Balázs Richárd

Hol lehet az MH370-es járat?

A világ két vezető oceanológus térképésze által készített új tengerfenék ábrázolás fényt deríthet, milyen víz alatti eszközöket érdemes alkalmazni a Malaysia Airlines eltűnt gépének feltételezett elhelyezkedési területén a roncsok kereséséhez.

A tengerfenék domborzatát bemutató térkép az Indiai-óceán egy jókora területének recés fennsíkjait, hegygerinceit és más víz alatti képződményit mutatja be. Ez az a terület, ahová a március 8-án eltűnt MH370-es járat utáni kutatások összpontosulnak. Az új domborzati térkép egy 2000x1400 kilométeres területet ábrázol, ami magába foglalja azt a két fennsíkot, ahonnan állítólag két hajó is észlelte a repülőgép fekete dobozának jelzéseit.

Az új adatok szerint terület legmélyebb pontja 7883 méter, ami a Wallaby-Zenith törészónában helyezkedik el, de találunk itt a tengerfenéktől számított közel 5000 méteres magasságba nyúló víz alatti hegyeket és fennsíkokat is. Az Eos Föld- és űrtudományi hetilapban megjelent ábrázolást Walter H.F. Smith és Karen M. Marks, az Egyesült Államok Nemzeti Óceáni és Légköri Hivatal (NOAA) műholdas magasságmérési laboratóriumának munkatársai készítették. A műholdas magasságmérésnek köszönhetően hatalmas víz alatti területek domborzatáról kapunk képet, melyek ennek az eszköznek a hiányában feltérképezetlenek maradnának, magyarázta Smith, aki Marks-szal publikus adatokból és különböző mélytengermérési modellekből készítette el a kutatási terület domborzati térképét.

Smith szerint a térkép segítséget nyújt a keresésben a hatóságoknak a megfelelő víz alatti robotjárművek kiválasztásához. A tengerfenék egyenetlenségeinek és alakjának ismerete ugyancsak segíthet megbecsülni, hol fordulhatnak elő a repülőgépből származó lebegő roncsok. Smith ezzel együtt figyelmeztet, térképük nem vezet el az eltűnt repülőgéphez, illetve más kutatási területeket sem definiál. "Nem mutatja meg a gép helyét" - mondta Smith. "Egy nagyon széles ecsettel festettünk"



A fenti képen a szaggatott vonalak a keresési zónát jelölik. A gép fekete dobozának első szonár jeleit (fekete kör) egy kínai hajó észlelte a Batavia-fennsík (B) keleti oldalán, ahol a legsekélyebb pont (S) a becslések szerint 1637 méter. A következő jelentett szonár kapcsolat (vörös kör) egy ausztrál hajótól származik a Zenith-fenssík (Z) északi oldaláról. A terület legmélyebb pontja (D) a Wallaby-Zenith törésizónában fekszik, megközelítőleg 7883 méteres mélységben. A Wallaby-fennsík (W) keletre található a Zenith-fennsíktól. Az itt látható teljes terület legsekélyebb pontja a Broken Ridge (BR). Itt található még a Mélytengeri Fúrási Projekt (DSDP) 256-os területe, amit szürke pöttyel jelöltek.

Az eltűnt gép utáni keresés az Indiai-óceán déli területére, Ausztráliától nyugatra fókuszálódott. A kezdeti légi és víz alatti keresések kudarca után a hatóságok májusban bejelentették, hogy kiterjesztik a keresési területet és feltérképezik a tengerfeneket. Smith rámutatott, a keresést nagyban hátráltatja, hogy egy rendkívül hiányosan feltérképezett területen zajlik. Az Indiai-óceán délkeleti részétnek domborzatát csupán 5 százalékban mérték fel a hajók szonárjai. A többi részről csak műholdas magasságmérésekből vannak adatok, melyek viszonylag alacsony felbontású térképezést tesznek lehetővé a hajókkal végzett módszerekhez viszonyítva. "Ez egy rendkívül összetett része a világnak, amit alig ismerünk" - mondta Smith.

