volna a több hónapos működést.
    Ez a passzív leszállás egy jelképes gravitációjú testre, használhatatlanná vált rögzítési rendszerrel, ezzel jár. Még az is nagy szerencse, hogy "utolsó landoláskor" nem fejjel lefelé érkezett le, így tudott hasznos adatokat küldeni és megmaradt a későbbi felébresztés esélye.
  • Molnibalage #6
    http://sg.hu/forum/uzenet/1115979912/2716
    Ez a komment kicsit ellentmond neked.
  • ostoros #5
    "ps: Sok tudos es mernok 30 eve dolgozott a projecten, azaz kb. a teljes tudomanyos karrierjuk alatt ezen az egy leszallason dolgoztak. Raadasul a tervezett fel ev meres helyett osszesen 2 napig tartott az egesz, nagyon keves hasznalhato tudomanyos eredmennyt produkalva. (a szonda persze meg mukodik, de keringo szondaja a nasa-nak is volt mar regebben, hasonlo muszerezettseggel) "
    Vagyis jól kibasztak a projekttel a hivatalnokok. Tipikus fillérbaszás.
  • kvp #4
    A sajtotajekoztaton elmondtak, hogy kevesebb energia jon be, mint ami az aksik toltesehez szukseges futesre kell. Tehat jelen fenymennyiseg mellett nem toltheto fel az aksi es raadasul a leszalloegyseg azt a parancsot sem kapta mar meg, hogy idle hanem low power allapotban varjon, tehat ha lenne eleg tap, akkor is 2 wattot enne foloslegesen, ami egyebkent akar a toltesre is fordithato lenne. A kommunikacios modul bekapcsolasahoz pedig kb. a rendelkezesre allo energia 10x-ese kellene. Egyszeruen nem arra terveztek a szondat hogy nem kap rendesen napfenyt. Egyebkent leszallas elott le volt hulve az aksija es joreszt ki volt sutve. A ledobas elott az ellenorzesek soran futottek fel es toltottek fel a szondarol, azzal a feltetelezessel, hogy a leszallas utani naptol mar napenergiarol fog menni.

    Egyebkent erdekes, hogy keszult egy kis rajzfilm gyerekeknek a szondarol es a leszalloegysegrol (nagy szemekkel, stb.). Ebben a leszalloegyseg leszallas utan lecsuszik egy hegyoldalon, haromszor bukfencezik, majd beugrik egy kraterbe es onnan nez kifele. Ahogy elnezem pontosan ez tortent. Vegul is sikerult iranyitott modon lezuhanni es mukodopeses maradt ket egesz napig. Viszont ugy nez ki, hogy amikor rajottek mi a helyzet, akkor megprobaltak minel tobb kiserletet reszben elvegezni, bar mind hosszabb tavu lett volna, ezert a vizsgalatok nagyresze elmaradt.

    Kesobb, amikor a Naphoz kozelebb lesz az ustokos, akkor van esely ra, hogy tobb napfenyt kapjon a szonda, igy esetleg ujra beindulhatnak a rendszerei. Felteve, hogy a nap hatasara keletkezo csova nem szennyezi el a napelemeket. Mindezek melett a jarmu nincs is lerogzitve, tehat akar le is fujhatna egy nagyobb gazkitores a felszinrol. (es akkor visszaesne mashova)

    Az egesz problema oka az, hogy a leszorito fuvoka nem mukodott ezert a ket horgonyt sem lehetett hasznalni, viszont igy a labak visszadobtak a jarmuvet. Meg mindig pattogna ha harmadikra nem esik be a kraterbe. Normal mukodes mellett a fuvoka leszoritja a szondat, mig a ket horgony rogziti, a fuvoka leallasakor labak rugoi pedig feszesre huzzak a koteleket. Szerintem egy nasa fele fuvokas iranyitott leszallas jobb lett volna, de az novelte volna a leszalloegyseg tomeget, amire nem volt keret. Ezert es egyeb politikai okokbol is kapott ilyen kis aksit es tisztan napelemes aramforrast, nuklearis helyett. (a nasa fele napelemes rendszereknek jellemzoen legalabb az aksi futes nuklearis, ujabban a napelemek helyett is inkabb rtg van)

    ps: Sok tudos es mernok 30 eve dolgozott a projecten, azaz kb. a teljes tudomanyos karrierjuk alatt ezen az egy leszallason dolgoztak. Raadasul a tervezett fel ev meres helyett osszesen 2 napig tartott az egesz, nagyon keves hasznalhato tudomanyos eredmennyt produkalva. (a szonda persze meg mukodik, de keringo szondaja a nasa-nak is volt mar regebben, hasonlo muszerezettseggel)
  • xyl #3
    A rendszer három évig volt hibernált állapotban. Az egyik kérdés az, hogy az akkori felélesztéskor a Philae kapott-e energiát az anyaszondától? A másik persze az akkumulátorok öregedése. Ha sikerül feléleszteni, akkor a mostani pozíció akár jól is jöhet akkor, amikor a szonda közelebb lesz a Naphoz.
  • llax #2
    Minden attól függ, volt -e forgatókönyvük erre az esetre. Még a tervezéskor...
    Az 1,5/12 órákkal az a gond, hogy a szonda hibernált állapotban is fogyaszt energiát, Legtöbb rendszer fogyasztása ilyenkor nagyon minimális, némelyé akár 0, de az akkumulátorokat fűteni kell ahhoz, hogy tölthetők legyenek. Utóbbi sok energiát igényel. Szerintem ezért nem terveznek hosszabb távra jelen állapot mellett. Ha az energiamérleg bármilyen módon pozitívvá tehető lenne, már jöttek volna vészforgatókönyvek, akár "nem hivatalosak" is, illetve nem a legkockázatosabb művelettel próbálkoznak (fúrás), csak a szerencsében bízva, hátha odébb billen. Ugyanis legutóbb fúrásra kapott parancsot...
    Utoljára szerkesztette: llax, 2014.11.15. 00:08:42
  • Myers #1
    Ok, most elhasználják a fúrásra az energiát. De utána nem lehetne azt csinálni, hogy ezekkel a 12 óránkénti 1,5 órákkal szépen fullra töltenék az akksit? Utána lehetne megint dolgozni. Esetleg megpróbálni elmozdítani.