Berta Sándor

Vége a konzolkorszaknak?

A konzolok helyét egyre inkább a mobil készülékek és az akár televízión is játszható online programok foglalhatják el. Az Xbox 360, a PlayStation 3 és a nagy teljesítményű PC-k feleslegessé válnak? Aligha, de komolyan háttérbe szorulhatnak és leáldozhat a konzolok korszakának - véli számos elemző.

Az elmúlt hetekben gyakorlatilag semmit sem lehetett hallani az Onlive háza tájáról és a cég még az E3 kiállításon sem képviselteti magát. A titkolózás érthető, hiszen az alkalmazás forradalmasíthatja a játékipart. A tervek szerint legkésőbb az idei év végén - bizonyos összeg kifizetése ellenében - már bárki futtathatja majd egy egyszerű számítógépen vagy televízión az online játékokat. Az Onlive mellett szól, hogy a szélessávú internethozzáférés ma már sok háztartásban megtalálható. Ráadásul a szolgáltatást támogatja többek között az Electornic Arts (EA), az Ubisoft és a THQ.


"Több ügyfelet nyerünk a videojátékipar számára, de ők nem csak konzolokat fognak használni, hanem más készülékeket is, például televíziókat" - nyilatkozta Yves Guillemot, az Ubisoft vezetője. A konzolgyártók az Onlive és hasonló szolgáltatások megjelenésével egyértelműen veszíthetnek piaci pozícióikból. Az is igaz ugyanakkor, hogy a konzolok előnyeit (speciális grafikus chipek, gyors processzorok) egy darabig az internetes szolgáltatások még nem fogják tudni túlszárnyalni. A legtöbb fejlesztő alighanem az arany középutat választja majd: mindkét platformra elérhetővé teszi a játékait.

Azonban nem csak az Onlive jelent fenyegetést, hanem számos más ambíciózus vállalat is. Közéjük tartozik az Apple, a King.com és a Gameduell. Ezek a cégek olyan felhasználókat akarnak megszólítani, akik eddig nem vagy csak alig játszottak. Az ajánlatban elsősorban egyszerűbb, könnyen irányítható programok szerepelnek, amelyek akár a böngészőből is futtathatók. Később azonban megjelenhetnek a komolyabb grafikájú és háttértörténetű játékok is. Jó példa ez utóbbira, hogy az EA már jelezte: idén ősszel megjelenteti a Tiger Woods PGA Tour böngészőben futtatható változatát, amely némi díj fizetése után szabadon elérhető lesz.

A Nintendo DS és a PlayStation Portable helyzete is romolhat. Az Apple ugyanis már most több száz játékot kínál az iPhone és az iPod készülékeihez, míg a Nokia újraélesztette az N-Gage modellsorozatát. A legnehezebb helyzetben a Microsoft és a Sony vannak. A Nintendo - a Wii-nek köszönhetően - kissé jobb pozícióból szemlélheti a következő hónapok eseményeit. "Az Onlive technikája a legtöbb játék esetében működik" - közölte Michael Pachter, a Wedbush Morgan Securities befektetési bank elemzője. Szavainak - a konzolgyártókat leszámítva - valószínűleg mindenki örül.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Sir Ny #36
    szerintem még egy, azaz egyetlen asztali konzolgeneráció lesz, több nem. ezeknek a grafikájuk már nem sokat fejlődhet, a történet pedig nincs hardwerhez kötve.
  • Boco #35
    Jajj Istenem ez a sok "okos" elemző! Vége a konzoloknak meg a PC-knek?! A PC nem játékra van kedves elemzők az csak egy mellékes szolgáltatás. Atv-men fogok dolgozni?! De jó! Konzoloknál a Sony, a Microsoft, meg a Nintendo csak karba tett kézzel majd nézegetik, hogy egy "kiccsávó" majd az ötletével tönkre végja az egyik legnagyobb bevételi forrásukat. Perszeee... Hamarabb fogja valaelyik cég kilóra megvenni őket amint veszélyesebbek lesznek a kelleténél és majd beépítik az online szolgáltatásuk mellé. "Nem muszáj megvenned, játszd online!" (ha van gyors neted...)Na ezt lehet elemezgetni!
  • Sir Ny #34
    "(a PC mindennek az alapja, akárhogy is tagadják a konzolpártiak, minden konzol belsejében PC alkatrészek dolgoznak). "
    a te PC-dben Cell, vagy Xenon található?
  • vasziszdasz #33
    Persze hogy vége, a konzoloknak leáldozott. ^^
  • Komolytalan #32
    1msec pingem tényleg nincs, de 2 van, 2500Ft/hó az ára :-D

    C:\Documents and Settings\xyz>ping index.hu

    index.hu [217.20.130.97] pingelése 32 bájt méretű adatokkal:

