Ötvös Tibor

Ők voltak az elsők!

Most azokat a játékokat vesszük számba, melyek valamiben világelsők voltak - legalábbis a játékvilágban. Így megtudhatjuk, mi volt az első szoftpornó játék, melyik volt az első FPS és mi volt az első életszimulátor.

Az első Easter Egg
Az első Easter Egget (rejtett, vicces programrész) az 1979-es Adventure címet viselő Atari kalandjátékban fedezték fel, ahol a játék egy bizonyos részénél a falon el lehetett olvasni a programozó nevét. A leghíresebb azonban mégis a '96-os SimCopterben bukkant fel, ahol is Speedo gatyában rohangáló, egymással csókolózó férfiakat rakott egy vicces kedvű programozó a város utcáira. Ez a "vicc" az illető születésnapján aktiválódott.



Az első virtuális numera
Talán meglepő, de az első virtuális szoftpornó még nem rendelkezett grafikus megjelenítéssel. Az 1981-es, a Sierra gondozásában megjelent Softporn Adventures egy szöveges kalandjáték volt, melyben csak olvashattunk az aktusokról. Az első "látványos" programig 1987-ig kellett várni. Ekkor jelent meg a kultikus Leisure Suit Larry, mely már kirobbanó sikert aratott, és szintén a Sierra adta ki.

Az első beszélő játék
A régi szép időkben, mikor még floppylemezeken jelentek meg a játékok egyszerűen nem volt elég hely a párbeszédek tárolására, így azt nem halhattuk, hanem csak olvashattuk a képernyőn. Ezt a trendet törte meg a Sierra 1990-ben a King's Quest V-tel, mely azonban már CD-n jelent meg.

Az első életszimulátor
A The Sims előtt is volt már hasonló próbálkozás, és ez volt a kevésbé sikerült, 1986-os Alter Ego. A játék rögtön két kiadásban jelent meg: egy a nőknek és egy a férfiaknak. Sajnos azonban a program meglehetősen pesszimista életet kínált, hiszen szinte minden egyes lépésünk valami szomorúsághoz vezetett (például megkérjük a szerelmünk kezét, de ő máshoz megy).



Az első vezethető jármű egy FPS-ben
Az FPS-ek megjelenésével rögtön meg is jelenet az első olyan játék, melyben autót is vezethettünk. Ez volt az 1991-es The Terminator, melyben egy teljesen nyitott világban "száguldozhattunk", és menekülhettünk a T-800-as elől. Emellett már megjelentek az autólopások is, hiszen a játékban szinte minden járművet elköthettünk és vezethettünk - tegyük hozzá sok különbség nem volt a viselkedésükben.

Az első FPS
Sokan a Wolfenstein 3D-t tartják az első FPS-nek, pedig már korábban is létezett két játék a témában. Az egyik a szintén az id Software által készített Catacomb-3D, mely később a Catacomb Abyss címet kapta, ám a stílus legelső darabja az 1990-es Corporation volt, melyet a Core Design jelentett meg. Ebben szerepeltek RPG-elemek is, de mégis ez volt az első FPS.



Az első betiltott játék
Talán nem meglepő - legalábbis a játék ismerőseinek -, hogy a legelső betiltott játék a véres Carmageddon volt. Az 1997-ben megjelent program rettentő véres, ugyanakkor eszméletlen hangulatos volt. Ezt azonban sokan nem így látták és aki tehetett ellene, az tett is. Épp ezért az SCi-nek vissza kellett vonnia a programot és az elüthető emberek helyett zöld vérű zombikat gázolhattunk halálra (kivéve a németeket, ahol robotokkal helyettesítették őket).

Az első blockbuster
A PC-s játékvilág legelső, valóban kirobbanó sikerű alkotása egy kalandjáték volt. Az 1993-ban megjelent Myst és folytatásai birtokolták a legnagyobb eladott példányszámú PC-s sorozat címét - de aztán jött a The Sims. Mindenesetre a Myst kicsit több mint 6 millió példányban talált gazdára, ami már akkoriban is kirobbanó sikernek számított.



Az első korhatáros játék
A CD-k megjelenéséig a korhatár besoroló bizottságoknak nem nagyon kellett foglalkozni a játékokkal, hiszen a képi megjelenítésük még nem tette lehetővé a nagyon véres és brutális ábrázolásmódot. Ám az 1994-es Bloodnet már felkeltette az ő figyelmüket is, és a cyberpunk játék bizony megkapta a Csak 18 éven felülieknek! címkét.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Merces #23
    ..igy van, fogadd meg szépen a tanácsodat Endrew
  • cateran #22
    Ez van,ha valaki olyasvalamivel foglalkozik,amihez nem ert..szar ugy..
  • Szefmester #21
    Tudod nem az a lényeg hogy mi most kijavítgatjuk a cikket, hanem az hogy a cikkíró cseszett utánanézni vagy egyszerűen csak még nem is élt/játszott még akkoriban. Amit én írtam azt is fejből előhoztam mert anno nem kis balhé volt belőle... 2 percenként homár párocska smacizik a háztetőkön.. az egyszer egyszer még oké lett volna poénnak de az ahogy volt már gázosabb.
  • Ender Wiggin #20
    A hozzászólásokból is látszik, hogy felesleges bármiről írni, mindig mindenki okosabb...
  • atomkrumpli #19
    A vezethető járművek már a Midwinterben megjelentek 1989ben, nem igazán volt fps de a sinlge player lövöldék története manapság is szinte egy az egyben másolat.
    Egy szabadon bejárható szigeten vagy használhatod a járműveket/fegyvereket, nyírd ki a rád támadó katonákat és a vezért, húzd el a csíkot a szigetről...
  • opeca #18
    "(kivéve a németeket, ahol robotokkal helyettesítették őket)"
    Annyira jellemző...
  • PoWeReDbyChAoS #17
    640x480-on is ment, később kiadtak egy Voodoo patchet hozzá, ahol már 1024x768 is választható volt.
  • Aramir #16
    CIF 352×288
    http://www.videotechnology.com/0904/formats.html
    A 320*240 inkább CGA vagy SIF.
    Most már legalább ezt is tudom, mert CIF-ről még nem hallottam idáig :D
  • karcsi #15
    nemkodoszkotni agarok dema 1975be volt ety jadek 3dbe lehetedt ragnia jukkkartyakad es koszpe voldt nemi szegxsz ami koszpe vekik beszeldtek de hamarbediltotak aszvolta cime hotya erodikus kargyavar es korhadarosvoldt etyepkendt
  • BEMcorp #14
    Nem kötözködök, de a VGA az 640x480, a CIF (nem a mosószer) 320x240.