SG.hu
A Call of Duty: Black Ops 6 hatalmas siker a Microsoft számára
A Call of Duty hozta az elvártat, amire a Microsoftnak szüksége volt a mérföldkőnek számító franchise-tól, és irányt mutat a játéküzletág jövője felé.
A Call of Duty: Black Ops 6 megjelenése szinte minden becslés szerint hatalmas siker volt a Microsoft számára. A pontos számadatok érthető módon egyelőre nem állnak rendelkezésre, de Satya Nadella vezérigazgató a vállalat e heti eredménybeszámolóján fenntartások nélkül áradozott a megjelenésről. Azt legalábbis tudjuk, hogy az első napon megdöntötte a sorozat rekordjait, és új rekordot döntött a Game Pass előfizetők száma, miközben a Steam és a PlayStation eladások 60%-kal nőttek a tavalyi Modern Warfare 3-hoz képest. A Microsoft számára kulcsfontosságú volt, hogy jól sikerült a megjelenés - de leginkább belső okokból, nem pedig azért, mert bármilyen jelentőséggel bírt volna a konzolháborúról szóló narratívában, amit az emberek köréje fűztek.
A Microsoft játékrészlegének legnagyobb kihívása most és a belátható jövőben nem a Sonyhoz hasonló riválisokkal való versengés, hanem az, hogy aktívan és folyamatosan igazolnia kell az Activision Blizzard felvásárlását, megmutatva, hogy a Microsoft legdrágább tranzakciója valóban értéket teremt a vállalat növekedése és eredményei számára. A Call of Duty az Activision Blizzard legértékesebb franchise-ja; hihetetlenül fontos volt bizonyítani, hogy illeszkedik az Xbox stratégiájába, amely egyre inkább a Game Pass kínálat köré épül, miközben azt is biztosítani kellett, hogy az üzletág bevételei a várt mértékben növekedjenek. Úgy tűnik, ez eddig kivételesen jól sikerült. Ebben persze az is segít, hogy a Black Ops 6 rendkívül jó fogadtatásban részesült, és így a tavalyi, kevésbé kedvelt Modern Warfare 3-mal szemben kiváló összehasonlítási alapot élvez.
A Game Pass-korszak ennyire jó indítása igazi ajándék a Microsoft számára, és nagyon segít a legfontosabb szempontok érvényesítésében, hogy a Call of Duty elég nagy és sikeres franchise ahhoz, hogy a Game Pass növekedése ne kannibalizálja a többi platform, például a Steam és a PlayStation eladásait és nyereségét. De a bevezetés tényleges hatása a Microsoft számaira csak a vállalat második negyedéves pénzügyi kimutatásai után lesz nyilvánvaló, és még akkor is lehetséges, hogy nem kapunk közvetlen jelentést arról, hogyan nőtt a Game Pass forgalma ebben az időszakban.
A Microsoft pénzügyi igazgatója, Amy Hood arra figyelmeztetett, hogy az ilyen játékok bevezetése némileg összetett lesz a vállalat számadataiban való megjelenítés szempontjából, mivel a bevételeket nem egyszerre, hanem folyamatosan jegyzik fel - ami inkább figyelmeztetésnek tűnt, hogy ne próbáljunk összehasonlításokat végezni a franchise történelmi teljesítményével, tekintettel a játék terjesztésének és fizetésének újszerűségére. Ezek a Steam- és PlayStation-számok biztosítják, hogy a Black Ops 6 nagyon egészségesen járuljon hozzá a második negyedév bevételeihez, még akkor is, ha a Microsoft saját platformjaira és szolgáltatásaira gyakorolt bevételi hatásának kiszámítása kicsit nehezebb.
