MTI

Virtuális világok, valódi profit

A sokszereplős online játékok piaci értéke Észak-Amerikában és Európában egy friss jelentés szerint 2006-ban először meghaladta az egymilliárd dolláros álomhatárt.

A Screen Digest brit médiapiac-kutató intézet felmérése szerint a sokszereplős internetes játékok (Massively Multiplayer Online Games - MMOG) forgalma tavaly Észak-Amerikában 576 millió, Európában 299 millió dollár volt. A legfőbb jövedelemforrás mindkét térségben az előfizetés volt, a reklámokból és a játékok során vásárolható virtuális tárgyak forgalmából pedig az összbevétel 13 százaléka származott.

Piers Harding-Rolls, a tanulmány szerzője szerint "az elmúlt néhány évben, különösen Európában a World of Warcraft sikerének köszönhetően gombamód növekszik az MMOG-piac."

A piac bővülése és az egymilliárd dolláros (mintegy 185 milliárd forint) határ áttörése azonban mindenekelőtt az egyre újabb játéktípusok - például a virtuálisvilág-építő játékok, mint a Second Life - megjelenésének köszönhető. "A piac elmozdult a speciális, rétegigényekre szabott játékok felé" - mondta Harding-Rolls. A feltörekvő MMOG-típusok a világépítő-fajta mellett az állatnevelő-, a kirakós- és a sportjátékok.

Továbbra is a World of Warcraft a legnépszerűbb: világszerte 8 millió előfizetője van, ebből a hárommillió a vizsgált két térségben, ahol a Screen Digest honlapján megjelent kutatási összefoglaló szerint 54 százalékos a piaci részesedése és egy év alatt 471 millió dollárt termelt. 2011-ig további erőteljes növekedés várható. Gyorsabb ütemű bővülésre inkább Európában lehet számítani, mert a piac még nem annyira telített, mint Észak-Amerikában, és jobban terjed a szélessávú internet-szolgáltatás.

Az előrejelzés szerint 2011-re a MMOG-piac eléri a másfélmilliárd dollárt, és az előfizetők száma meghaladja a 10 milliót.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Komolytalan #22
    WoW MMORPG-nek indult, nem MMO stratégiának, vagyis nem kiveszett belőle, hanem benne se volt a stratégia. Egyébként stratégiában nem a Warcraft volt a legjobb, mert pl Warcraft 2 idejében a Command and Conquer sokkal jobb volt stratégiai játékként. Feelingben nem.
    "A nagyivu strategiak meg instance-okban sem szuksegesek, leginkabb a csapat koordinacio szuksegtelensege miatt. Alapvetoen minden osztaly fix szereppel bir, amit csak simetelgetni kell a sikerhez. Ez nagyon repetitivve teszi."
    Ez nettó hülyeség. Mi az hogy csapat koordináció szükségtelensége? Milyen instában jártál te utoljára, l25-ön Stockade-ben? Baromira nem mindegy a helyezkedés, és az egyes mobok mozdulatait le kell reagálni, kurvára nem 2000 msec/művelet sebességgel, mivel 2 másodperc pl arra sincs sosem, hogy odafuss ahol életben tudsz maradni. Egyes spelleken van global cooldown, ami 1.5 másodperc, de ez nem vonatkozik mindenre, és nem 1.5 sec kasztidőt takar, hanem a kaszt után addig nem tudsz más, az adott spellel azonos global CD-n lévő képességet használni.
    "Viszont igy a rossz reakciokkal rendelkezo 'lassu' jatekosok is tudnak vele jatszani."
    Aha, hogyne, ezért rakják bele a jelenlegi top guildek a jelentkezési lapjukra hogy milyen FPS játékokkal játszott a jelentkező komolyabb szinten. Komoly FPS tudás alap, anélkül esély nincs arra, hogy kiemelkedő eredményt érjen el valaki WoWban.
    Szóval megint egy expert szólt hozzá a témához, aki valószínűleg WoWot is csak freitamás műsorában látott. Áááá baz, olyan hülye vagy a WoWhoz, ha azt se tudnád minek a rövidítése ez a 3 betű, akkor is értelmesebb hozzászólást tudtál volna írni.
  • Komolytalan #21
    Talán elmond a WoW összetettségéről valamit, hogy nem érted azt se hogy mi folyik a képernyőn. Azért egy CS-re vagy autó szimulátorra ez nem igazán mondható el. Egyébként elárulom, a képernyőn egy csata folyik, ahol minden illető 2-4 támadásból el tudná intézni az ellenfelét, ha az nem tenne ez ellen valamit (vagyis nem a sebzés/HP arány alacsony). Ráadásul a 3-4 támadás itt mindig talál is, ha sikerült ellőni. 3 perc alatt - amit megnéztél belőle - ez mennyi is? Valószínűleg összetettebb mint lőni a géppityuval nem?
    Egy sorozatnál húzok egy balról jobbra csíkot aztán hátha nem fér el közötte vs kattintással eltalálok 5 másik közül, 80% takarásban lévő ellenfelet - szerinted melyiknél kell jobban célozni? Egyébként WoWosok azért nem hozzák fel a célzási képességet meg a WASD skillt, mert ez alapkövetelmény. Mint az ált isk. 2. osztályban hogy tudj olvasni. Az össz követelmény max 10%-a. A CS-ben meg ez a követelmények legalább 50%-a (de lehet keveset mondtam).
  • kvp #20
    Shion jol osszefoglalta az mmo-k lehetosegeit. Szerintem a wow-nak pont az a baja, hogy tul diablo-s a jatekmenet, ami alapvetoen egy point and click jatek. A wow ezt megtoldotta a japan jatekokbol atvett 'szerezd meg mind' tipusu gyujtogetessel, ami sok kisgyereknek vonzo es kiegeszitette a warcraft univerzumaval amitol sok felnott embernek vonzo. Viszont pont az veszett el a wow-ban amitol a warcraft-ok nepszeruek voltak: a strategia. Alapvetoen csak a turelemrol, az ismetlesrol es a mikromenedzsmentrol szol (spell+item kezeles). A nagyivu strategiak meg instance-okban sem szuksegesek, leginkabb a csapat koordinacio szuksegtelensege miatt. Alapvetoen minden osztaly fix szereppel bir, amit csak simetelgetni kell a sikerhez. Ez nagyon repetitivve teszi.

