Berta Sándor
Tim Cook szerint mindenki az Apple stratégiáját másolja
Az Apple vezérigazgatója úgy véli, hogy a Google a Motorola, illetve a Microsoft a Nokia mobil-üzletágának felvásárlásával gyakorlatilag az ő stratégiájukat másolta le. Az Androidtól annak olcsósága és a készülékek számossága ellenére nem tart.
Tim Cook szerint a Nokia esete mindenkit emlékeztet arra, hogy a cégeknek újítaniuk kell szállítaniuk ahhoz, hogy túléljenek, különben eltűnnek a piacról. A finn gyártó hosszú ideig vezette nem csupán a mobiltelefon-, hanem az okostelefon-piacot is, de utána lemaradt és jelenleg az utóbbi szegmensben- a piaci részesedéseket figyelembe véve - már nem játszik meghatározó szerepet. Az Apple egyszerre kínál szoftvereket és hardvereket. Azáltal, hogy a Microsoft szeptember elején 7,2 milliárd dollárért megvásárolta a Nokia mobil-üzletágát az ő példájukat és stratégiájukat követi, és a Google is ugyanezt tette a Motorola megvételével.
Cook hozzátette, hogy nem csupán a Microsoft másolja le az Apple stratégiáját, hanem gyakorlatilag mindenki, hiszen egyre több piaci szereplő kínál saját operációs rendszert és hardvereket egyaránt. A vezérigazgató szerint egyébként ez a recept a siker titka. A kínai piaccal kapcsolatban, ahol borzaszó olcsó és egyre nagyobb kijelzőjű készülékek uralják a piacot elmondta, hogy nem aggasztják ezek a termékek, hiszen minden piacon ez történik; a teljes szórakoztatóelektronikai szegmensben, a DVD lejátszóktól kezdve a fényképezőgépeken át egészen a táblagépekig. Ebben a versenyben nem fognak részt venni, sokkal érdekesebbek számukra a drágább, minőségibb eszközök.
A trend más szempontból veszélyes az Apple számára: jelenleg még a mobilos alkalmazások jórésze előbb jelenik meg iOS-re mint Androidra, azonban ha a Google ingyenes operációs rendszere döntő számbeli fölényre tesz szert, ez a helyzet megfordulhat. Az almás cég szoftverboltja jelenleg kétszer annyi profitot termel, mint a Google Play, annak ellenére, hogy utóbbiból 10 százalékkal több programot töltöttek le. Azonban a fejlesztőknek juttatott bevétel nem minden, a növekedés sokszor fontosabb, és ebben a tekintetben nem állnak jól. Mégis, Cook bízik az iOS fogyasztói elégedettségi mutatóiban, és arra is felhívja a figyelmet, hogy az Android nem egységes, mert rengeteg mobilszolgáltató és -gyártó nem frissíti telefonját az újabb verziókra.
Áprilisban olyan vélemények láttak napvilágot, miszerint az Apple az elmúlt hónapokban egyre inkább úgy viselkedik, mint egy hagyományos hardvergyártó. Elemzők egy csoportja és néhány befektető ugyanakkor azt mondta, hogy az óriáscéget a szoftverfejlesztők és a hardvergyártók közé kellene besorolni, mert egyik táborba sem tartozik igazán. Horace Dediu, az Asymco piackutató cég alapítója kifejtette: "Az Apple sikerreceptje azon múlik, hogy termékkategóriákat hozzon létre, illetve határozzon meg újra, majd ezeket az új piacokat csak egy bizonyos fokig aknázza ki. Ez a módszer alapvetően eltér az összes többi óriáscég módszereitől."
Tim Cook szerint a Nokia esete mindenkit emlékeztet arra, hogy a cégeknek újítaniuk kell szállítaniuk ahhoz, hogy túléljenek, különben eltűnnek a piacról. A finn gyártó hosszú ideig vezette nem csupán a mobiltelefon-, hanem az okostelefon-piacot is, de utána lemaradt és jelenleg az utóbbi szegmensben- a piaci részesedéseket figyelembe véve - már nem játszik meghatározó szerepet. Az Apple egyszerre kínál szoftvereket és hardvereket. Azáltal, hogy a Microsoft szeptember elején 7,2 milliárd dollárért megvásárolta a Nokia mobil-üzletágát az ő példájukat és stratégiájukat követi, és a Google is ugyanezt tette a Motorola megvételével.
Cook hozzátette, hogy nem csupán a Microsoft másolja le az Apple stratégiáját, hanem gyakorlatilag mindenki, hiszen egyre több piaci szereplő kínál saját operációs rendszert és hardvereket egyaránt. A vezérigazgató szerint egyébként ez a recept a siker titka. A kínai piaccal kapcsolatban, ahol borzaszó olcsó és egyre nagyobb kijelzőjű készülékek uralják a piacot elmondta, hogy nem aggasztják ezek a termékek, hiszen minden piacon ez történik; a teljes szórakoztatóelektronikai szegmensben, a DVD lejátszóktól kezdve a fényképezőgépeken át egészen a táblagépekig. Ebben a versenyben nem fognak részt venni, sokkal érdekesebbek számukra a drágább, minőségibb eszközök.
A trend más szempontból veszélyes az Apple számára: jelenleg még a mobilos alkalmazások jórésze előbb jelenik meg iOS-re mint Androidra, azonban ha a Google ingyenes operációs rendszere döntő számbeli fölényre tesz szert, ez a helyzet megfordulhat. Az almás cég szoftverboltja jelenleg kétszer annyi profitot termel, mint a Google Play, annak ellenére, hogy utóbbiból 10 százalékkal több programot töltöttek le. Azonban a fejlesztőknek juttatott bevétel nem minden, a növekedés sokszor fontosabb, és ebben a tekintetben nem állnak jól. Mégis, Cook bízik az iOS fogyasztói elégedettségi mutatóiban, és arra is felhívja a figyelmet, hogy az Android nem egységes, mert rengeteg mobilszolgáltató és -gyártó nem frissíti telefonját az újabb verziókra.
Áprilisban olyan vélemények láttak napvilágot, miszerint az Apple az elmúlt hónapokban egyre inkább úgy viselkedik, mint egy hagyományos hardvergyártó. Elemzők egy csoportja és néhány befektető ugyanakkor azt mondta, hogy az óriáscéget a szoftverfejlesztők és a hardvergyártók közé kellene besorolni, mert egyik táborba sem tartozik igazán. Horace Dediu, az Asymco piackutató cég alapítója kifejtette: "Az Apple sikerreceptje azon múlik, hogy termékkategóriákat hozzon létre, illetve határozzon meg újra, majd ezeket az új piacokat csak egy bizonyos fokig aknázza ki. Ez a módszer alapvetően eltér az összes többi óriáscég módszereitől."