Ötvös Tibor

A játékvilág jövője: a közösségi játékok

Egy korábbi tanulmány szerint a játékvilág előtt három lehetséges fejlődési út áll. Ebből kettővel már foglalkoztunk (a 3D és a DLC), így mostanra már csak az utolsó maradt. Ez pedig nem más, mint a képzeletbeli tortából egyre nagyobb szeletet hasító közösségi játékok csoportja.

A közösségi játékokat két csoportra lehet osztani. Az elsőben szerepelnek a közösségi oldalakon elérhető programok, mint például a Farmville vagy a Mafia Wars. A másodikban pedig az összes többi olyan program, melyekben szociális interakció jöhet létre a játékosok között. A két rész között nincs hatalmas különbség, így most mi is egy kalap alá vesszük őket.



Egy 2010 márciusában napvilágot látott felmérés szerint (melyet az egyik legnagyobb európai befektetési csoport, a GP Bullhound Közösségi játékok: a játékpiac leggyorsabban fejlődő szegmense címmel tett közzé) a közösségi játékok 2009-ben 1 milliárd dolláros bevételt értek el, ami 2 százaléka az ipar 50 milliárdos összbevételének. Az elemzés szerint 2012-ben ez a szám már 3 milliárd lesz és ez még nem a csúcs.

Eme elképesztő tempóban fejlődő iparág kulcsszereplői a Zynga, a Playfish, a Crowdstar és a PopCap, akik pedig a Faceboooknak köszönhetik, hogy programjaik szélesebb közönséghez is eljuthattak. Az olyan címek, mint a FarmVille, a Mafia Wars, a Cafe World, a PetVille, a Pet Society vagy a Restaurant City folyamatosan döntik meg a különböző rekordokat és napról napra egyre többen játszanak velük.

Ám a felsoroltak közül is kiemelkedik a Zynga. A csapat összesen 42 közösségi játékkal rendelkezik (ezek mindegyike a Facebookon érhető el), melyek naponta 66,4 millió felhasználót ültetnek le a monitorok elé (ebből 30 millióan csak a FarmVille miatt lépnek fel az oldalra). Őket követi az EA/Playfish 10,3 milliós bázissal és 30 Facebook játékkal, a harmadik helyen pedig a Crowstar áll 9,4 milliós táborral és 12 játékkal.



A fejlesztők az alapjaiban ingyenes játékokból a már sokak által ismert mikro-tranzakciós módszerrel tesznek szert jövedelemre. Ennek lényege, hogy bizonyos tárgyakat, lehetőségeket csak egy bizonyos összeg befizetése ellenében kaptunk meg és a megszállott rajongók természetesen mindent meg akarnak szerezni. Ez annyit jelent, hogy naponta átlagosan 5 ezer dollárt utalnak a fenti fejlesztők számláira. A tavalyi elszámolásnál például a Zynga 150 millió dolláros bevételre tett szert a mikro-tranzakciónak köszönhetően.

Az Information Service Group tanulmánya szerint a közösségi játékok megjelenésével egy, a játékvilágtól eléggé idegenkedő tábort sikerült megfogni. Az átlagos játékos ugyanis 43 éves és ráadásul nő. Ez azért elég nagy meglepetés, hiszen a The Sims óta nem nagyon lehetett hallani olyan programról, mely ennyire megfogta volna a gyengébbik nem képviselőit.

Ennek fényében nem meglepő a Deus Ex és az Epic Mickey megálmodójának, Warren Spectornak korábbi bejelentése, melyet egy rendezvényen tett közzé. "A játékosoknak el kell fogadni azt a nyitást, amit az ipar az alkalmi játékosok és a közösségi játékok irányába tett. Továbbá meg kell értenünk, hogy a játékok fontosak és mára igazi mainstream szórakozássá váltak, amit szintén el kell fogadni, mert csak ekkor léphet tovább az iparág.