    A wow jatek kihivasairol pedig annyit, hogy nagyon alacsony a lehetosegek szama, csak egy attack, skill use, item use valasztasban merul ki es a 2 masodperces lepes ido sem tesz jot neki. (egy fps-ben ez 2000 msec helyett max 50 msec szokott lenni, mmmo fps eseten is max 150-200) Viszont igy a rossz reakciokkal rendelkezo 'lassu' jatekosok is tudnak vele jatszani. A belinkelt video ami a top pvp-t hivatott bemutatni leginkabb egy szupermario szintu jatekra hasonlit, viszont mivel itt a celkijeloles kattogtatasra alapul, ezert meg az ugyessegi elem is hianyzik. Tehat a wow nem igenyel sem ugyesseget, sem jo reakciokat, sem komolyabb gondolkodast es nem biztosit tenyleges szabadsagot a virtualis vilagban. Viszont lehet benne fejlodni egy megadott vonalon es celig, gyujtogetni egy fix targy es skill keszletet. Pont olyan mint pl. a pokemon volt annak idejen, viszont a wow jatekosok jo reszenek ez az idealis jatek.

    Aki kihivast akar az pedig keres maganak valami ertelmeset.
  • Shion #19
    Megint eszembe jutott 1-2 dolog :)

    Most MMO-knál a fantasy és sci-fi rpg-k, ill. pvp-k a divatosak, de a piac szegmentálásával majd új stílusú játékok is mmo-k lehetnek. Például én anno nagyon vártam a Need For Speed: Motorcity MMO-t, meg is jelent, de legnagyobb bánatomra csakis USA-ban játszható :( Pedig ez a játék egy NFS és Streed Rod keverék, tehát nagyon jó kis játék lehetne, ha tudnék játszani vele. Remélem lesznek még további autós MMO-k, mert azokra tuti vevő lennék :D

    Most készül a Pirates és Stargate Online játékok is, és remélem lesz még jó pár más stílusokból is. Egy szó, mint száz. Amióta MMO-zok, szóló játékok nem igazán érdekelnek, kötnek le. Max. a barátokkal elmegyek egy-egy haveri lan partira ;)
  • Shion #18
    Kínai farmer 20 eFt-ot keres egy hónapban, nem dollárban kell érteni a 20 rongyot. Félreértelmezhető, amit írtam ;)
  • Shion #17
    CS-t, LAN-partikat, versenyeket említesz, hogy azt szereted. De ezekben is emberek ellen játszol, nem? Az MMOG mindössze annyiban különbözik a LAN partiktól, hogy a gépek összekapcsolódásához internetet használ, ergo nem kell kimozdulnod otthonról. Egyes játékok a játszhatóságra, mások a feelingre, míg némelyek a komplexitásra, tartalomra, stb. helyezik a hangsúlyt. Ezt még megfejeled azzal, hogy emberekkel vagy emberek ellen játszol, közel megunhatatlan lesz. MMOG rövidítés jelentése Massive Multiplayer Online Game.

    World of Warcraft-ot a Diablo készítői csinálták (Blizzard Entertainment), így a tőlük elvárható színvonalat hozták is: nagyon feelinges, egyszerűen játszható és nagy tömegeknek tetsző játékot dobtak össze. A WoW-tól nem érdemes ennél többet elvárni, mivel erre készült csak, nem többre. A WoW dicséretére legyen mondva, kultuszt és divatott teremtett, ill. olyan embereket is megmozgatott, akiknek eddig eszükbe sem jutott MMO-zni, vagy azt sem tudták mi az. Ezzel az eredményével segíti az MMO-k megkedveltetését és elfogadását. Innentől kezdve nyitott a kapu a sokszínűsítésre és más-más komplexitású és stílusú MMO-k készítésére.

