Berta Sándor

Vonzóak a tiltott játékok

A számítógépes és videojátékokon alkalmazott életkor-megjelöléseknek gyakorlatilag semmilyen pozitív hatása nincs, sőt ellenkezőleg: inkább arra sarkallják a fiatalokat, hogy kipróbálják a tiltott programokat.

"A játékokhoz való hozzáférés zökkenőmentes és könnyebb, mintha valaki egy üveg vodkát akarna vásárolni egy benzinkútnál. Az iskolaudvarokon minden problémát megoldanak a fiatalok, a programok gyorsan gazdát cserélnek" - jelentette ki Klaus Allerbeck szociológus a Frankfurti Egyetem által készített tanulmány bemutatásakor.

A szakemberek kereken 600 online játékost kérdeztek meg a kedvenc programjaikról. A 13-15 évesek 40 százaléka olyan játékot jelölt meg, amelyhez elvileg a jelenleg hatályos németországi törvények szerint nem is juthatnának hozzá. A megkérdezettek között voltak, akik a lövöldözős és voltak, akik a szerepjátékokat szeretik. "Pont az életkor-megjelölés vonzza ezeket a felhasználókat" - tette hozzá a szociológus.

A professzor szerint a probléma megoldására kizárólag a technikai megoldások lennének hatásosak, minden más módszerrel való próbálkozás hiábavaló. Azonban el kellene gondolkozni azon is, hogy megéri-e tiltani ezeket a dolgokat és nem jobb lenne-e más megoldások, lehetőségek keresése vagy a szemlélet megváltoztatása. A játékokat fel lehetne fogni például a szem és a kéz koordinációját segítő és a kreatív képességeket fejlesztő alkalmazásoknak.

A megkérdezett 16 évesnél fiatalabbak 60 százaléka naponta több mint 4 órát játszik a számítógépén, ugyanakkor a 90 százalék hiszi azt, hogy őt ismerőse, rokona függőnek tartja és felelősségre vonhatják a hobbija miatt. Ezzel szemben a válaszadók úgy vélik, a játékoknak köszönhetően fejlődik a taktikai érzékük és javulnak a reflexeik.

Mint ismeretes, az erőszakos játékok betiltásáról az emsdetteni ámokfutás után erősödött fel Németországban és Ausztriában. A bajor kormány elkészített egy törvénytervezetet, amelyet javaslatként beterjesztettek a Német Szövetségi Tanács (Bundesrat) elé. A törvény elfogadása után annak megsértői akár egy év jogerős börtönbüntetést is kaphatnának. Az már egy más kérdés, hogy a politikusok a valós problémákat, például hogy az erőszakossá váló fiataloknak komoly szociális és iskolai gondjaik vannak, nem igazán akarják megoldani. A társadalmi problémákért így a játékfejlesztőket és -terjesztőket teszik felelőssé.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • irkab1rka #80
    nem a játékok a hibásak, hanem az egér.

    kiderült, hogy azok, akik ámokfutottak, előtte mind egeret használtak.
  • takysoft #79
    a magyar iskolarendszer tényleg szar.
    na nem az iskolák. azok jók, gimik, meg egyetemek..
    a rendszer szar, amit odeftn döntenek. adók, fizetések, követelmények, a rendszer.
  • Molnibalage #78
    Az egyetlen játék ami igazán kézséget fejleszt talán a hardcore repszimek. Jött már pár fiatal akit tanítgattam az alapokra és volt kettő akik bevalottan elég nagy FPS fanok voltak, de képtelenek voltak egyszerre CSAK annyira figyelni, hogy én merre vagyok, ők mennyivel repülnek és összevissza csak egy műszert figyelni és kezelni. Előre bejelentett manővereket végeztem, mindig közöltem hogy éppen hol vagyok, de így sem ment nekik. Hát ennyit a figyelem fejlesztéséről FPS által, nem is láttam egyiket sem azóta... Én kb. 10 éve játszok különböző repszimekkel és azért nekem is kellett pár év a megszokáshoz.
  • Molnibalage #77
    " magyar iskolarendszer egy szar"

    Hát ez így önmagában nem igaz, inkább azt mondanám, hogy nagyon nagyok az eltérések. ÉN nagyon jó képzést kaptam a gimiben és a BME sem egy "szar" hely ahova járok már egy jó ideje (6 éve).
  • Sanyix #76
    Sztem full igaz amit írtál. Röviden, tömören, a magyar iskolarendszer egy szar.

    Bár énis most re-érettségizek, most már emelt szinten, bár rájöttem, hogy nem kellett volna, jó volt az a középszint is, hiszen emelt szinten ha valamit máshogy csinálsz az rossz, csak és kizárólag úgy jó ahogy leírta az az idióta aki összeállította a feladatsort. Hülye voltam, azt hittem valami jó is lehet ebben a szar oktatási rendszerben, de nem.