"Összességében jót tesz az iparágnak" - tartja a WWE All Stars kreatív igazgatója, Sal DiVita. "A közösségi játékok olyan közönséget szólítottak meg, akik eddig nem igazán érdeklődtek ezen világ felé és továbbra sem ülnek le például egy konzol elé. De a közösségi programokkal elszórakoznak. És innentől két út áll előttünk: vagy jobbnál jobb játékokat próbálunk készíteni és versenyzünk a közösségi játékokkal vagy pedig nagyon egyszerű programokat adunk ki és ezzel próbáljuk megfogni a játékosokat."



"Szerintem ez egy nagy lehetőség a fejlesztőknek" - állítja Greg Wilson, a Company of Heroes Online producere. "A közösségi játékok megmutatják a játékosok világát olyan embereknek, akik korábban erre nem voltak kíváncsiak. És ezzel egy teljesen új generációt tudunk bevonni ebbe az iparágba. Remélhetőleg a Facebookon szerzett élmények hatására más programokat is kipróbálnak majd és ekkor jön el a mi időnk."

A közösségi játékosokért folyó harc nem meglepő, hiszen míg manapság egy AAA-kategóriás PC vagy konzol játék előállítási költsége simán eléri a 100 millió dollárt, addig egy FarmVille vagy Mafia Wars 100-200 ezer dollárból (mindössze 6 hónap alatt) meg is van. És - amint azt az elején leírt számok is bizonyítják - egyértelműen utóbbi csoportnak van nagyobb esélye a profitra.

"Szerintem ez előre látható volt" - árulta el véleményét a Spec Ops: The Line vezető dizájnere, Cory Davis. "Miért nem lehetünk 'szociálisabbak' AAA-kategóriás játékainkban? Szerintem a jövőben lehetőségünk lesz a két kategória összekapcsolására és erre maximum 2 évet kell várnunk."

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Akitlosz #33
    Valóban két külön dolog játékot készíteni és népszerűvé tenni. Egyáltalán eljuttatni az információt a játék létezéséről sok millió emberhez, hogy legyen esélyük kipróbálni.

    A Zynga féle játékok csupán a facebookos felület miatt népszerűek, nem azért, mert jók.

    Hasonló játékok csupán úgy terjednek, hogy egyik játékos szól a másiknak.

    A 43 éves átlagnő célcsoporthoz el sem jutnak, míg a facebookon igen.

    ---

    A pénzügyileg nagyon sikeres játékokban pedig a fő faktor egyszerűen az, hogy játékfüggővé teszik a játékost, ha akarja, ha nem. Ha játszik, függő lesz, egyszerűen a játékmenet miatt.
  • Akitlosz #32
    "Ez annyit jelent, hogy naponta átlagosan 5 ezer dollárt utalnak a fenti fejlesztők számláira. A tavalyi elszámolásnál például a Zynga 150 millió dolláros bevételre tett szert a mikro-tranzakciónak köszönhetően."

    Számtanból elégtelen.
  • Zoliz #31
    Ez kétségtelen. A sex is jobb többen mint egyedül. Kiba jó lesz játszani a barátaimmal több ezer kilométer távolságból és jobb is mint egy közös sörözés.
    Csakhogy kimondjam az igazságot..
  • Merces #30
    ..mert mi aztán marha nagy arcok vagyunk hogy ezsgézünk itt....
  • Komolytalan #29
    A Facebook pont a marketing részét egyszerűsíti a dolognak. Regisztrálj be, nézd meg a hírfolyamodat - az enyém fele abból áll, hogy XY valamit elért egy játékban, vagy segítségre van szüksége, stb.
  • Bhalage #28
    nekem az ismeroseim kozul 100%ban a fiatal anyukak toljak ezeket a facebookos szarokat. nem SGznek
  • iambg #27
    Érdekes hogy nincs hozzászólás ezek mellett a játékok mellett. Lehet hogy akik szeretik nem az SG-t olvassák hanem most is játszanak?
  • Bhalage #26
    hgoy meno legyel, nem pedig cska egy okoskodo luzer
  • Molnibalage #25
    Egyikem sem volt soha. Szerintem nem is lesz. Minek...?
  • Molnibalage #24
    Amen. Egyetlen ilyen vacakkal sem játszom. Engem komolyabb játékok kötnek le.