Berta Sándor
Egyre több tévéműsorból készül játék
A televíziós társaságok új bevételi forrásokat fedeztek fel maguknak: az egyes sorozatokhoz és műsorokhoz kapcsolódó számítógépes játékokat. Kérdés, hogy a megoldás mennyire lesz sikeres.
A hagyományos sajtóorgánumok médiapiaci részesedése egyre kisebb. A világháló jött, látott és egyelőre úgy tűnik, győzött. Az újságok, a rádiók és a televíziók megpróbálnak lépést tartani a digitális korszak kihívásaival. A legtöbb magazinnak már van kifejezetten online kiadása is, a rádiók szintén igyekeznek az interneten is elérhetővé tenni a műsorukat, a televíziók pedig az IP TV felé kacsingatnak. Azonban még ez sem elegendő a világháló térhódításának megfékezésére.
Az Egyesült Államokban a 14 és a 29 év közötti fiatalokat egyre kevésbé érdeklik a televíziós műsorok. A férfiaknál ennek a korosztálynak a körében a hagyományos televíziós programokat csupán a megkérdezettek 12 százaléka nézi. A Sat.1 a Niedrig und Kuhnt nevű délutáni sorozathoz úgy próbál meg új nézőket csábítani, hogy egy mobil játékot mutattak be, amelyben különböző krimifeladványokat kell megoldani. 4,99 euróért bárki megoldhatja például a strandfürdőben történt halálesetet.
Martin Hoffmann, a játék fejlesztéséért felelős MME Moviement cég igazgatóságának elnöke a Gamestagen Berlin-Brandenburg nevű rendezvényen elmondta, hogy az új játéknak köszönhetően eddig közel 100 000 eurós bevételhez jutottak. Ez ugyan aprópénznek számít, azonban sikerült 20 000 fiatal figyelmét felkelteni a műsor és a krimik iránt.
Az persze más kérdés, hogy ennek a területnek is bőven vannak buktatói, a különböző televíziós társaságok azonban nem zavartatják magukat. A Sevengames.de oldalon a Pro7 műsorára tűzött sorozatokhoz kapcsolódó játékokat lehet letölteni, de ugyanez a lehetőség megtalálható a Sat.1-nél is a stílusosan Sat1spiele.de nevű honlapon. A cégek több millió eurót is befektetnek egy az emberek által kedvelt műsor játékadaptációjának elkészítésébe. A Pro7 például a Megasztár kinti klónja, a Popstars zenei tehetségkutató versenyhez készült online játékot több millió euróval támogatta.
Az ötlet bejött, hiszen több mint 250 000-en regisztrálták magukat, közülük 70 000 az aktív játékosok száma, akik naponta átlagosan 1,3 órát töltenek a játékkal. A kiadásokat részben a programban elhelyezett reklámokból befolyó bevételekből fedezik. "Az emberek nagyon jól fogadták a programban elhelyezett márkaneveket" - szögezte le Georg Broxtermann, a SevenOne Intermedia képviselője.
Németországban számos kisebb játékfejlesztő stúdió él meg a televíziós társaságok által adott megrendelésekből. A Verliebt in Berlin nevű német telenovella játékadaptációját a Radon Labs berlini stúdió készítette el négy hónap alatt alig 120 000 euróból. A 39 euróba kerülő programot eddig 25 000-en vásárolták meg - persze az igazsághoz hozzátartozik, hogy a vevők többnyire sorozatnézők és nem hardcore játékosok voltak.
Persze a filmkiadók is egyre gyakrabban fordulnak a számítógépes játékok piaca felé. Ennek oka nem elsősorban a haszonszerzés, sokkal inkább az emberek figyelmének felkeltése. Tomb Raider, Doom, King Kong, Fantasztikus négyes, Prince of Persia, Bloodrayne, Narnia krónikái, Kutyaszorítóban, CSI, 24 - ez csupán néhány azoknak a játékoknak a sorából, amelyeket viszontláthattunk a filmvásznon vagy fordítva: képregények és más művek elevenedtek meg a számítógépes és konzolos játékokban.
