Ötvös Tibor
A horror játékok 30 éves története - III. rész
Harmadik és egyben befejező részéhez érkezett a horror-játékokat bemutató sorozatunk, melyben olyan programok kerülnek terítékre, melyekkel már a többség bizonyára játszott vagy találkozott.
Az 1997. március 4-én megjelent House of the Dead mára igazi klasszikussá vált. A játéktermekben bemutatkozó alkotásban fénypisztolyokkal irthattuk a különböző zombikat, akiket egy bizonyos Dr. Curien küld a két ügynök nyakára. Érdekesség, hogy a széria több része mellett számos mellékágat is kapott, melyek közül a legérdekesebb a gépíró-vizsgának is beillő The Typing of the Dead.
Szeptember 30-án jött ki a Nightmare Creatures, mely 1834-ben Londonban játszódott. A gótikus túlélő-horror egyedi vonása az adrenalin-mérő volt, melyet ha nem töltöttünk, akkor hősnőnk életereje is elkezdett fogyni. '98. január 1 a Resident Evil 2 megjelenési dátuma, mely a legtöbb rajongó szerint a sorozat legjobb része a mai napig.
És már el is érkeztünk 1999. január 31-hez, ami egy újabb kultikus alkotás megjelenését jelentette. A Silent Hill teljesen dinamikus kamerával jelentkezett, egyszerűen tökéletes volt az Akira Yamaoka által megkomponált zene és igen érdekes sztorival is bírt. A Konami alkotása az egyike azon programoknak, melyek képesek voltak megingatni a Resident Evil 2 trónját.
Ugyanezen év szeptemberében trilógiává bővült a Resident Evil. A Resident Evil 3: Nemesis Jill Valentinet állította a középpontba és újdonságként a Nemesis jelent meg, amely folyamatosan üldözte hősnőnket. Bárhol bármikor felbukkanhatott, mindenféle figyelmeztetés nélkül. Ennek ellenére a rajongók szerint itt kezdődött a sorozat mai napig tartó lefelé ívelő pályája.
2000. február 24-én DreamCasten jelent meg a The Ring: Terror's Realm, mely a japánban akkor már nagy sikert aratott Ringu játékváltozata volt. Kellően félelmetes volt a program, ám mégis azzal vált hírhedté, hogy az addig megjelent alkotások közül ebben volt a legrosszabb a szinkron.
Ideglelés. Egy kézikamerával felvett ál-dokumentum horror, melyből sokan nem tudták elképzelni, hogyan lehet játékot készíteni. Ám a Terminal Reality (és még két másik csapat) megmutatta, hogy nem csupán egyszer, de rögtön háromszor is lehet igazán fogyasztható horrort csinálni a sztoriból. A trilógia első darabja a Blair Witch Volume 1: Rustin Parr volt, majd pár hetes eltéréssel jött a többi. Minden alkotás más korszakban játszódott (sorrendben: 1941, az Amerikai Polgárháború, 1785) és mások voltak a fejlesztők is, de mindegyik igazi klasszikussá vált.
December 5-én egy újabb szégyenfolt látott napvilágot - mármint a címhez képest volt rossz a program. Sam Raimi most felújított horrorja, a Gonosz halott valódi kultikus film, mely The Evil Dead: Hail To The King címmel kapta meg első játékát. A főszereplő Ash (Bruce Campbell hangjával) visszatér a házba, hogy megküzdjön démonjaival. A játék kapott két folytatást, melyek azonban inkább voltak akcióprogramok, mint túlélő-horrorok.
2001. szeptember 24-én jelent meg a Silent Hill 2, mely ahelyett, hogy folytatta volna az első rész sztoriját egy teljesen más vonalon indult el. James levelet kap nejétől, hogy Silent Hill városában várja, ám a végkifejlet meglepő és ki nem számítható. Sokan ezt tartják a széria legjobbjának, nem véletlenül.
Decemberben jött a Fatal Frame, mely később a Project Zero címmel futott. A játék igen nagy újdonsága a szellemek elleni küzdelem megjelenése volt. Hősünk ugyanis csak akkor tudott végezni velük, ha egy speciális kamerával fotót csinált róluk. A Fatal Frame és további három folytatása a mai napig az egyik legfélelmetesebb játéknak számít a piacon.
2002. nyarán jelent meg a Silicon Knights egyik valóban jó fejlesztése, az Eternal Darkness: Sanity's Requiem, mely 12 korszakban játszódott (I.e. 26 és I.u. 2000 között). A játékmenetben a józan eszünket kellett megőrizni. Ha ezt kezdtük elveszteni, a program elképesztően őrült dolgokat művelt: letörölte a mentéseinket, össze-vissza ugrált a hangerő és a karaktereknek néha eltűnt a feje. Érdekesség, hogy a csapat egykori tagjai most gyűjtenek pénzt a folytatásra.
Augusztusban a monitorjainkon folytatódott John Carpenter klasszikus A dolog című mozija. A The Thing azonban nem minden rajongónak nyerte el a tetszését. A játék ugyanis megmutatta, mi történt a két életben maradt hőssel és ez nem mindenkinek tetszett. Mindenesetre érdekes játékmeneti elem volt, hogy ha elvesztették bizalmukat bennünk társaink, akkor nem teljesítették a parancsainkat, mert azt gondolták, mi is egyike vagyunk a szörnyeknek.
