SG.hu

30 éves a Doom

A korszakalkotó first-person shooter december 10-én ünnepelte megjelenésének harmincadik évfordulóját, és a társalkotó John Romero ezt az alkalmat azzal ünnepelte, hogy új pályákat adott ki a játékhoz.

A játék abszolút klasszikus, de mai szemmel vállalhatatlan: a grafika és a felbontás olyan, mintha egy régi Minecraft-szervert látnánk, a pontosság egy vicc, a hangok egyszerűek, a játékmenet pedig sablonos. Persze az öregebbeknél mindezt elsöpri a nosztalgiafaktor, és az arra való visszaemlékezés, hogy mekkora élmény volt egy barát vagy kolléga fejét lerobbantani. Az évforduló kapcsán John Romero és John Carmack egymással beszélgetve felidézték a játék eredetét, és kiemelték a játék informatikai szakmára gyakorolt hatását. A páros az élőben közvetített adásban azt állította, hogy amint a játékosok rájöttek, hogy a Doomot hálózaton keresztül, többjátékos módban is lehet játszani, elhatározták, hogy beszerzik az ehhez szükséges hardvert és készségeket.

"Mivel a Doom támogatta az IPX-et helyi hálózaton, sok embernek kellett nagyon gyorsan megtanulnia egy csomó dolgot" - emlékezett vissza Romero. Carmack egyetértett. "A DOOM sok embert bátorított arra, hogy megismerjék a mögöttes hardvert" - jegyezte meg. Azok a játékosok, akik irodájukat úgy kábelezték be, hogy lehetővé tegyék a LAN-játékokat, értékes készségekre tettek szert. "Sokan kerültek valamiféle hálózati adminisztrátori pozícióba, és a kábelezőből lett a hálózati srác a munkahelyen. Nem sokkal a Doom megjelenése után sok irodának gyanús üzleti érveket kellett felhoznia, hogy miért van szükségük hálózatra" - jegyezte meg Carmack ironikusan. Felvetette, hogy a Doom utódja, a Quake "sokkal több embert vezetett rá a szoftverfejlesztői karrierre, de a Doom sok informatikai szakember karrierjét indította el".


A livestreamben a páros dicséretet is bezsebelt a szoftverek internetre való kiadásának úttörőjeként. A Doom előfutárát, a Wolfenstein 3D-t a megjelenésekor egy un. bullettin boardra töltötték fel. A Doom volt az első játék, amit feltettek az internetre, és állításuk szerint ezzel úttörők voltak. Carmack azonban arra is visszaemlékezett, hogy megbeszéléseket folytattak arról, hogyan lehetne a Doomot a legjobban csomagolni - fizikailag -, hogy a szoftverboltok polcain erőteljesen jelen legyen. Ő és Romero aggódtak, hogy a DVD-stílusú tok használata miatt a játék nem fog kitűnni. A páros biztos volt benne, hogy a játék nagyszerű lesz, és Carmack úgy gondolta, hogy "akár egy barna papírzacskóban is eladjuk, nem lesz gond".

Tévedett. Az áttörő játékmenet ellenére a Doomnak merchandisingra volt szüksége a sikerhez. Carmack hiányolja az akkori korszak kreatív csomagolását és egyéb bolti marketingtevékenységeit, mivel ezek olyan játékélményt teremtettek, amely ma már nem létezik, mivel a szoftverek túlnyomó többségét online vásárolják meg. Ennek a csatornának azonban megvan a maga varázsa: ma 4,95 dollár a Doom 1993-as verziója a Microsoft Store-ban, és az új .WAD fájlban egy olyan új SIGIL nevű pálya is van, amelyet Romero kifejezetten a 30. évfordulóra készített. A játék futtatásához elég egy szerény PC.

Romero és Carmack arról is elmélkedett, hogy nem tapasztalják a Doom iránti lelkesedés hanyatlását, mert a játék továbbra is rendkívül szórakoztató, és továbbra is kielégít egy másik fontos közönséget: a fejlesztőket. A páros a videóchat során a Quake pályaszerkesztőjét túl bonyolultnak minősítette az alkalmi alkotók számára. A Doomnál azonban érvelésük szerint jól sült el, hogy a pályaszerkesztő a játék mellett fut, és így a fejlesztők könnyedén iterálhatták munkájukat.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Szefmester #6
    Aki ezt a játékot szidja az még nem élhetett amikor megjelent... és az olyan modern játékok ahol vérzik a busz, meg lelőhető a hold is csak újdonság volt az ovijában...
  • monk00 #5
    Szeretős játék. Bárcsak több belsőszemszöges játékok készülnének
  • barret #4
    Aki ezt szidja,nem tudja mit beszél!
  • barret #3
    Én is csináltam :) Csomagolás,7 felé vágni,aztán felmásolás után fájl egyesítés.CRC hiba nélkül :)
  • tom_pika #2
    7db 1,4MB-os (megabájtos!!) lemezre tudtam felmásolni, ami sok volt, de megérte!
  • Macropus Rufus #1
    mennyit játszottam vele anno mikor megjelent. :) Meg hát a doom1 első küldetés első pálya zenéje. Az nekem mindent vitt.