Vagyis egyre jobban megfigyelhető a televíziózás, a filmipar és a játékipar összefonódása, folyamatosan csökken a közöttük lévő távolság. A jövőben az internetes televízióknál pedig ez a szakadék végképp eltűnhet.
A hagyományos sajtóorgánumok médiapiaci részesedése egyre kisebb. A világháló jött, látott és egyelőre úgy tűnik, győzött. Az újságok, a rádiók és a televíziók megpróbálnak lépést tartani a digitális korszak kihívásaival. A legtöbb magazinnak már van kifejezetten online kiadása is, a rádiók szintén igyekeznek az interneten is elérhetővé tenni a műsorukat, a televíziók pedig az IP TV felé kacsingatnak. Azonban még ez sem elegendő a világháló térhódításának megfékezésére.
Az Egyesült Államokban a 14 és a 29 év közötti fiatalokat egyre kevésbé érdeklik a televíziós műsorok. A férfiaknál ennek a korosztálynak a körében a hagyományos televíziós programokat csupán a megkérdezettek 12 százaléka nézi. A Sat.1 a Niedrig und Kuhnt nevű délutáni sorozathoz úgy próbál meg új nézőket csábítani, hogy egy mobil játékot mutattak be, amelyben különböző krimifeladványokat kell megoldani. 4,99 euróért bárki megoldhatja például a strandfürdőben történt halálesetet.
Martin Hoffmann, a játék fejlesztéséért felelős MME Moviement cég igazgatóságának elnöke a Gamestagen Berlin-Brandenburg nevű rendezvényen elmondta, hogy az új játéknak köszönhetően eddig közel 100 000 eurós bevételhez jutottak. Ez ugyan aprópénznek számít, azonban sikerült 20 000 fiatal figyelmét felkelteni a műsor és a krimik iránt.
Az persze más kérdés, hogy ennek a területnek is bőven vannak buktatói, a különböző televíziós társaságok azonban nem zavartatják magukat. A Sevengames.de oldalon a Pro7 műsorára tűzött sorozatokhoz kapcsolódó játékokat lehet letölteni, de ugyanez a lehetőség megtalálható a Sat.1-nél is a stílusosan Sat1spiele.de nevű honlapon. A cégek több millió eurót is befektetnek egy az emberek által kedvelt műsor játékadaptációjának elkészítésébe. A Pro7 például a Megasztár kinti klónja, a Popstars zenei tehetségkutató versenyhez készült online játékot több millió euróval támogatta.
Az ötlet bejött, hiszen több mint 250 000-en regisztrálták magukat, közülük 70 000 az aktív játékosok száma, akik naponta átlagosan 1,3 órát töltenek a játékkal. A kiadásokat részben a programban elhelyezett reklámokból befolyó bevételekből fedezik. "Az emberek nagyon jól fogadták a programban elhelyezett márkaneveket" - szögezte le Georg Broxtermann, a SevenOne Intermedia képviselője.
Németországban számos kisebb játékfejlesztő stúdió él meg a televíziós társaságok által adott megrendelésekből. A Verliebt in Berlin nevű német telenovella játékadaptációját a Radon Labs berlini stúdió készítette el négy hónap alatt alig 120 000 euróból. A 39 euróba kerülő programot eddig 25 000-en vásárolták meg - persze az igazsághoz hozzátartozik, hogy a vevők többnyire sorozatnézők és nem hardcore játékosok voltak.
Persze a filmkiadók is egyre gyakrabban fordulnak a számítógépes játékok piaca felé. Ennek oka nem elsősorban a haszonszerzés, sokkal inkább az emberek figyelmének felkeltése. Tomb Raider, Doom, King Kong, Fantasztikus négyes, Prince of Persia, Bloodrayne, Narnia krónikái, Kutyaszorítóban, CSI, 24 - ez csupán néhány azoknak a játékoknak a sorából, amelyeket viszontláthattunk a filmvásznon vagy fordítva: képregények és más művek elevenedtek meg a számítógépes és konzolos játékokban.
Vagyis egyre jobban megfigyelhető a televíziózás, a filmipar és a játékipar összefonódása, folyamatosan csökken a közöttük lévő távolság. A jövőben az internetes televízióknál pedig ez a szakadék végképp eltűnhet.