Balázs Richárd

A zöldebb repülés előfutára az Airbus elektromos gépe?

Múlt héten egy elektromos meghajtású kisrepülőgép emelkedett a magasba a franciaországi Bordeaux felett. Csupán egy kétüléses gépről van szó, a repülést lehetővé tevő technológiák sora azonban egy új utasszállító repülőgép-osztályt eredményezhet, ami a maiaknál tisztább, zöldebb elektromos energiát használ.

A csendes, karcsú szénszálas E-Fan a francia Airbus alkotása. Szárnyai alá rejtett két 65 kilogrammos lítium akkumulátorcsomagjával, melyek egy-egy 30 kilowattos elektromos motort hajtanak meg, az E-Fan óránkénti 185 kilométeres sebességgel repül egy órán át. Bár ezzel sem sebességi, sem távolsági csúcsokat nem fog dönteni, ígéretes első lépésnek tartják abban a fejlesztési programban, ami sokkal nagyobb elektromos repülőgépek fejlesztését tűzte ki célul maga elé a nagy teljesítményű lítium akkuk és szupravezető motorok következő generációjával.

Bár az Airbus riválisa, a Boeing már 2007-ben megépített egy elektromos üzemanyag-cellával működő, könnyűsúlyú repülőgépet, az Airbus szerint az E-Fan több mint egy kutatási projekt. 2017-től az Airbus egy új részlege, a VoltAir gyártásba viszi és gyakorlógépként, valamint a vitorlázórepülők vontatójaként piacra dobja az E-Fant ott, ahol jelenleg a Cessna dominál, nyilatkozott Jean Botti, az Airbus csoport műszaki igazgatója. Az E-Fan későbbi hibrid változatai, melyek két- és négyüléses változatban készülnek majd, egy kis motorral töltik repülés közben az akkukat, így 3-4 órán át levegőben tudnak maradni. A végcél azonban egy hibrid utasszállító. "Az E-Fan csupán egy nagyobb utasszállító előfutára" - mondta Botti.


Az E-Thrust elnevezésű kutatási programban az Airbus egy 80 üléses hibrid utasszállító megalkotásán dolgozik, ami egyfajta légi Toyota Prius-ként az országon belüli utazásokat szolgálná ki. A Boeing is kutatja a hibrid elektromos megoldásokat, méghozzá a NASA-val karöltve, egy olyan gépet szem előtt tartva, ami nem kevesebb, mint 150 utas szállítására alkalmas, bár terveik kicsit távolabbiaknak tűnnek. "A kísérleti program eredményeire további elemzések várnak" - nyilatkozott egyik szóvivőjük a 2007-es tesztek után. Jelenleg a Boeing a 787-es károsanyag-kibocsátásának csökkentésére koncentrál.

Az Airbus azonban teljes erőbedobással dolgozik a hibrid megoldáson. Terveik szerint egy Rolls-Royce sugárhajtóművet fognak beépíteni az E-Thrustba, ami tolóerő helyett elektromosságot generál majd, folyamatos töltést biztosítva a hat légcsavart hajtó akkumulátoroknak. Egy kétüléses és egy 80 férőhelyes gép között azonban hatalmas különbségek vannak. Az E-Fan 60 kilowattot biztosító két motorja helyett, az E-Thrust összesen 4 megawattot, vagy ha a hat elektromos motort nézzük, akkor egyenként 670 kilowattot igényelne, taglalta Botti.

Mindez rendkívül nagy feszültségek alkalmazását jelenti, ezért az elektromos kábelek, csatlakozók, valamint az elektronika egy új generációjára lesz szükség. Az Airbus müncheni laboratóriumában a Siemens motorszakértői segítik a fejlesztőcsapatot a szupravezetőkben rejlő lehetőségek kiaknázásában. A Siemens reményei szerint a trükkök egy részét a szélturbinákban is kamatoztathatják. "Vannak hasonlóságok, azonban a szélerőművekkel ellentétben, nekünk a gravitációval is dacolnunk kell" - mondta Botti.

Delia Dimitru, aki a repülés környezeti hatásait tanulmányozza a brit Manchester Metropolitan Egyetemen, úgy véli, amíg az Airbus megújuló forrásokat használ akkui töltésére, miközben a gépek a talajon várakoznak, pozitív előrelépésnek tekinthető, meggátolva a repülés 2000-es évekbeli károsanyag-kibocsátási szintjeinek 2050-re jósolt megduplázódását.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • sanyicks #109
    "Kb. egyformán bonyolult a kettő. A villanymotor tekercselése sem egyszerű, csak kívülről nem látod."

    omg... ha szerinted egy indukciós motor bonyolult, akkor egy kötött pulcsi is az, hiszen sok rendezett szál kell bele, majdnem annyi mint egy villanymotorba :D

    Viccet félretéve. Az indukciós motor egyszerű mint egy faék, ezért kb a létező legmegbízhatóbb, legigénytelenebb gép a mozgó alkatrész nélküli gépek után. Nem véletlenül használják mindenhol.
  • sedward #108
    Mi ez a primitív színvonal? Be akartam írni valami értelmeset de látom megy a személyeskedés és a vásári stílus...
    Egyébként ez az új design a régi Népszavára emlékeztet, ami elég sajnálatos, de legalább vannak még jó cikkek.
  • T2k #107
    "hogy egy Prius, fogyaszt kb 5 litert, annyival egy jó diesel is elvan."

    Aha persze, qrva jól elvan 5 literrel. Csakhogy ezalatt a Prius megtesz 120-130 km-t addig a szaros elavult dízeled alig 70-et. Arról meg már ne is beszéljünk, hogy a gázolaj literje 10-15%-al több felszabadítható energiát tartalmaz a benzinhez képest amivel a Prius megy, úgyhogy energia egyenértékben számolva még ennél is szarabb a fostos dízeled.

