Berta Sándor
Nem válhat egyszerű hardvergyártóvá az Apple
A kaliforniai konszern részvényeinek árfolyama folyamatosan esik, érthető, hogy a résztulajdonosok kezdenek idegesek lenni. A fő probléma azonban az, hogy egyre inkább úgy tűnik: a társaság válságban van.
Az Apple mindig egyedi termékeket készített - ez elsősorban Steve Jobs érdeme volt, aki a tökéletes készülékek megalkotására törekedett. A karizmatikus üzletember halála után azonban valami megtört, megváltozott, a részvényesek aggódnak. Az Apple az elmúlt hónapokban egyre inkább úgy viselkedik, mint egy hagyományos hardvergyártó. Elemzők egy csoportja és néhány befektető ugyanakkor azt mondja, hogy az óriáscéget a szoftverfejlesztők és a hardvergyártók közé kellene besorolni, mert egyik táborba sem tartozik igazán.
A cég részvényeinek árfolyama fél éve stabilan csökkenő trendet mutat
Az első kategória semmiképpen sem lenne jó a vállalat szempontjából, hiszen akkor a különböző modelljei, például az iPhone vagy az iPad sikerei csak rövid ideig tartanának. Mindez attól is függene, hogy az okostelefonok és a táblagépek milyen gyorsan válnak tömegtermékekké, a felhasználók ugyanis hajlamosak megváltoztatni a szokásaikat és könnyen találhatnának más, olcsóbb és szimpatikusabb készülékeket. (Ezzel a problémával szembesült korábban a Research In Motion (RIM) is.) Amennyiben viszont szoftver- és hardvercégnek könyvelik el az Apple-t, akkor kedvezőbb helyzetbe kerülhetne.
Katy Huberty, a Morgan Stanley elemzője szerint a piac az Apple-t egy szórakoztatóelektronikai megoldásokat kínáló társaságnak tartja, amely termékciklusokhoz kötődik és ezáltal ki van téve a hullámzóan alakuló bevételeknek és nyereségeknek. Ez viszont nem teljesen igaz, hiszen az óriáscég ügyfelei olyan márkát vásárolnak, amely kezelési komfortot biztosít a számukra; ugyanez mondható el az Amazon és a Netapp esetében is.
Az Apple-t egy dolog mindenképpen megkülönbözteti az összes többi hardvergyártókról: ügyfelei gyakorlatilag mindig megvásárolják az új modelleket, ezzel szemben például a Hewlett-Packard vagy a Dell vevői több évente cserélik le a számítógépeiket. Mind a HP, mind a Dell megpróbálta kibővíteni a szoftverüzletágát, de nem tudnak az Apple nyomába érni, és itt az iTunes és Apple App Store sikerére kell gondolni. Ez nem csupán állandó ügyfélbázist jelent a kaliforniai vállalat számára, hanem folyamatos és stabil bevételeket is. Ettől függetlenül az almás konszern nem válhat elbizakodottá, hiszen a Sony vagy éppen a RIM példája is intő lehet a számára, és a felhasználók lojalitása sem végtelen.
Az Apple mindig egyedi termékeket készített - ez elsősorban Steve Jobs érdeme volt, aki a tökéletes készülékek megalkotására törekedett. A karizmatikus üzletember halála után azonban valami megtört, megváltozott, a részvényesek aggódnak. Az Apple az elmúlt hónapokban egyre inkább úgy viselkedik, mint egy hagyományos hardvergyártó. Elemzők egy csoportja és néhány befektető ugyanakkor azt mondja, hogy az óriáscéget a szoftverfejlesztők és a hardvergyártók közé kellene besorolni, mert egyik táborba sem tartozik igazán.
A cég részvényeinek árfolyama fél éve stabilan csökkenő trendet mutat
Az első kategória semmiképpen sem lenne jó a vállalat szempontjából, hiszen akkor a különböző modelljei, például az iPhone vagy az iPad sikerei csak rövid ideig tartanának. Mindez attól is függene, hogy az okostelefonok és a táblagépek milyen gyorsan válnak tömegtermékekké, a felhasználók ugyanis hajlamosak megváltoztatni a szokásaikat és könnyen találhatnának más, olcsóbb és szimpatikusabb készülékeket. (Ezzel a problémával szembesült korábban a Research In Motion (RIM) is.) Amennyiben viszont szoftver- és hardvercégnek könyvelik el az Apple-t, akkor kedvezőbb helyzetbe kerülhetne.
Katy Huberty, a Morgan Stanley elemzője szerint a piac az Apple-t egy szórakoztatóelektronikai megoldásokat kínáló társaságnak tartja, amely termékciklusokhoz kötődik és ezáltal ki van téve a hullámzóan alakuló bevételeknek és nyereségeknek. Ez viszont nem teljesen igaz, hiszen az óriáscég ügyfelei olyan márkát vásárolnak, amely kezelési komfortot biztosít a számukra; ugyanez mondható el az Amazon és a Netapp esetében is.
Az Apple-t egy dolog mindenképpen megkülönbözteti az összes többi hardvergyártókról: ügyfelei gyakorlatilag mindig megvásárolják az új modelleket, ezzel szemben például a Hewlett-Packard vagy a Dell vevői több évente cserélik le a számítógépeiket. Mind a HP, mind a Dell megpróbálta kibővíteni a szoftverüzletágát, de nem tudnak az Apple nyomába érni, és itt az iTunes és Apple App Store sikerére kell gondolni. Ez nem csupán állandó ügyfélbázist jelent a kaliforniai vállalat számára, hanem folyamatos és stabil bevételeket is. Ettől függetlenül az almás konszern nem válhat elbizakodottá, hiszen a Sony vagy éppen a RIM példája is intő lehet a számára, és a felhasználók lojalitása sem végtelen.