A megfelelő adatok hiánya nem csupán a keresést hátráltatja, de megnehezíti a környezetet és éghajlatot modellező tudósok dolgát is, tette hozzá Smith. Saját bolygónk víz alatti topográfiájáról rendelkezésünkre álló ismereteink "sokkal szegényesebbek, mint a Hold, a Mars és a Vénusz domborzatának ismerete" - írja Smith és Marks az Eos-ban. Ez részben annak is köszönhető, hogy ezeken az égitesteken nincsenek óceánok, így jóval egyszerűbb a felszíneik űrbeli feltérképezése.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #12
    Eloszor is egyelore ugy nez ki, hogy valaki a gepen tartozkodok kozzul kapcsolta ki a kabinban levo nyomjelzoket. A masik az, hogy a kikapcsolhatatlan nyomjelzo a hajtomuvezerlo rendszerben vegig mukodott, csak a legitarsasag lemondta az elofizeteset, ezert amikor orankent be akart lepni, hogy elkuldje az adatokat a muhold mindig kirugta, hogy ervenytelen az elofizetes. Ezert van az, hogy csak a login kiserlet soran gyujtott ping adatok vannak meg, mert csak odaig jutott a belepessel a gep szamitogepe.

    A ket kor kozott kb. 600 kilometer van. Harom lehetoseg van, hogy hogyan lehet osszehozni ilyen eredmenyt. Vagy hibas az egyik (esetleg mindketto), vagy a ket doboz tenyleg ennyire kerult egymastol. Ez vagy azt jelenti, hogy nagyon szetszorodtak a roncsok vagy azt, hogy a gep egy resze (vagy egesze) uszokepes maradt es reszben a felszinen, reszben a felszin alatt lebegett es igy tett meg nagy tavolsagokat. Mindenesetre az, hogy meg tormeleket sem talaltak a felszinen eleg aggaszto es vagy tenyleg nagyon rossz helyen keresik vagy az egesz gep egyben sullyedt el, ami eleg valoszinutlen.

    Az elmeletekrol csak annyit, hogy nem valoszinu, hogy egyben erte el a gep a felszint, mert ha akar csak 1 mentomellenyt is bekapcsolnak, akkor annak a nyomjelzojet fogtak volna a muholdak. Ha az utasok tudtak volna, hogy rossz iranyba mennek, akkor ugyancsak jelezhettek volna egy mentomelleny aktivalasaval, akar meg a levegoben is. Feltetelezve persze, hogy senkinel nem volt muholdas telefon es a navigacios jeladok mellett a civil telefonos kapcsolatot is blokkolta valaki.

    A jovot nezve a gepekre rakott kotelezo es kikapcsolhatatlan nyomjelzo nem lenne rossz otlet. Sokan mondtak, hogy a gepek farkaba is epithetnek ugy, hogy vizbeeres eseten letorjon es a felszinen lebegjen. Ezeken kivul a rogzitett adatokat akar fel is tolthetnek folyamatosan es valos idoben egy kozponti szerverre, igy barmikor vissza lehetne nezni barmelyik ut teljes hangfelvetelet es muszaki adatait. Szerintem ha az utobbiakra odafigyelnek, akkor neha meg a baleset elott kozbe lehetne avatkozni, ami legalabb a muszaki hibak szamat csokkentene.
  • teddybear #11
    "Még annyit, hogy ha valaki több ezer km-ről akarja a gépet egy dronnal megkeresni, akkor sem kell nyomkövető, elég ha ismeri a gép indulási időpontját és az útvonalát, mindkettő nyilvános adat."