    Válasz 217.20.130.97: bájt=32 idő=3 ms TTL=57
    Válasz 217.20.130.97: bájt=32 idő=2 ms TTL=57
    Válasz 217.20.130.97: bájt=32 idő=2 ms TTL=57
    Válasz 217.20.130.97: bájt=32 idő=2 ms TTL=57

    217.20.130.97 ping-statisztikája:
    Csomagok: küldött = 4, fogadott = 4, elveszett = 0 (0% veszteség),
    Oda-vissza út ideje közelítőlegesen, milliszekundumban:
    minimum = 2ms, maximum = 3ms, átlag = 2ms

    Egyébként enélkül tényleg esélytelen a dolog, ezt ők is tudják.
  • Komolytalan #31
    Amennyire tudom ez a cég minden nagyobb városba (mondjuk fővárosba) akar telepíteni szerverparkot, pontosan azért, hogy megoldódjon a latency probléma. Abban teljesen igazad van, hogy ha 1 PC-t leterhel a crysis teljesen, akkor 100 crysis nem fog 10 PC alapú szerveren elfutni. Erre írtam, hogy meg kell tanulni újra programozni...
    A másik, hogy én úgy hallottam, hogy nem feltétlenül játékokat, hanem alkalmazásokat akarnak ezen futtatni, mivel arra nagyobb igény van, és kisebb az erőforrás+sávszél igénye is. Pl az ember nem vesz meg egy photoshopot, vagy ha van 3 gépe akkor nem vesz meg 3-at (irodai, otthoni, laptop), csak 1-et licenszel, neten keresztül.
  • moRtiZ #30
    Azert csak szeretnem megjegyezni, hogy pl. japanban mar 1080p-ben sugaroznak csomo csatornat. A baj a technologiaval, hogy nem lehet nagy tavolsagokba rakni a kozponti szervereket. A direkt iranyitas 30-40ms laggal mar eleg zavaro lehet. Talan 5-10ms meg megszokhato. Namost nekem teszem azt a pingem 10ms BP-re, ha ezt megoldjak hogy a HD lecsusszon ez alatt az ido alatt, akkor hajra. Erre jo megoldas lehet Narxis altal linkelt technologia pl. Biztos vagyok benne, hogy elobb utobb valoban ez lesz a megoldas. Nem kell fejleszteni csak a TV-t, es elofizetni mint a HBO-ra. Persze Magyarorszagon az elkovetkezendo 5-10 evben nem kell tartani attol hogy erre alkalmas technologia lenne.
  • amitakartok #29
    Jajj, miért veszi a cikk a PC-t egy kalap alá a PS3 és hasonlókkal? A PC NEM KONZOL.

    Amúgy meg nem értek egyet a cikkel, jópár nem-is-olyan-régi játéknál az a helyzet, hogy megcsinálják konzolra, majd "talán" portolják PC-re ahol az elcseszett irányítás miatt kontroller nélkül játszhatatlan. Sőt, van amit nem is portolnak (Halo 3). Ha már nem képesek rendesen írni játékot úgy, hogy konzollal és egérrel ugyanúgy lehessen játszani, legalább vegyék a fáradságot hogy portolás helyett rendes PC-s verziót készítsenek, ne csak átírják, hogy PC-kompatibilis legyen (a PC mindennek az alapja, akárhogy is tagadják a konzolpártiak, minden konzol belsejében PC alkatrészek dolgoznak).
  • bakagaijin #28
    Mennyi negatív ember van, hihetetlen :). Ki lehet próbálni, aztán majd az idő megmutatja mit bír. Bennem is van kételkedés, 1ms latency-ről beszél, számomra ez tűnik a legdurvább dolognak benne, országon belül nem tudunk elérni ekkorát. Az első kérdező, az ausztrál csóka is ezt kérdezi egyébként. Nagyon úgy tűnik hogy pontosan emiatt először alapvetően US/Kanadára fognak koncentrálni: két adatközponttal a két parton, és ott leszorítani a pinget. Máshol (Ausztráliát említi) érezhető a lag.

    Szóval szerintem ez alapvetően idő kérdése. Manapság a szolgáltatók a sávszélre koncetrálnak, erről szólnak a reklámok és a szerződések, responce-time-ról (szinte) sehol nincsen szó. Ha ez változik idővel, leszorítják a pinget, akkor ütni tud... Nagyot... Nagyon nagyot...

    Az üzleti életben ez gyakorlatilag a vékonykliensnek / remote-desktopnak megfelelő ötlet. Ott pont ugyanez a probléma. Házon belül minden ok, nem tudom ki hogy van vele, de én már kb négy-öt éve így dolgozom különböző cégeknél. De mihelyst ki kell mozdulni az épületből, pláne ha mobil platformra megy az ember: bejön a lag. Röviden: sávszél már van, ping még nincs, hajrá! :).
  • [HUN]FaTaL #27
    Ez egy faszság...