A stratégiával kapcsolatban persze még mindig vannak kérdések, mert egy sikeres megjelenés nem ad választ minden lehetséges kritikára. Az, hogy a Black Ops 6 milyen mértékben ösztönözte a Game Pass forgalmát, csak az egyik kérdés - az, hogy a játéktörténelem egyik legnépszerűbb franchise-a új előfizetői rekordot döntött a Game Pass-on, nem meglepő. Még ha kétségtelenül nagyon örvendetes hír is a részleg számára, így az igazi érdekesség itt a pontos számokban rejlik: hogy hány új előfizetést hozott, és az a tényező, amit még senki sem tud megjósolni, hogy ezek az előfizetések meddig tartanak majd.
A Black Ops 6 gyakorlatilag egy bevásárlás a Game Pass számára, sok új felhasználót juttat be a szolgáltatásba, de annak biztosítása, hogy ezek a felhasználók elkötelezettek maradjanak, és továbbra is boldogan fizessék a havi előfizetésüket sokkal trükkösebb és összetettebb feladat. Az a kérdés azonban, hogy a Game Pass-ba való bevezetése károsítja az eladásokat, egyelőre többé-kevésbé vitathatónak tűnik. Bizonyos értelemben ez nem teljesen jó hír a Microsoft számára, mert mert a PlayStation és a Steam továbbra is a domináns platformok, és míg PC-n elképzelhető, hogy a Game Pass-előfizetések javára eltűnik néhány potenciális Steam-eladás, addig PlayStationön ilyen helyettesítés nem lehetséges.
Az Xbox konzolok eladásai továbbra is csökkennek, az első negyedévben 29%-kal voltak alacsonyabbak az egy évvel korábbihoz képest. A Microsoft várakozásai szerint a csökkenés a következő negyedévben is folytatódni fog, ami - legalábbis a konzolokon - kemény határokat szab a Game Pass eladásokra gyakorolt hatásnak. De még ha ezek a hardvereladási számok némi aggodalmat is váltanak ki azok körében, akik számára az Xbox pozíciója a PlayStationnel szemben túl nagy jelentőséget kapott, a Microsoft által most felépített játéküzletág meglehetősen szilárdnak, bár meglehetősen szokatlannak tűnik.
Az Activision Blizzard az elmúlt negyedévben mintegy 61%-kal járult hozzá az Xbox tartalmi és szolgáltatási bevételeihez, ami óriási ugrás, és jól tükrözi, hogy ez a felvásárlás milyen mértékben alakította át a Microsoft játéküzletágának egészét. A bevételek jelentős része nem Microsoft platformokról és áruházakból származik, leginkább a Steamről és a PlayStationről, de természetesen az iOS és az Android is jelen van. A vállalat legnagyobb játékcímeivel tehát egy olyan üzleti modell látszik kialakulni, amelyben a bevételek Game Pass előfizetési bevételek kombinációjából származnak a viszonylag kisebb Xbox platformból és a PC-piac egy részéből, valamint a közvetlen egységeladási bevételekből más platformokon, beleértve a PlayStationt és a PC-piac többi részét, amely a Steamen keresztül vásárol.
A hagyományos modellhez képest, amely az első féltől származó játékok első féltől származó hardvereken történő kiadását jelenti, ez egy kicsit kaotikus keveréknek tűnik, de ugyanúgy nevezhető diverzifikáltnak is. Egyes játékok kétségtelenül jobban fognak teljesíteni a Game Passon, mások pedig máshol fognak jobban teljesíteni az eladásokban, de a legfontosabb, hogy minden játéknak lehetősége lesz arra, hogy megtalálja a közönségét. Az egészséges egyensúly fenntartása ebben a diverzifikált bevételi struktúrában folyamatos kihívást jelent majd, különösen azért, mert az egyensúlyban bekövetkező változások elkerülhetetlenül kérdéseket vetnek fel az üzletág egyes részeinek, köztük magának az Xbox hardvernek a relevanciájával kapcsolatban.
A Black Ops 6 sikeres megjelenése azt mutatja, hogy a Microsoft játéküzletága túljutott egy döntő akadályon, és amíg a bevételi grafikonokon a vonalak folyamatosan emelkednek, addig az üzletág továbbra is képes arra, hogy kielégítse a jelenleg számára legkritikusabb és legfontosabb közönséget: Microsoft saját igazgatótanácsát.