    Az kevés ahhoz, hogy lelődd. Ha van hozzá mondjuk egy vállról indítható légvédelmi rakétád, azt el kell vinni a reptéri kifutóhoz, kockáztatva, hogy esetleg felfedeznek az előkészület, vagy a kilövés alatt, aztán esetleg még meg is kergethetnek. A forróbb helyeken esetleg le is lőhetnek.
  • teddybear #10
    Viszont vegyük az anyagi vonzatát. Csak nagy utasszállítóból van úgy 40 ezer példány(lehet több, de kevesebb is). Ezekbe mindbe beleépíteni egy ilyen nyomkövető rendszert, felépíteni a globális követő rendszert, mennyibe is fájna?
    Az, hogy néha el-eltűnik egy-egy gép bár az érintetteknek fájdalmas, de akkor sem éri meg.
  • halgatyó #9
    Még annyit, hogy ha valaki több ezer km-ről akarja a gépet egy dronnal megkeresni, akkor sem kell nyomkövető, elég ha ismeri a gép indulási időpontját és az útvonalát, mindkettő nyilvános adat.
  • halgatyó #8
    Szerintem ha valaki le akar lőni egy ilyen nagy, lomha, semmilyen védelemmel sem ellátott civil utazszállítót, annak nincs szüksége az általad említett nyomkövetésre.

    Továbbá, ha ez a műholdak felé jelet sugárzó ketyere csak percenként ad ki magából egy századmásodperces jelsorozatot, akkor az a jel nem lesz alkalmas nyomkövetésre, ellentétben a hajtóművek óriási hősugárzásával.
  • NEXUS6 #7
    Szerintem viszont egy szoftveres hiba, + a pilcsik bealvása (szó szerint) volt az ok.
    MIre pár óra múlva felébredtek/észbe kaptak azt sem tudták hol vannak, vagy kit, milyen frekvencián hívjanak.
  • Omega #6
    Ez a négyzet brutál nagy, akkora mint egész Ausztrália. Még mindig az a probléma mint az elején, túl nagy területen keresik.
  • teddybear #5
    A balesetek ellen tudunk védekezni, a szándékos rosszindulat ellen nem. Itt nagyon úgy néz ki, hogy valamelyik pilóta öngyilkos akart lenni, és úgy döntött, viszi magával az egész gépet.

    Technikailag azért lehetséges kikapcsolni, mert van biztosítéktábla, és van főkapcsolója.
    Ami a követést illeti, az óceánok közepén nincs radarállomás, nem látja semmi hogy mi van a levegőben.

    Ami pedig a kikapcsolhatatlan nyomkövetőt illeti, azzal alaposan megkönnyítenéd annak a dolgát, aki le akarja lőni az adott gépet. Csak egy megfelelően programozott nyomkövetős légi fegyverre(rakétára vagy drónra) lenne szükség.

    Egyébként veszett el már több gép is nyomtalanul. A Bermuda-háromszög legendájában csakúgy hemzseg az ilyenektől.
  • Camouflage #4
    Szerintem pedig ezzel a geppel forgatjak a Lost 7. evadjat.

    @Darth Sith:
    Igen, szerintem is nevetseges, szanalmas, es jellemzoen emberi. Ez igy mind egyszerre.
  • Darth Sith #3
    Valaki hozzáértő homályosítson már erről fel pls, hogyan lehet az, hogy csak úgy ki tudja a pilóta vagy bárki kapcsolni a gépen a nyomkövetőt, illetve előfordulhat az, hogy nem tudják visszamenőleg nyomonkövetni mikor merre járt a gép? Ha csak 10-30 másodpercenként felküldene a gép automatikusan egy GPS koordinátát az aktuális pozíciójával és gépazonosítóval, az összesen néhány bájt adat, amelyet a tulajdonos légitársoság vagy bárki aki épp felügyeli letárol pár hónapig visszamenőleg, hogy minden visszakereshető legyen. Telekomm rendszereknél ez működik, akkor, hogy lehet az, hogy repülésirányításnál ez nincs megoldva? Ennek bekéne ágyazva lennie a gép olyan részébe, ahol senki nem fér hozzá, nem tudja kikapcsolni, és duplikálva van, automatikus adatküldéssel. Akkor gyakorlatilag a vízbeérésig, vagy felrobbanásig folyamatosan kéne küldenie az adatokat, amely néhány négyzetkilométerre redukálhatná a keresési zónát.