    "Ráadásul autópályán már simán elmúlik az előnye a hibridnek."

    Jól van fiam, látom voljin szintjén vagy , érteni nem értesz hozzá olvasni nem tudsz de azért beleugatsz. Lapozz vissza az 58-as hozzászólásomhoz és szépen nézd végig a videót amiben láthatod hogy a hibrid előnye annyira elfogy autópályán hogy még így is halálra veri a szaros dizeledet.
    Köszönjük a hozzászólásodat, leülhetsz, elégtelen.
  • T2k #106
    Mivel nem csak egyszerűen arról van szó, hogy a leghalványabb fingod sincs a hibridekhez, hanem még az általános iskolai szintű fizika/kémia is teljesen ismeretlen számodra sőt a gondolkodás/olvasás/helyes szövegértelmezés is megoldhatatlan feladatok elé állítanak ezért teljesen reménytelen elmagyarázni neked bármit is, kb. olyan feladat mintha egy baktériummal kellene megértetnie magát az embernek. Ennek ellenére hogy lásd milyen nagyvonalú vagyok veled kapsz egy házi feladatot:

    a hülyeséged kulcsa az, hogy nem vagy képes felfogni hogy mihez képest pazarolna vagy sem, ha a benzinmotor tölt vissza.

    Képességeid alapján kb. 20 ezer évre tippelem azt az időt mire rájönnél miért csináltál itt magadból oldalakon keresztül megahülyét, úgyhogy inkább azt javaslom kérdezz meg valakit aki veled ellentétben gondolkodni is tud és elmagyarázza neked a házi feladatod megoldását.
    Amennyiben erre sem vagy képes - amire valljuk be nagy esély van - akkor nagyon kellemes erőlködést kívánok életed hátralevő részében a wc-n, ahol vérvörös fejjel reménytelenül küzdesz majd a feladat megoldásával.
  • T2k #105
    "Ha valaki azt írja, hogy szénből és hidrogénből előállítható olaj vagy benzin, akkor miért kellene mellékelnie technológiai leírást?"

    Neked nem is kell csak az értelmes embereknek. Neked se a tudásod se a képességed nem teszi lehetővé, hogy felfogd mekkora emeletes baromságokat hordasz össze. 1 hét után még mindig csak ott tart a szerencsétlenje hogy szénből meg hidrogén mi állítható elő meg hogy a németek mit csináltak. Ki mondta hogy nem állítható elő te diszlexiás marha? Mivel a fizikai/kémiai tudásod nem hogy nulla hanem egyenesen negatív nem vagy képes felfogni hogy annak a folyamatnak az energiamérlege pont olyan előjelű mint a te tudásod, úgyhogy rajtad és az idiótákon kívül senki sem fog valahonnan szerezni X energiát hogy egy szar hatásfokú folyamat végén visszakapja az X töredékét benziben, de ezt a te csökött agyad százezer év alatt sem lenne képes megemészteni. Pont olyan vagy mint a Münchausen báró, az sem adott technológiai leírást a baromságaihoz, csak szépen elmesélte hogy ő bizony a hajánál fogva rántja ki magát a gödörből. Neked is csak néhány veled egy bányászbéka szinten vegetáló tedimaci szintű közönségre van szükséged akik idióta vigyorral a fejükön nyáladzval lelkesen tapsikolnak a hülyeségeidnek és te máris öntöd ki a fejedből a hulladékot.

    "Ott, ahol szén és hidrogén is rendelkezésre áll."

    És hol áll rendelkezésre a Föld nevű bolygón hidrogén szabad állapotban hülyegyerek? A hidrogénfán a hidrogénbányában vagy megfúrod a léghajókat az égen?

    "és közben rengeteg hü szabadul fel"

    Igen, ez is telitalálat volt. Nálad csak a sok hű meg hó szabadul fel semmi más.

    Túlértékeltelek, te képtelen lennél az általános iskolát elvégezni úgyhogy ne is próbálkozz vele, már a beiratkozásra se sikerülne eljutnod mert megállítana a bejárati ajtó amin kilincs van és ez a bonyolult szerkezet megoldhatatlan feladat elé állítana.

    Ismét hatalmasakat röhögtünk a fejeden, várjuk a következő produkciódat amivel még nagyobb hülyét csinálsz magadból.
  • Vol Jin #104
    Azért az jó, amikor a villanyos rásegít.
  • Annorax #103
    Ha azt vesszük, hogy egy Prius, fogyaszt kb 5 litert, annyival egy jó diesel is elvan. Ráadásul autópályán már simán elmúlik az előnye a hibridnek. Arról meg ne is beszéljünk, hogy Priust vezetni kb olyan élmény, mint tehénen lovagolni. :-)
  • teddybear #102
    Én már régen nem tudok az ilyeneken röhögni. Ami azt illeti még a Simpson-családot is megutáltam miattuk, meg a többi hasonszőrű rajzfilmet.
    Túl sok hasonló idiótával kellett veszekednem, mert alapvető ökörségeket követtek el, aztán nem akarták elismerni a hibázásukat.
  • Vol Jin #101
    De mit csináljak, ha szórakoztató? :-)
  • teddybear #100
    Kissé mazochista vagy. Barátunk már régen nem érveket sorol, hanem csak személyeskedni próbál, vagy sértegetni a többieket. Az ilyet nem fogod érvekkel meggyőzni, mert nem is lehet. Max élőben kényszeríteni, hogy fogja be.
    A legjobb levegőnek nézni.