A Call of Duty: Black Ops 6 megjelenése szinte minden becslés szerint hatalmas siker volt a Microsoft számára. A pontos számadatok érthető módon egyelőre nem állnak rendelkezésre, de Satya Nadella vezérigazgató a vállalat e heti eredménybeszámolóján fenntartások nélkül áradozott a megjelenésről. Azt legalábbis tudjuk, hogy az első napon megdöntötte a sorozat rekordjait, és új rekordot döntött a Game Pass előfizetők száma, miközben a Steam és a PlayStation eladások 60%-kal nőttek a tavalyi Modern Warfare 3-hoz képest. A Microsoft számára kulcsfontosságú volt, hogy jól sikerült a megjelenés - de leginkább belső okokból, nem pedig azért, mert bármilyen jelentőséggel bírt volna a konzolháborúról szóló narratívában, amit az emberek köréje fűztek.
A Microsoft játékrészlegének legnagyobb kihívása most és a belátható jövőben nem a Sonyhoz hasonló riválisokkal való versengés, hanem az, hogy aktívan és folyamatosan igazolnia kell az Activision Blizzard felvásárlását, megmutatva, hogy a Microsoft legdrágább tranzakciója valóban értéket teremt a vállalat növekedése és eredményei számára. A Call of Duty az Activision Blizzard legértékesebb franchise-ja; hihetetlenül fontos volt bizonyítani, hogy illeszkedik az Xbox stratégiájába, amely egyre inkább a Game Pass kínálat köré épül, miközben azt is biztosítani kellett, hogy az üzletág bevételei a várt mértékben növekedjenek. Úgy tűnik, ez eddig kivételesen jól sikerült. Ebben persze az is segít, hogy a Black Ops 6 rendkívül jó fogadtatásban részesült, és így a tavalyi, kevésbé kedvelt Modern Warfare 3-mal szemben kiváló összehasonlítási alapot élvez.
A Game Pass-korszak ennyire jó indítása igazi ajándék a Microsoft számára, és nagyon segít a legfontosabb szempontok érvényesítésében, hogy a Call of Duty elég nagy és sikeres franchise ahhoz, hogy a Game Pass növekedése ne kannibalizálja a többi platform, például a Steam és a PlayStation eladásait és nyereségét. De a bevezetés tényleges hatása a Microsoft számaira csak a vállalat második negyedéves pénzügyi kimutatásai után lesz nyilvánvaló, és még akkor is lehetséges, hogy nem kapunk közvetlen jelentést arról, hogyan nőtt a Game Pass forgalma ebben az időszakban.
A Microsoft pénzügyi igazgatója, Amy Hood arra figyelmeztetett, hogy az ilyen játékok bevezetése némileg összetett lesz a vállalat számadataiban való megjelenítés szempontjából, mivel a bevételeket nem egyszerre, hanem folyamatosan jegyzik fel - ami inkább figyelmeztetésnek tűnt, hogy ne próbáljunk összehasonlításokat végezni a franchise történelmi teljesítményével, tekintettel a játék terjesztésének és fizetésének újszerűségére. Ezek a Steam- és PlayStation-számok biztosítják, hogy a Black Ops 6 nagyon egészségesen járuljon hozzá a második negyedév bevételeihez, még akkor is, ha a Microsoft saját platformjaira és szolgáltatásaira gyakorolt bevételi hatásának kiszámítása kicsit nehezebb.
A stratégiával kapcsolatban persze még mindig vannak kérdések, mert egy sikeres megjelenés nem ad választ minden lehetséges kritikára. Az, hogy a Black Ops 6 milyen mértékben ösztönözte a Game Pass forgalmát, csak az egyik kérdés - az, hogy a játéktörténelem egyik legnépszerűbb franchise-a új előfizetői rekordot döntött a Game Pass-on, nem meglepő. Még ha kétségtelenül nagyon örvendetes hír is a részleg számára, így az igazi érdekesség itt a pontos számokban rejlik: hogy hány új előfizetést hozott, és az a tényező, amit még senki sem tud megjósolni, hogy ezek az előfizetések meddig tartanak majd.
