Berta Sándor

Bécsben ellenőrizni fogják a játékot vásárlók életkorát

A bécsi tartományi kormány jövő januártól az Egységes Európai Játékinformációs Rendszeren (PEGI) alapuló életkor-besorolás jelölést vezet be a számítógépes játékoknál.

A helyi vezetők azt szeretnék, ha a jövőben a jelenleginél jobban ellenőrizhetnék az erőszakos PC- és videojátékok eladását. Az új jogszabály-módosítás hatályba lépése után Bécsben csak és kizárólag életkor-besorolás jelöléssel ellátott programokat lehet majd árusítani és a kereskedők ezeket csak akkor adhatják majd el, ha a vevő a személyi igazolványának felmutatásával igazolta, hogy kellően idős. "A szükséges jelöléssel már a fejlesztők 95 százaléka ellátta az általa piacra dobott játékokat, azonban mi egy egész Ausztriára érvényes rendszert szeretnénk kidolgozni" - szögezte le Grete Laska bécsi alpolgármester, a helyi közgyűlés oktatási, ifjúsági és sportbizottságának elnöke.

Korábban Johannes Hahn osztrák oktatási és tudományos miniszter az erőszakos játékok betiltása mellett foglalt állást. Grete Laska viszont, aki maga is gyakran játszik, már tavaly ellenezte a zéró tolerancia elvét.

Az Egységes Európai Játékinformációs Rendszert (PEGI) 2003-ban hívta életre a játékfejlesztőket tömörítő Európai Interaktív Szoftver Szövetség (ISFE), több nagy konzolgyártó cég, köztük a Sony, a Nintendo és a Microsoft. A kezdeményezést támogatja az Európai Bizottság is. A rendszer honlapja magyarul is elérhető. Az alkalmazott jelölések között van, amelyik a káromkodást, a hátrányos megkülönböztetést, a kábítószereket, a félelmet, a szerencsejátékot, a szexet és az erőszakot jelöli. Amennyiben egy játék erőszakos és félelmet keltő, sok benne a káromkodás és a szex, akkor a dobozán a kifejezésekhez társított ikonokat helyezik el. Emellett öt az életkorra vonatkozó jelölés is található a programokon, ezek a 3+, a 7+, a 12+, a 16+ és a 18+. A PEGI jelenleg 29 országban, köztük Magyarországon is irányadó, de nem kötelező.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • balee66 #31
    "Azért a szgépes játék nem pont olyan mint egy foci... Gondold el ergonómiai szempontból milyen lehet egész nap egy gép előtt görnyedni? pláne ha crt monitor sugározza is."

    Elég sokat kell a gép előtt ülni ahhoz, hogy a sugárzás/mozgáshiányos életmüd problémát okozzon. És általában pont azoknak vannak ilyen problémáik akik ha nem gépeznének sem mozognának túl sokat. Bár van igazság abban hogy mozgásszegény a fiatalok életmódja..
    És én gyakran látok sportszérüléseket, pl. osztálytársamat is hamarosan műűtik mert foci közben történt a lábával valami... azért ez sem kellemes
  • Tomalak #30
    A határon nyitni kell egy cd galaxist :D
  • feamatar #29
    szvsz törvényi szabályozás mindig a legrosszabb dolog, attól hogy valamit betiltunk attól nem lesz jobb. Ha egy játék valósághű környezetet akar visszadni, például egy háborús játék, akkor viselkedjenek úgy mint ahogy a való életben tették. Mert ha nem így tennék az becsapás lenne, önámítás. Ez a baj, sztem hogy nem merünk szembe nézni a dolgokkal. Jelen probléma is inkább társadalmi, szociológiai, amelyet az embernek egymást közt kéne megoldani, egy kis odafigyeléssel esetleg. Hogy pl 12 év alul ne játszon ilyenekkel, meg néha elbeszélgetni a kölökkel hogy mi hogy megy, esetleg játszani vele néha. De nem, az ilyen már fáradtság, sokkal könnyebb magunkról a felelősséget elhárítani, jelen esetben a törvénykezésre. És láss csodát, már nem is kell figyelni a problémáinkra, hisz mi megtetünk minden tőlünk telhetőt... EZ az igazi átverés.
  • dronkZero #28
    "Azért a szgépes játék nem pont olyan mint egy foci... Gondold el ergonómiai szempontból milyen lehet egész nap egy gép előtt görnyedni? pláne ha crt monitor sugározza is."

    Most lehet hasonlítgatni... Pl a mániákus ejtőernyőzés szerintem veszélyesebb.

    Én csak azt mondom, hogy mindegy, hogy konkrétan milyen tevékenység eltúlzása miatt hanyagolod el a "normális" életet, az káros. És még csak nem is konkrétan a hobbi a baj, hanem a többi dolog elhanyagolása. És ilyen megvilágításban nem értem, hogy miért pont a számítógépes játék kap különös figyelmet.
    Ja, mert az nem hírértékű, hogy K. Béla halálra dolgozta magát?

    "pl ínában végelgyengülésben haltak meg játékosok, mer nem h nem aludtak, de nem is ettek semmit."

    A természet utat tör. Működik a természetes szelekció. Legalább azok már nem örökítik tovább az őket erre hajlamossá tevő géneket.

