SG.hu
Mindössze 350 ember működteti a Valve hatalmas PC-s játék-ökoszisztémáját
A Valve egy privát és általában titokzatos vállalat, nem sok külső betekintést enged a belső működésébe. De kiszivárogtak a vállalat alkalmazottainak és összesített bérszámláinak több éves adatai, így mindenki megismerheti egy olyan vállalat működését és fejlődését, amely a PC-s játékokkal kapcsolatos tranzakciók többségében érintett.
A friss adatok a Wolfire Steam ellen indított trösztellenes perének egy rosszul szerkesztett dokumentumából származnak. A számok az "Employee Headcount and Gross Pay Data, 2003-2021” (Alkalmazotti létszám és bruttó béradatok) feliratú táblázatból származnak, de a dokumentumban szereplő kulcsfontosságú adatokat mostanra kivették a bírósági iratcsomóból. Az adatok évekre és részlegekre lebontása néhány egyszerű grafikon és statisztika segítségével ritka részleges bepillantást enged nekünk, kívülállóknak a Valve szervezetébe. Mindent egybevetve, kissé nehéz elhinni, hogy a PC-s játékvilág gerincét évek óta mindössze néhány száz ember munkája adja.
Megdöbbentő, hogy a Valve milyen kicsi a játékipar más nagy szereplőihez képest. A Microsoft 2021-ben a Valve éves bevételét 6,5 milliárd dollárra becsülte, ami nagyjából ugyanolyan nagyságrendű, mint az EA 2024-es 7,5 milliárd dolláros bevétele. De a Steam ezeket a számokat körülbelül 350 alkalmazottal érte el, szemben az EA jóval több mint 13 000 alkalmazottjával. Az eltérés rávilágít arra, hogy a Valve viszonylag kis létszámmal mennyi pénzt hoz össze. És ennek nagy része annak köszönhető, hogy a Valve-hoz kerül minden egyes Steam-eladásból származó bevételből egy darabja. A PC-s játékpiacon 2012 óta hatalmas mértékben megnőtt az évente megjelenő játékok száma, köszönhetően az olyan kezdeményezéseknek, mint a Steam Greenlight és a Steam Direct.
Mégis, meglepő módon a Valve-on belüli „Steam” részleg mérete az elmúlt években zsugorodott: a 2015-ös 142 fős csúcsról 2021-re mindössze 79 főre csökkent. Kívülről nézve az, hogy 2021-ben mindössze 79 alkalmazott gondozza a több mint 11 000 Steam-kiadást, elég hihetetlen arány. Néhány olvasót az is meglephet, hogy 2003 óta a cég létszámának többségét a „Games” részleg teszi ki. Ez még az utóbbi években is igaz maradt (bár kisebb mértékben), mivel a Valve új játékainak kibocsátása sokkal inkább alkalmi jellegűvé vált. Valószínűnek tűnik, hogy a Games részleg alkalmazottainak nagy része a Valve olyan rendkívül népszerű játékaival foglalkozik, mint a Dota 2 és a Counter-Strike 2, amelyek több tízmillió játékossal rendelkeznek, és jelentős támogatói munkát igényelnek.
A kiszivárgott adatok a Valve szerény Hardver részlegének lassú felemelkedését is mutatják, amely 2011-ben mindössze három alkalmazottal indult, amikor a vállalat elkezdett dolgozni megbukott Steam Machines kezdeményezésen. A 2010-es évek végén a Valve Index-korszakba való átmenetkor a hardverrészleg még mindig csak néhány tucat embert és a vállalat éves bérkeretének csekély 3-4 százalékát tette ki. Mire elérkezünk 2021-hez és a Steam Deck előkészítéséhez, a hardverrészleg még mindig csak a Valve létszámának 12 százalékát teszi ki. Visszatekintve lenyűgöző, hogy egy ilyen kis csapat képes volt létrehozni egy olyan hordozható játékeszközt, amely gyorsan utánzók egész mikro-iparágát hozta létre. Csak remélni tudjuk, hogy a Steam Deck piaci sikere nyomán a Hardware csapat egy kicsit több alkalmazottat kapott.