A Black Ops 6 gyakorlatilag egy bevásárlás a Game Pass számára, sok új felhasználót juttat be a szolgáltatásba, de annak biztosítása, hogy ezek a felhasználók elkötelezettek maradjanak, és továbbra is boldogan fizessék a havi előfizetésüket sokkal trükkösebb és összetettebb feladat. Az a kérdés azonban, hogy a Game Pass-ba való bevezetése károsítja az eladásokat, egyelőre többé-kevésbé vitathatónak tűnik. Bizonyos értelemben ez nem teljesen jó hír a Microsoft számára, mert mert a PlayStation és a Steam továbbra is a domináns platformok, és míg PC-n elképzelhető, hogy a Game Pass-előfizetések javára eltűnik néhány potenciális Steam-eladás, addig PlayStationön ilyen helyettesítés nem lehetséges.
Az Xbox konzolok eladásai továbbra is csökkennek, az első negyedévben 29%-kal voltak alacsonyabbak az egy évvel korábbihoz képest. A Microsoft várakozásai szerint a csökkenés a következő negyedévben is folytatódni fog, ami - legalábbis a konzolokon - kemény határokat szab a Game Pass eladásokra gyakorolt hatásnak. De még ha ezek a hardvereladási számok némi aggodalmat is váltanak ki azok körében, akik számára az Xbox pozíciója a PlayStationnel szemben túl nagy jelentőséget kapott, a Microsoft által most felépített játéküzletág meglehetősen szilárdnak, bár meglehetősen szokatlannak tűnik.
Az Activision Blizzard az elmúlt negyedévben mintegy 61%-kal járult hozzá az Xbox tartalmi és szolgáltatási bevételeihez, ami óriási ugrás, és jól tükrözi, hogy ez a felvásárlás milyen mértékben alakította át a Microsoft játéküzletágának egészét. A bevételek jelentős része nem Microsoft platformokról és áruházakból származik, leginkább a Steamről és a PlayStationről, de természetesen az iOS és az Android is jelen van. A vállalat legnagyobb játékcímeivel tehát egy olyan üzleti modell látszik kialakulni, amelyben a bevételek Game Pass előfizetési bevételek kombinációjából származnak a viszonylag kisebb Xbox platformból és a PC-piac egy részéből, valamint a közvetlen egységeladási bevételekből más platformokon, beleértve a PlayStationt és a PC-piac többi részét, amely a Steamen keresztül vásárol.
A hagyományos modellhez képest, amely az első féltől származó játékok első féltől származó hardvereken történő kiadását jelenti, ez egy kicsit kaotikus keveréknek tűnik, de ugyanúgy nevezhető diverzifikáltnak is. Egyes játékok kétségtelenül jobban fognak teljesíteni a Game Passon, mások pedig máshol fognak jobban teljesíteni az eladásokban, de a legfontosabb, hogy minden játéknak lehetősége lesz arra, hogy megtalálja a közönségét. Az egészséges egyensúly fenntartása ebben a diverzifikált bevételi struktúrában folyamatos kihívást jelent majd, különösen azért, mert az egyensúlyban bekövetkező változások elkerülhetetlenül kérdéseket vetnek fel az üzletág egyes részeinek, köztük magának az Xbox hardvernek a relevanciájával kapcsolatban.
A Black Ops 6 sikeres megjelenése azt mutatja, hogy a Microsoft játéküzletága túljutott egy döntő akadályon, és amíg a bevételi grafikonokon a vonalak folyamatosan emelkednek, addig az üzletág továbbra is képes arra, hogy kielégítse a jelenleg számára legkritikusabb és legfontosabb közönséget: Microsoft saját igazgatótanácsát.