Ötvös Tibor

Minden idők legerősebb vihara a Haiyan szupertájfun

A Fülöp-szigeteken végzett pusztítás után Vietnamra is lecsapott a mostanra szerencsére már csak trópusi viharrá "szelídült" Haiyan szupertájfun, ami azonban így is minden idők legerősebb vihara lett.

November 2-án jelentették először a japán meteorológiai szolgálat munkatársai, hogy a Fülöp-szigetekről keletre érdekes légköri jelenségre bukkantak, melyet elsőre csak anomáliának véltek, ám két nappal később már tudták, hogy itt komolyabb a gond. Miután több ponton is sikerrel mérték az akkor már trópusi viharrá minősített jelenséget, kielemezték az adatokat és végül a legmagasabb kategóriába sorolták, azaz megkapta a szupertájfun címkét. A 313 kilométeres szélerősség minden idők legmagasabb mért adata, ráadásul a viharok besorolására használt Dvorak-skála is kiakadt, 8.0-ás érték felett még sosem mértek vele, a Haiyan viszont 8.1-et mutatott.

Klikk ide!
Klikk a képre a nagyobb változathoz
A Fülöp-szigeteken átvonult pusztító szupertájfun elképesztő károkat okozott és rengeteg halálos áldozatot hagyott maga után. Szombaton a hivatalos közlemények szerin 138 ember vesztette életét, vasárnapra ez a szám már 10 ezer felé emelkedett, Tacloban városa eltűnt a Föld színéről és elkezdődött a túlélésért folytatott harc. "Tacloban teljesen elpusztult" - nyilatkozta Andrew Pomeda tanár, az egyik túlélő. "Sokan eszüket vesztették az éhségtől vagy családtagjaik elvesztése miatt. A túlélők közül sokan erőszakosak lettek, kirabolják az üzleteket, a bevásárlóközpontokat... attól tartok, hogy maximum egy hét múlva az éhség miatt gyilkolni is fognak."

A kormányok természetesen már felajánlották a segítségüket és a különböző segélyszervezetek is elindították a szállítmányaikat. A Haiyan azonban hétfő estére elérte Vietnamot is, ahol pusztán a Fülöp-szigeti pusztítás fejleményeként már az előkészületek során bekövetkezett riadalom hatására 11-en vesztették életüket. Köztük volt egy újságíró is, aki szerette volna lefényképezni az időközben trópusi viharrá szelídült jelenséget, ám az úton balesetet szenvedett. Dél-Vietnamból 600 ezer embert sikeresen telepítettek ki.

Klikk ide!
Klikk a képre a nagyobb változathoz
A Haiyan hatására mindenesetre megjelentek már a téma szakértői is, akik szinte egyöntetűen a globális felmelegedéssel hozták összefüggésbe a utóbbi években tapasztalható viharokat. Elmondásuk alapján az óceánok felmelegedésének hatására egyre szélsőségesebb és pusztítóbb időjárási jelenségeket tapasztalhatunk majd. "Egy felmelegedési tendencia tapasztalható az óceánoknál és ennek a legfontosabb következménye a ciklonok intenzitásának növekedése lehet" - mondta Herve Le Treut, egy párizsi egyetem professzora és klimatológusa az egy nappal a Fülöp-szigeteki katasztrófa után Varsóban megtartott ENSZ konferencián.

Az eseményen döntés is született a melegház-hatás csökkentése érdekében és 2015-re szeretnének ebben jelentős eredményeket elérni. "Ami itt zajlik az nem játék" - közölte Christiana Figueres, az FCCC (az ENSZ éghajlat-változási keretegyezménye) vezetője. "Itt nincsenek oldalak, az egész emberiség a tét. Nincsenek győztesek vagy nyertesek, mindannyian nyerünk vagy vesztünk." Az ENSZ november 22-én újabb tanácskozást tart majd Varsóban.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • fszrtkvltzttni #75
    Mert ugye a demokrácia azon alapszik, hogy van-e ótó a segged alatt... Meg, ha neked nincs akkor senkinek se legyen...
  • halgatyó #74
    Persze, döntöttek. Az embereket meg "elfelejtették" megkérdezni, ahogy az egyre több helyen lenni szokott ebben a marhanagy demokráciában.
    Azokat a hitvány senkiket tolják előre a sajtó segítségével is, akik egyfolytában HISZTIZNEK, hogy a másik ember miért ül autóba. Ahelyett, hogy eleve autómentes helyre költöznének.
  • fszrtkvltzttni #73
    "Ott is a várostervezők és a politkusok fognak dönteni." Ja, és úgy döntöttek, hogy legyenek megavárosok fejlett tömegközlekedéssel, viszont korlátozzák az autóvásárlásokat. Ez nem amerika, hogy hisztizek, ha nincs saját 3000-es autó a csóró seggem alatt.
  • halgatyó #72
    A cikk vége igen fenyegetőre sikerült. Megint összejön egy rakás fejes, és megint elvitatkozgatnak arról, hogyan kellene a lakosságot még jobban elszegényíteni.
    A problémák IGAZI megoldása (az energiatermelés CO2 nélkül, a hulladék-újrafeldolgozás világméretű megoldása, és sok más) eddig sem került szóba, és ezután sem fog.
    Vagy nagyon hülyék, vagy a Sátán fiai uralják a világot.
  • halgatyó #71
    Ezt hoonan rángattad elő? Javaslom, hogy ne csak a Lódító Hantacsoport (vagy lihegő pumpacsoport, vagy valami ilyesféle) honlapjáról tájékozódj.