2003. májusában bővült trilógiává a Silent Hill, mely 17 évvel az első rész után játszódik és az akkor még kislány Heather volt a főszereplő. Érdekesség, hogy a Silent Hill 3 a széria egyetlen epizódja, melyben egy nő a főszereplő. Ez azóta sem változott egyébként.
A novemberben megjelent Forbidden Siren egyedi vonása az volt, hogy hősünk képes volt látni azt, amit az ellenfelei és így pontosan tudta, merre néznek és mit hallanak. A játék elég sikeres volt ahhoz, hogy kapjon egy második részt és egy remaket Siren: Blood Curse címmel.
A Silent Hill 4: The Room júniusban jelent meg és a széria addig tapasztalt játékmenetén elég nagyot csavart. A megszokott külső nézetes horror elemek mellett a szobákban FPS nézetbe váltott a program, ami eléggé megosztotta a rajongókat. Ja, és itt már ismét férfi hősünk volt.
Augusztus 5-én a Grasshopper Manufacture és Suda 51 közös alkotása, a Michigan: Report From Hell, mely igazán egyedi program volt. Ebben ugyanis szinte végig egy kamerán keresztül láttuk a játékot, hiszen egy operatőrt alakítottunk, akinek feladata a különböző szörnytámadások lefilmezése volt.
2005. január 11. Megjelent a Resident Evil 4. Bár maga a program sok ponton újított, de ez nem mindenkinek tetszett. Ettől fogva ugyanis az akció-részek vették át a korábbi horror-elemek szerepét és ez azóta is megmaradt. November 22-én jelent meg a Condemned: Criminal Origins, mely az X360 egyik nyitócíme volt és egyben a Monolith egyike legjobb alkotása is.Az FPS nézetben játszható alkotás kapott egy folytatást is, ami azonban már közel sem volt olyan jó és sikeres, mint elődje.
Ezután jött egy kisebb böjt, majd 2008. októberében elkezdődtek Isaac Clarke kalandjai. A Dead Space remekül vegyítette az akció részeket a horror-elemekkel, mindezt pedig sci-fi környezetben. A játék szép lassan sikerré vált és kapott két folytatást, melyek azonban inkább az akcióra helyezték a hangsúlyt.
2009. márciusában aztán jött a Resident Evil 5, mely már felvállaltan az akciót állította a középpontjába. Afrika egyik elképzelt régiójában játszódó részben visszatért Chris Redfield és új társat kap Sheva Alomar személyében. A játék ezzel a résszel egyébként rengeteg régi rajongót veszített, mivel a negyedik epizódhoz képest is jóval több akció volt benne.
Augusztusban, kizárólag Wii-n jelent meg a Cursed Mountain, melyben egy hegymászó a Himaláján szeretné megtalálni elveszett testvérét. Ám a hegyen elátkozott lelkek várják, akik ártatlan papokat szálltak meg és meg kellett őket szabadítanunk, mielőtt megölik hordozójukat. Egyedi játék volt, sajnos csak Nintendora elérhető mind a mai napig.
Októberben aztán jött egy újabb, teljesen félresikerült és felesleges adaptációt. A Saw: The Video Game egy teljesen új sztorit hozott be a franchiseba, melyet a Fűrész széria írói ötlöttek ki. Ezzel nem is lett volna gond, a feladványok is hangulatosak voltak, ám a harcrendszer katasztrofálisra sikeredett. Ennek ellenére kapott egy folytatást Saw II: Flesh & Blood címmel, mely szintén nem sok vizet zavart.
Decemberben, a kiábrándító folytatások után végre méltó utódot kapott a Silent Hill. A Shattered Memories igazából az első rész újragondolása volt, melyben minden tettünknek kihatása volt a végkimenetelre. A Deadly Premonition 2010. februárjában látott napvilágot és tipikus példája az "annyira rossz, hogy az már jó" játékoknak. Ennek ellenére kultikussá vált és elméletileg kapja a folytatását is.
Öt éves fejlesztés után május 14-én látott napvilágot az Alan Wake X360-ra, mely rögtön klasszikussá is vált. Sokak szerint valahogy így kellene kinéznie az aktuális Resident Evil részeknek. Az Alan Wake egy remekül megírt és jól játszható pszichológiai horror volt, melyben a fény volt a legjobb barátunk.
2012. szeptember 8-án jelent meg az Amnesia: The Dark Descent, mely egy új irányvonal első darabjának is nevezhető. A programban nem voltak fegyvereink, állandóan menekültünk és ez nagyon sok rajongónak tetszett. Már készül a folytatás is Amnesia: A Machine for Pigs címmel.
Végül pedig tavaly novemberben látott napvilágot a Wii U eddig legjobb alkotása, a ZombiU, melyről mi is megírtuk véleményünket. A játék miatt volt érdemes megvenni a Nintendo új gépét és már készül is a folytatás, mely elméletileg az E3-on mutatkozik majd be.