„Viszonylag nemrég még hardveres cég voltunk” - mondta Greg Coomer, a Valve munkatársa a Rock Paper Shotgunnak 2021-ben. „De a DNS-ünk igazából a szoftverekben rejlik, ahol a dolgok frissítése néhány kód megírásából és internetes kiküldéséből áll. Az itt dolgozó emberek - tudod, rengeteg szakértőt vettünk fel a hardveres területre - lassan megtanítottak minket arra, hogy 'Nem igazán lehet ugyanúgy működni a hardverben, és csak úgy frissíteni a dolgokat, amikor csak kedved tartja'.”.
A részlegek szerinti bontástól eltekintve könnyen kiválaszthatunk néhány jól elkülöníthető korszakot a Valve közelmúltbeli foglalkoztatási történetében. Az első a meglehetősen következetes növekedésé: a Valve 2003-ban mindössze 78 alkalmazottal indult, majd a teljes létszám folyamatosan nőtt, míg 2012-ben elérte a 351 főt. Ez az időszak egybeesett azzal, hogy a Steam vált a PC-s játékosok elsődleges módjává az új címekhez való hozzáféréshez, és a dobozos PC-s játékok kiskereskedelmi értékesítésének viszonylag gyors halálát is magában foglalta. 2012 után a Valve teljes alkalmazotti létszáma figyelemre méltóan stabil maradt, 2021-ig 325 és 375 alkalmazott között ingadozott.
Az összes alkalmazott bruttó bérére fordított összkiadások azonban a teljes létszám változatlansága mellett is tovább emelkedtek: a 2011-es körülbelül 300 millió dollárról 2021-re 450 millió dollár közelébe nőttek. Így az egy alkalmazottra jutó bruttó átlagkereset a Valve-nél a 2011-es 483 000 dollárról 2021-re 1,32 millió dollárra emelkedett. Ez magasnak tűnhet, de kifejezetten konzervatívnak tűnik egy olyan vállalat esetében, amely nagyjából ugyanannyi bevételt termel, mint egy nagy játékkiadó, amelynek körülbelül 38-szor annyi alkalmazottja van. Ez az általános bérátlag azonban elfedi a részlegenkénti bruttó átlagfizetések hatalmas eltéréseit. A négy felsorolt részleg közül messze a maroknyi hardveres alkalmazottnak volt a legalacsonyabb az átlagfizetése évi majdnem 500 000 dollárral. Az adminisztrációs részleg 35 munkatársa azonban a béreloszlás másik végén helyezkedik el, 2021-ben átlagosan 4,5 millió dolláros bruttó fizetést kapnak egy alkalmazottra vetítve.
Nem volt ez mindig így. Még 2004-ben egy Admin alkalmazott átlagos fizetése csak 95 százaléka volt a nem Admin alkalmazott átlagos fizetésének. Ez a vállalat sokat emlegetett „lapos” szervezeti struktúrájának bizonyítéka, amelyet a Valve új alkalmazottaknak szánt kézikönyve úgy foglal össze, hogy „nincs vezetőségünk, és senki sem jelent senki másnak. Van ugyan egy alapítónk/elnökünk, de még ő sem a te menedzsered”. De ha az Admin részleg tagjai összességében nem is viselkednek „menedzserként”, összességében biztosan úgy fizetik őket, mintha azok lennének. 2005 óta az Admin részleg átlagos béraránya általában a nem adminisztrációs részlegek átlagos bérének 250 és 550 százaléka között mozgott, és 2021-ben 474 százalékos arányt ért el. Összességében 2021-ben az Admin részleg a Valve összes alkalmazottjának mindössze 10 százalékát tette ki, de elérte a teljes bruttó bérköltség 36 százalékát.
Ezekből az átlagos számokból persze nehéz túl sok részletet kihámozni. Annyit tudunk, hogy a 35 alkalmazottat foglalkoztató Admin részleg átlagos fizetését akár egy maroknyi vezető nyolc- vagy kilenc számjegyű fizetése is torzíthatja. Az itt látható bérkülönbségek pedig egyenesen furcsának tűnnek, amikor Bobby Kotick vezérigazgató 2020-ban 1560-szor annyit keresett, mint az Activision átlagos alkalmazottja. Ennek ellenére a Valve-nál lévő jól fizetett „Admin” osztály létezése legalábbis kérdéseket vet fel a vállalat által dicsért hierarchiamentességgel kapcsolatban.