    Nézzük pl. Budapestet (néhány évvel ezelőtti adatok)
    A lakosság kezén van kb. 600 ezer autó, és egy hétköznap "feljön" vidékről még 400 ezer. Az összesen 1 millió db autó.

    Mekkora helyet foglalnak ezek el? Egy átlagos autó (az ajtók nyitásához szükséges térrel együtt 3 méter széles, és az autó hosszának megfelelően kb. 4,5m hosszú helyet, ami mondjuk 13 négyzetméter.

    1 millió autó az 13 km2 területet foglal. Budapest teljes területe kb. 600 km2.
    Ennek a területnek az 1 millió autó a 2,2%-át foglalja el.
    Vagyis, ha a vezetőség és az emberek úgy akarják, akkor azok az autók el fognak férni.
    A MOZGÓ autók az egy másik kérdés. Ott is a várostervezők és a politkusok fognak dönteni. Hogy legyenek-e 20 milliós lélekszámú megavárosok 100emeletes épületekkel, vagy ne legyenek. (előbbi esetben NEM lesz hely a középosztály autóinak, csak a nagyfejeseknek)
    Valamint, hogy a munkahelyekkel ellátottság hogyan oszlik el területileg, és mennyire alkalmazkodik a lakóhely-sűrűséghez. El lehet úgy is osztani, hogy horribilis mértékű KÖZLEKEDÉSI SZÜKSÉGLET keletkezzen, meg el lehet úgy is, hogy jól közlekedhető vidékek és városok alakuljanak ki.
  • fszrtkvltzttni #70
    "Például a vizet is fel tudod bontani, ha izzó acélcsőbe fecskendezed, ahogy kémiából tanultam anno." Igen, de az is tanulnod kellett, hogy itt a vas redukálja a vizet, nem a hő.

    "Az alumínium-hidroxid hő hatására felbomlik alumínium-oxidra, és vízre. Utóbbi elpárolgása után visszamarad a tiszta alumínium-oxid, azaz a száraz timföld." Nem mondod... de ez akkor sem lesz redukálás, ha a fejeden pörögsz.

    "Nyugodtan hülyézz le mindenkit, de ezt a módszert már több mint száz éve használják az alumínium-gyártásban." Ahelyett, hogy megsértődnél, nézz már könyörgöm utána, hogy mi a redukció! És ha nem vetted volna észre, én egy szóval sem mondtam, hogy nem ezt csinálják, csak azt, hogy EZ NEM REDUKCIÓ!
  • teddybear #69
    Ezek szerint nem nézted a híradót. Nemhogy tégla, de többemeletes vasbeton épületeket is lerombolt ez a vihar.
  • teddybear #68
    Hővel éppen lehet vegyületeket felbontani. Például a vizet is fel tudod bontani, ha izzó acélcsőbe fecskendezed, ahogy kémiából tanultam anno.

    Az alumínium-hidroxid hő hatására felbomlik alumínium-oxidra, és vízre. Utóbbi elpárolgása után visszamarad a tiszta alumínium-oxid, azaz a száraz timföld.

    Nyugodtan hülyézz le mindenkit, de ezt a módszert már több mint száz éve használják az alumínium-gyártásban.
  • Tetsuo #67
    Azért, a várható energiaigényre rámutatott. ;)
  • fszrtkvltzttni #66
    LOL! Mintha ő mondta volna egy szóval is...
    Már most is kezelhetetlen probléma ott a közlekedés, az autóvásárlást a kormány korlátozza, ezért nem reális, hogy az autók száma jelentősen nőne, ahogyan azt te sugalltad. Indiában ugyanez a helyzet, ráadásul ott még a vásárlóerő is hiányzik.