    De ettől függetlenül régóta hasonló a véleményem.
  • Max Damage #75
    Vissza erre a "nem fejlesztenek a játékok" dologra, szerintem képesek fejleszteni, csak a mindennapi életben ezeket a képességeket nem használjuk. Én pl. kb. 2 évig StarCraftal, majd 3 évig taktikai FPS-el játszottam számítógépen (ennek kb. 2-3 éve), azóta AirSoftozom, és talán egyedüli hasznát AirSoftozás közben érzem, hiszen nagyjából eltudom képzelni hogy honnan támadhátnak, és nagyjából tudom honnan várhatok támadást és nagyjából mekkora tűzerőtől. Tudom, hogy mik azok a helyek mikor körülnézek amik jó fedezékek lehetnek számukra, és eltudom képzelni hogy én mit csinálnék ha ott lennék.... Persze ezek a képességek előtte is megvoltak, de ezeknek az átgondolását szerintem gyorsítják (gyakorlatilag rutint csináltak belőle)... Persze közel nem azt mondom, hogy aki játszik az majd jobban lő (átlalában pont rosszabbul), aki sokat játszik az fáradhatatlan lesz, ez meg főképp nem igaz, hiszen a számítógépes játszás mellett elengedhetetlen az esti futás, biciklizés, stb... Ezek kellenek... Viszont ezzel csak azt akarom mondani, hogy igen is léteznek olyan helyzetek ahol ezeket a "nem hagyományos" ismereteket alkalmazni lehet...

    De arra figyeljetek, hogy nem lineariítás mellett kell gondolkodni az ismeretszerzés terén: semmi sem azt fejleszti amiről szól... Aki NFS-el jtászik nem lesz jobb vezető, aki FPS-el nem fog jól lőni, aki MMORPG-vel az nem lesz bátrabb, aki RTS-el az megint nem lesz intelligensebb és jobb problémamegoldó. (pl. MMORPG fejleszthet kitartást vagy valami ilyesmit, FPS taktikai érzéket a tájjal kapcsolatban, stb...)
  • oli314 #74
    Na az este már kicsit illuminált állapotban voltam amikor a két kommentet írtam, de akkor mostmár józan hangnemben is igyekszem válaszolni neked.:) Egyrészről a cikk amiből idéztem az 2002es volt, szóval nem mai darab, és mivel nem vagyok vadászpilóta ezért nyilván nem tudom hogy az az 1-2gomb pontosan mire szolgált, akár lehet fegyverélesítő vagy valami hasonló gomb is ami a szimulátorban nem szükséges, mert mondjuk csak fel-le szállást gyakorolnak vele. Amúgy meg pont most láttam oldalt egy másik cikket itt az sg-n ezzel kapcsolatban, nézd meg: http://www.sg.hu/cikkek/52595/repuloszimulatoron_dolgozik_a_raf
  • haxoror #73
    Ja hogy most érettségizel?
    Részvétem, akkor érthető a felindulásod

    (pár év múlva visszagondolva már másképpen fogod ezeket a dolgokat látni :)
  • Molnibalage #72
    Na vagyél vissza a stílusból, mert virtuálisan pofánverlek. Jó nem PC-ről van szó, de így még nagyobb baromság amit írtál. Egy valódi katonai szimuálátor nem térhet el az eredetitől SEMMIBEN, hiszen mi értelme lenne akkor? Szóval ez az 1-2 gombos eltérés is marhaság a javából.
  • smv #71
    "Másrészről az intelligencia és a műveltség nem magától alakul ki idővel az emberekben, gondolkodni is meg kell tanulni valamikor, az iskolarendszer célja hogy rávezesse a gyerekeket arra hogy hogyan használják az agyukat és közben a korunkhoz kapcsolódó alapismereteket is a fejükbe verje."

    Amennyiben így van, akkor miért van az, hogy programozás órán a tanárok többsége bedaráltatja az anyagot, és csak azt fogadja el, hiába van neked jobb megoldásod, vagy miért kell matek órán pontosan az a képlet alapján levezetni a dolgot, amit a tanár mond, ahelyett ami neked szimpatikus? Nem igaz, hogy az iskola gondolkodni tanít meg. Annyira tanít, hogy az életben mindig lesz felettem egy pár nagyhatalmú p*cs akinek ki leszek szolgáltatva.

    cateran: csakhogy ez a felállás szerintem teljes mértékben felesleges. Jobban szét kellene bontani a iskolarendszert, és német minta alapján inkább szakosodásra kellene ránevelni az embereket, és ezt több lépcsőben, hogy a felesleges dolgoktol folyamatosan metnesítsük.

    Na jo, hagyjuk, valószinűleg csak az érettségi hozza ki belőlem a tömény iskolaundort...