Összességében ez a kis betekintés a Valve struktúrájába csak egy torz, részleges és kissé elavult képet ad a világ legnagyobb PC-s játékplatformjának működését segítő alkalmazotti struktúráról. De valószínűleg ez a szerény betekintés a legtöbb, amelyet a belátható jövőben megtudható erről a magánvállalatról.
A friss adatok a Wolfire Steam ellen indított trösztellenes perének egy rosszul szerkesztett dokumentumából származnak. A számok az "Employee Headcount and Gross Pay Data, 2003-2021” (Alkalmazotti létszám és bruttó béradatok) feliratú táblázatból származnak, de a dokumentumban szereplő kulcsfontosságú adatokat mostanra kivették a bírósági iratcsomóból. Az adatok évekre és részlegekre lebontása néhány egyszerű grafikon és statisztika segítségével ritka részleges bepillantást enged nekünk, kívülállóknak a Valve szervezetébe. Mindent egybevetve, kissé nehéz elhinni, hogy a PC-s játékvilág gerincét évek óta mindössze néhány száz ember munkája adja.
Megdöbbentő, hogy a Valve milyen kicsi a játékipar más nagy szereplőihez képest. A Microsoft 2021-ben a Valve éves bevételét 6,5 milliárd dollárra becsülte, ami nagyjából ugyanolyan nagyságrendű, mint az EA 2024-es 7,5 milliárd dolláros bevétele. De a Steam ezeket a számokat körülbelül 350 alkalmazottal érte el, szemben az EA jóval több mint 13 000 alkalmazottjával. Az eltérés rávilágít arra, hogy a Valve viszonylag kis létszámmal mennyi pénzt hoz össze. És ennek nagy része annak köszönhető, hogy a Valve-hoz kerül minden egyes Steam-eladásból származó bevételből egy darabja. A PC-s játékpiacon 2012 óta hatalmas mértékben megnőtt az évente megjelenő játékok száma, köszönhetően az olyan kezdeményezéseknek, mint a Steam Greenlight és a Steam Direct.
Mégis, meglepő módon a Valve-on belüli „Steam” részleg mérete az elmúlt években zsugorodott: a 2015-ös 142 fős csúcsról 2021-re mindössze 79 főre csökkent. Kívülről nézve az, hogy 2021-ben mindössze 79 alkalmazott gondozza a több mint 11 000 Steam-kiadást, elég hihetetlen arány. Néhány olvasót az is meglephet, hogy 2003 óta a cég létszámának többségét a „Games” részleg teszi ki. Ez még az utóbbi években is igaz maradt (bár kisebb mértékben), mivel a Valve új játékainak kibocsátása sokkal inkább alkalmi jellegűvé vált. Valószínűnek tűnik, hogy a Games részleg alkalmazottainak nagy része a Valve olyan rendkívül népszerű játékaival foglalkozik, mint a Dota 2 és a Counter-Strike 2, amelyek több tízmillió játékossal rendelkeznek, és jelentős támogatói munkát igényelnek.
A kiszivárgott adatok a Valve szerény Hardver részlegének lassú felemelkedését is mutatják, amely 2011-ben mindössze három alkalmazottal indult, amikor a vállalat elkezdett dolgozni megbukott Steam Machines kezdeményezésen. A 2010-es évek végén a Valve Index-korszakba való átmenetkor a hardverrészleg még mindig csak néhány tucat embert és a vállalat éves bérkeretének csekély 3-4 százalékát tette ki. Mire elérkezünk 2021-hez és a Steam Deck előkészítéséhez, a hardverrészleg még mindig csak a Valve létszámának 12 százalékát teszi ki. Visszatekintve lenyűgöző, hogy egy ilyen kis csapat képes volt létrehozni egy olyan hordozható játékeszközt, amely gyorsan utánzók egész mikro-iparágát hozta létre. Csak remélni tudjuk, hogy a Steam Deck piaci sikere nyomán a Hardware csapat egy kicsit több alkalmazottat kapott.
„Viszonylag nemrég még hardveres cég voltunk” - mondta Greg Coomer, a Valve munkatársa a Rock Paper Shotgunnak 2021-ben. „De a DNS-ünk igazából a szoftverekben rejlik, ahol a dolgok frissítése néhány kód megírásából és internetes kiküldéséből áll. Az itt dolgozó emberek - tudod, rengeteg szakértőt vettünk fel a hardveres területre - lassan megtanítottak minket arra, hogy 'Nem igazán lehet ugyanúgy működni a hardverben, és csak úgy frissíteni a dolgokat, amikor csak kedved tartja'.”.