    "Sajnos ez korunk új problémája (a játékszenvedély)"

    Hát, relatíve új. Végülis még nincs tízezer éves se... Csak az ezközök változnak, a szenvedély ugyanaz. Mint póker, kocka, nyerőgép, stb. esetében.
  • dronkZero #27
    "és csak az elvesztegetett idő amire vissza tudok gondolni, na játéknál kb ugyanezvan ha vki túlzásbaviszi."

    Igen, és ugyanez van, ha túlzásba viszed például a bélyeggyűjtést, vagy a rejszolást. Nem értem, hogy miért pont a túlzásbavitt számítógépes játékot kell boszorkányüldözni?
  • Hegyikecske #26
    "Az illető lehet ohgy belezug a számitógépbe és tényleg elvont lesz és sokat játszik stb, majd végül lehet hogy profi programozó lesz belőle és milliókat fog keresni és tök jól fogja magát érezni."

    Ez így még okés is lenne, de nekem sajnos nem ez a tapasztalatom. Még nálunk informatikai suliban is nagyon kevesen érdeklődnek a szakma iránt, nem h aki egyszerű játékosként ül le, abból szinte majdnem biztos h nem lesz programozó. A másik meg ahol egy tapasztalatom osztom meg veled, nem is nagyon az online játék hanem a chathez kapcsolódik - mostanában nagyon népszerű úgyis. Ebbe még amikor réges-régen bekötötték a netet én isbeleestem ebbe a csapdába, tod tipikus top10be kerülés minden, aztán arra eszméltem h nickem nem működik, az egészből nem maradt semmi (1-2 haverral tartom onnan a kapcsolatot igazából), és csak az elvesztegetett idő amire vissza tudok gondolni, na játéknál kb ugyanezvan ha vki túlzásbaviszi. Újratelepíti a gépét vagy eladja vagy akármi, tehát gép/játék nélkül marad, nem tud belőle semmit felmutatni, ellenben mennyi minden mást csinálhatott volna helyette...
  • Hegyikecske #25
    Azért a szgépes játék nem pont olyan mint egy foci... Gondold el ergonómiai szempontból milyen lehet egész nap egy gép előtt görnyedni? pláne ha crt monitor sugározza is. A foci az más abból legalább profitál vmit az ember (én nemszeretek focizni amúgy, de ha azt nézzük h ott legalább mozog az ember akko okés) tehát már olyan híreket is hallottam h. pl ínában végelgyengülésben haltak meg játékosok, mer nem h nem aludtak, de nem is ettek semmit. Sajnos ez korunk új problémája (a játékszenvedély), és ezzel meg kell tudni bírkozni. (Itt nyilván nem rád gondolok aki tudja kezelni, hanem aki náald fiatalabb és még nem ismeri a veszélyeit)
  • Dany007 #24
    Hát ja. Ha egy értelmes gyerek végigvisz egy ilyen háborús öldöklős játékot,
    akkor könnyen ráeszmélhet, hogy nem tud úgy végigvinni egy pályát, hogy ne kapjon legalább 2 golyót a tetsébe. És ha elég értelmes akkor lekövetkezteti ebből, hogy nincs értelme élőben háborúzni öldökölni, mert úgyis megdöglik 30 perc után.
  • assdf #23
    Én azért ebben nem értek egyet. Mindenki abban sikeres amihez tehetsége van. Az illető lehet ohgy belezug a számitógépbe és tényleg elvont lesz és sokat játszik stb, majd végül lehet hogy profi programozó lesz belőle és milliókat fog keresni és tök jól fogja magát érezni.
    Más meg kinn kapálja a dinnyét, épp a 3. ribancával veszekedik hogy miért csalta meg, keres havi 50 ezret és elmondhatja hogy a valós világban él és vannak valós kapcsolatai és hogy tök boldogtalan...
    Na akkor melyik a jobb? Persze ezek csak sarkitott példák, a de hangsúly azon van hogy tanitsuk meg a gyereket helyesen dönteni és neveljük a gyereket ne tiltsunk. Ha a szülő odaengedi a gyerekét a tévé elé 5 évesen hogy napi 18 órában nézze, akkor ki a hiábás? A tévé, aki a tévét feltalálta, aki a tévémüsort csinálta, a gyerek, vagy aki a gyereket odaengedte egész napra a tévé elé? Nyilván mindenkinek van rséze benne, csak épp az utolsó csoportnak jóval nagyobb mig a többinek elhanyagolható... mégis az elhanyagolhatót teszik felelőssé...

    /off/
    ha már erőszak, nem hiszem hogy az iraki háború azért tört ki mert szaddam vagy bush túl sok erőszakos számitógépes játékkal játszott gyerekkorában...
    Sőt gyanitom hitler és sztálin sem játszott ilyen "irtsuk egymást" stratégiai játékot... mégis lett 2. vháború... szóval...
    /off/
  • zola2000 #22
    Az a lényeg hogy az ilyen intézkedéseknek igen is lesz hatása, mert igaz ha egy 12 éves gyerek pl sok országban nem veheti meg pl a final fantasy 13t mert van benn néhány véres jelenet, de az ilyen játékokban pl nem ez számít hanem a történet akkor inkább a gyerek igaz hogy lewarezolja, de mit tesz ilyenkor az egyszeri kiadó? Kivágja ezeket a jeleneteket, így nőnek az eladások. Ugyanez igaz pl a battlefieldre ahol inkább a taktika számít, vagy a gta ahol inkább a részletesen megalkotott szabadon bejárható város számít mint a sok véres jelenet. Erre a pszihológusok azt mondják hogy kell, a játékosok egy része azt hogy nem kell.