    Volt ugyebár anno az Everquest (1999), mint első nagy fantasy MMORPG, ami stílust teremtett. Később lettek újabbak, amik jobbak / rosszabbak voltak tőle, kinek mi kellett/tetszett. Most sokféle játék van, fel sem lehet őket sorolni, annyi van. Pár példa mindennemű sorrend nélkül:
    EVE Online: elite rajongók kedvence, sci-fi
    Star Wars Galaxies (2003): egyik legkomplexebb játék volt, aztán lebutították. SW rajongók tízezrei még mindig játszák.
    Everquest (1999): első fantasy online játék, hatalmas tábora volt, sokan azóta átmentek az eq2 és más mmo-kba. Kiegészítők száma már 20 körül mozog, tehát elképesztő mennyiségű anyag van már benne (pályák, küldetések, stb.)
    Everquest II (2004): nagy rajongói tábor, wow-hoz képest komplex rendszerek, fél évente új kiegészítők és a wow miatt ő is átesett némi egyszerűsítésen, de a kiegészítők miatt még mindig van miért játszani annak, aki nem szereti a wow egyszerűségét.
    Vanguard (2007): újhullámos fantasy rpg, cél a komplexitás és az rpg. Elsősorban az igényes játékosokat kívánja magához csábítani. Jelenleg még kezdeti stádiumban üzemel (sok bug), de sok lehetőség van benne. Ha csak a felét megvalósítják az ígéreteknek, akkor nagy jövő előtt áll. A garancia pedig a főprogramozó személye, aki anno kitalálta és elkészítette a világ első fantasy mmo-ját, az Everquest-et.
    Guild Wars: egyesek szerint pvp-ben a legjobb
    World of Warcraft: legnépszerűbb, pvp-re és egyszerűségre kihegyezve
    Lineage II: ingyenesen játszható, de nem oly komplex mint a többi mmo
    távol keleti mmo-k: sok van, de nem a mi ízlésünknek megfelelőek, ezért nem sokan foglalkoznak velük.
    stb, van még jó pár mmo

    Kínai farmerek: mivel nyugaton, de elsősorban amerikában jó anyagi körülmények között élnek az emberek és lusták pár hónapot játszogatni, míg kapnak egy jól felszerelt karaktert, vagy gürcölni egy jó tárgy, ház, stb. megszerzéséért és inkább ingame megvennék, ők a farmerek elsődleges vásárlói. Ingame pénzt, tárgyakat, stb. vesznek valódi dollárokért. És amíg egy kínai emberke havi 20 rongyért napi 16 órát "játszik" a gép előtt és az amerikai hajlandó 2-100 dollárokat fizetni ingame dolgokért, mindig is lesznek farmerek.

    Tehát végeredményben, az mmo-k a lan partik felnagyított változata bizonyos szempontból, de vannak különbségek. És a piac tovább fog szegmentálódni, színesedni, ami jó, mert ezáltal minél többen fognak számukra legjobban tetsző játékkal játszani.
  • sathinel #16
    Én is CSS-el nyomom néha, de az nem MMORPG. DDO, WOW, és még pár bétateszten voltam úgyhogy nem rosszak. CS-ből versenyek vannak, és akik jók, még pénzt, és gépet is nyerhetnek. WOW-ban azért tudnak sokan megmaradni, mivel van egy élvezetes arcade felület, amiben igen szabadon, és látványosan tudsz élni. És nem mellékes a heti(esetenként napi) frissítés sem amit előtte csak a CSS-ben láttam. DDO jobb ha RPG-fan vagy, de nem olyan az irányítás mint amire vágyok WOW után. Japánoknál(vagy Délkórea nem emlékszem) láttam néhány szép kezdeményezést:AION
  • shusaku #15
    CS mögül hirdeted az igét, hogy mekkora hülyeség a Wow? LOL, get a life.
  • Brainpumper #14
    Szerintem a GuildWars sokkal jobb mint a WoW. Szebb is.
  • cateran #13
    "játszhatnék RTS-t is de azokat nem szeretem, viszont azokban legalább kell gondolkodni"
    Tehát ha gondolkodni kell, akkor nem szereted?:P (jójó,tudom,hogy nem igy értetted,de azért cinkelhetek kicsit,nem?)
    tehetség: reflexek (csontstratégiák kilőve...)A többi példáddal az a baj,hogy ha jól szimulálná 1 fps (esetünkben a CS)a valóságot,akkor a terrorista oldal 3 perc alatt automatikusan kinyúlna,lévén a spec kommandosok általában jóval képzettebbek mint 1 "átlag" terrorista(jobb reflexek,jobb felszerelés,jobb kiképzés)azaz a terrorista oldallal nem lenne érdemes játszani!
    CS versenyjáték? Majdnem Sport? Nagyon jóóó,folytasd csak,mosolyt csalsz az arcomra:)
    Nem kell félreérteni,nem a WoW-ot akarom isteníteni és a CS-t fikázni (a WoW úgy szar ahogy van,kár bizonygatni,hogy nem)egyszerüen a commentedből az jön le,hogy azok a játékok a jók amikkel te játszol,mert ezekben jó vagy,amiben meg nem, az szar.......