A részlegek szerinti bontástól eltekintve könnyen kiválaszthatunk néhány jól elkülöníthető korszakot a Valve közelmúltbeli foglalkoztatási történetében. Az első a meglehetősen következetes növekedésé: a Valve 2003-ban mindössze 78 alkalmazottal indult, majd a teljes létszám folyamatosan nőtt, míg 2012-ben elérte a 351 főt. Ez az időszak egybeesett azzal, hogy a Steam vált a PC-s játékosok elsődleges módjává az új címekhez való hozzáféréshez, és a dobozos PC-s játékok kiskereskedelmi értékesítésének viszonylag gyors halálát is magában foglalta. 2012 után a Valve teljes alkalmazotti létszáma figyelemre méltóan stabil maradt, 2021-ig 325 és 375 alkalmazott között ingadozott.
Az összes alkalmazott bruttó bérére fordított összkiadások azonban a teljes létszám változatlansága mellett is tovább emelkedtek: a 2011-es körülbelül 300 millió dollárról 2021-re 450 millió dollár közelébe nőttek. Így az egy alkalmazottra jutó bruttó átlagkereset a Valve-nél a 2011-es 483 000 dollárról 2021-re 1,32 millió dollárra emelkedett. Ez magasnak tűnhet, de kifejezetten konzervatívnak tűnik egy olyan vállalat esetében, amely nagyjából ugyanannyi bevételt termel, mint egy nagy játékkiadó, amelynek körülbelül 38-szor annyi alkalmazottja van. Ez az általános bérátlag azonban elfedi a részlegenkénti bruttó átlagfizetések hatalmas eltéréseit. A négy felsorolt részleg közül messze a maroknyi hardveres alkalmazottnak volt a legalacsonyabb az átlagfizetése évi majdnem 500 000 dollárral. Az adminisztrációs részleg 35 munkatársa azonban a béreloszlás másik végén helyezkedik el, 2021-ben átlagosan 4,5 millió dolláros bruttó fizetést kapnak egy alkalmazottra vetítve.
Nem volt ez mindig így. Még 2004-ben egy Admin alkalmazott átlagos fizetése csak 95 százaléka volt a nem Admin alkalmazott átlagos fizetésének. Ez a vállalat sokat emlegetett „lapos” szervezeti struktúrájának bizonyítéka, amelyet a Valve új alkalmazottaknak szánt kézikönyve úgy foglal össze, hogy „nincs vezetőségünk, és senki sem jelent senki másnak. Van ugyan egy alapítónk/elnökünk, de még ő sem a te menedzsered”. De ha az Admin részleg tagjai összességében nem is viselkednek „menedzserként”, összességében biztosan úgy fizetik őket, mintha azok lennének. 2005 óta az Admin részleg átlagos béraránya általában a nem adminisztrációs részlegek átlagos bérének 250 és 550 százaléka között mozgott, és 2021-ben 474 százalékos arányt ért el. Összességében 2021-ben az Admin részleg a Valve összes alkalmazottjának mindössze 10 százalékát tette ki, de elérte a teljes bruttó bérköltség 36 százalékát.
Ezekből az átlagos számokból persze nehéz túl sok részletet kihámozni. Annyit tudunk, hogy a 35 alkalmazottat foglalkoztató Admin részleg átlagos fizetését akár egy maroknyi vezető nyolc- vagy kilenc számjegyű fizetése is torzíthatja. Az itt látható bérkülönbségek pedig egyenesen furcsának tűnnek, amikor Bobby Kotick vezérigazgató 2020-ban 1560-szor annyit keresett, mint az Activision átlagos alkalmazottja. Ennek ellenére a Valve-nál lévő jól fizetett „Admin” osztály létezése legalábbis kérdéseket vet fel a vállalat által dicsért hierarchiamentességgel kapcsolatban.
Összességében ez a kis betekintés a Valve struktúrájába csak egy torz, részleges és kissé elavult képet ad a világ legnagyobb PC-s játékplatformjának működését segítő alkalmazotti struktúráról. De valószínűleg ez a szerény betekintés a legtöbb, amelyet a belátható jövőben megtudható erről a magánvállalatról.